کد خبر: ۲۵۹۴۰۵
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۷
وزارت بهداشت آخرین آمار قربانیان و مبتلایان کرونا را اعلام کرد.
ناطقان: سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت گفت: در ۲۴ ساعت گذشته و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی شش هزار و ۳۱۷ مورد جدید کووید۱۹ در کشور شناسایی شده است؛ به گفته لاری متاسفانه در این مدت ۹۷ نفر از هموطنانمان جان خود را از دست دادند.

آمار امروز مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۳۰۵ هزار و ۳۳۹ نفر و تعداد جانباختگان را به ۵۶ هزار و ۴۵۷ نفر می‌رساند.

به گفته سخنگوی وزارت بهداشت در حال حاضر و بر اساس آخرین تحلیل ها، ۷ شهرستان ساری، آمل، فریدونکنار، قائمشهر و نکا در استان مازندران و بندرگز و کردکوی در استان گلستان در وضعیت قرمز قرار دارند.

لاری افزود گفت: همچنین ۳۰ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۲۱۹ شهرستان در وضعیت زرد و ۱۹۲ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

راهکار زالی برای آلودگی هوای تهران

هوای بسیار آلوده تهران و چند کلانشهر دیگر این روزها تبدیل به بحث بسیار مهمی شده است چرا که آلودگی هوا علاوه بر مشکلاتی که به خودی خود برای افراد ایجاد می‌کند، به گفته متخصصان ارتباط مستقیمی بین آلودگی هوا و بیماری کوید۱۹ در ابتلا و بستری وجود دارد، چرا که  همزمانی بیماری کرونا و بیماری تنفسی هم شانس ابتلا و هم شدت بیماری را افزایش می‌دهد و در مورد ذرات معلق ۲/۵ میکرون این موضوع کاملا اثبات شده است.

علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونا استان تهران گفت امروز در این باره گفت: در شرایط فعلی تعطیلی چند روزه می‌تواند بسیار کمک کننده باشد و باید مراقبت شود که تعطیلی‌ها منجر به خروج از شهر نشود.

زالی ادامه داد: کسانی که زمینه بیماری تنفسی آلرژیک و آسم دارند با تشدید آلودگی هوا بیماریشان شعله ور می‌شود و تشدید در بیماری تنفسی باعث ابتلاء به بیماری کرونا نیز خواهد شد. در صورتی که ما پدیده‌ی لایه اینورژن در نزدیکی زمین مواجه شویم که هم اکنون نیز این حالت به وجود آمده و در بعضی از نقاط شهر نیز این وارونگی به فاصله ۲۰۰ متری رسیده است.

به گفته او زمانی که این فاصله به زمین کاهش پیدا کند ویروس کرونا بیشتر ماندگار می‌شود و وقتی این اتفاق رخ می‌دهد، امکان سرایت ویروس بیشتر می‌شود. همانطور که این روزها آمار نشان می‌دهد حتی افراد سالم نیز در معرض خطر قرار دارند.

از واکسن چه خبر؟

خرید و ساخت واکسن کرونا در مدت اخیر یکی از دغدغه‌ها و نگرانی‌های اصلی مردم ایران بوده است. حتی در مواردی شنیده می‌شد که برخی برای خرید این واکسن به بازارهای سیاه مراجعه می‌کنند و با قیمتی گزاف دارویی را خریداری می‌کنند که ممکن است به قیمت جانشان تمام شود.

سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی امروز در خصوص تهیه واکسن کرونا گفت: برای تهیه واکسن از منابع معتبر تلاش می کنیم و به رغم بحث های که در جامعه است در وزارت بهداشت با نگاه کارشناسی خدمت تصمیم گیران رده بالای جمهوری اسلامی هستیم و بدون توجه به هر پدیده غیر کارشناسی کار را دنبال می کنیم. در دولت هم بنده موضوع را طرح کردم. بانک مرکزی هم برای تامین ارز اعلام آمادگی کرد. و به زودی واکسن را وارد می کنیم.

وی ادامه داد: پروتکل های تزریق واکسن کرونا نیز تدوین شده و معلوم است که به چه گروههای هدف و آسیب پذیر باید تزریق کنیم و از کجا باید شروع کنیم.در مورد واکسن داخلی هم آزمایش انسانی بسیار موفق بوده است و به رغم برخی جوسازی ها کار به خوبی جلو می رود.

وزیر بهداشت افزود: در مورد واکسن مشترک با کوبا نیز باید گفت کوبا کشور قدرتمندی در ساخت واکسن است و قبلا هم در تولید واکسن هپاتیت بی همکاری با این کشور را تجربه کردیم و اکنون نیز تولید واکسن کرونا را با همکاری انستیتو پاستور ایران و با دانشمدان کوبا دنبال می کنیم. فاز یک و دو تولید این واکسن بعد از مطالعات حیوانی پشت سر گذاشته شده و قرارداد تولید واکسن نیز با کوبا بسته شده است . فاز سه با وسواس انجام می شود و در بهار آینده می توانیم با اطمینان با تولید واکسن داخلی یا تولید واکسن مشترک در خدمت مردم باشیم.

سردار مهدی حاجیان، سخنگوی ناجا هم در روزی که گذشت از برخورد با سودجویان در زمینه واکسن کرونا خبر داد و  گفت: در بحث واکسن مردم باید بدانند که پلیس با جدیت و حساسیت موضوع سلامت مردم را دنبال کرده و در این فضا با هماهنگی نهادهای مربوطه نظیر وزارت بهداشت و ... با هرنوع سودجویی و اخلالگری برخورد خواهد کرد.

وی ادامه داد: به عنوان مثال در فضای مجازی تورهای جعلی را اعلام ‌کردند که در آن گفته شده بود می‌توان با سفر به ترکیه یا کشوری دیگر واکسن کرونا دریافت کرد.  همه این ها رصد شد و جعلی است و اتفاقا با عاملان آن هم برخورد شد و هم تعدادی هم دستگیر شده و  سایت‌شان هم بسته شد.

سخنگوی ناجا با تاکید بر اینکه پلیس بر این فضا رصد دارد، اظهارکرد: ما به شکل روزانه و دائمی این فضا و مطالب مربوط به آن را رصد کرده و با موارد تخلف و سودجویی برخورد خواهیم کرد.

وی درباره ادعای فروش واکسن قاچاق نیز گفت: در بحث قاچاق دارو هم طرح های زیادی انجام شده و پلیس مقابله با این موضوعات را با توجه به اینکه به سلامت مردم مرتبط است مورد توجه ویژه خود دارد.

حاجیان با بیان اینکه رصد و مانیتورینگ داروخانه ها با همراهی وزارت بهداشت در دستورکار ما قرار دارد، گفت: بحث واکسن نیز جزو برنامه‌های اصلی ماست و برای آن برنامه‌ریزی لازم را انجام داده‌ایم.

اما علاوه بر خرید واکسن از منابع معتبر و مورد تایید، در روزی که گذشت کیانوش جهانپور، رئیس مرکز اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در خصوص واکسن ایرانی اعلام کرد: بر اساس نظرسنجی انجام شده، ۷۲ درصد مردم واکسن ایرانی کرونا را تزریق خواهند کرد.

او در توییتر خود نوشت: نظرسنجی مرکز افکارسنجی ایرانیان درباره واکسن کرونا نشان داد که ۷۲ درصد مردم واکسن ایرانی کرونا را تزریق خواهند کرد. همچنین ۶۰ درصد مردم امید زیادی به تولید واکسن ایرانی دارند و ۴۰ درصد به واکسن‌های خارجی اعتمادی ندارند.۵۳ درصد هم گفته‌اند اگر وزارت بهداشت واکسنی خارجی را تایید کند آن را تزریق می کنند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین