کد خبر: ۲۵۹۶۷
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۴
باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا نگران بحث برسر توافق هسته ای ایران در کنگره است و به همین علت تلاش می کند به هر نحوی که شده ، از مانع تراشی کنگره جلوگیری کند.
ناطقان:باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا نگران بحث برسر توافق هسته ای ایران در کنگره است و به همین علت تلاش می کند به هر نحوی که شده ، از مانع تراشی کنگره جلوگیری کند.

 مجله کامنتری در پایگاه اینترنتی خود نوشت : براساس مصوبه بررسی موافقتنامه هسته ای ایران در کنگره آمریکا ، رئیس جمهور می بایست ظرف مدت پنج روز از زمان دستیابی به موافقتنامه با ایران توافقنامه مورد نظر را به همراه توافق های فنی و اصول مربوط به اجرا را در اختیار کنگره قرار دهد. پس از آن، دوره ۶۰ روزه برای کنگره به منظور بررسی این موافقتنامه و رای گیری درباره آن آغاز می شود.

دولت آمریکا تا دیروز این موافقتنامه را در اختیار کنگره قرار نداده و این بدین معنی است که کنگره دست‌کم تا ۱۵ سپتامبر برای بررسی و رای گیری درباره آن فرصت خواهد داشت مگرآنکه دولت قصد داشته باشد این موافقتنامه را به شورای امنیت سازمان ملل متحد ببرد و در زمانی که شورای امنیت در حال بررسی قطعنامه ای به منظور لغو همه قطعنامه های قبلی در ارتباط با ایران است، این برنامه جامع اقدام مشترک را نیز به تصویب برساند و از این طریق اقدام کنگره را تضعیف کند.

رئیس جمهور آمریکا اوایل امسال تلاش کرد کنگره را به طور کامل از این روند کنار بزند اما سپس موافقت کرد تا زمانی که کنگره برای متوقف کردن چنین موافقتنامه ای به دو سوم آراء نیاز دارد، آن را بررسی کند. اکنون وی عملا در تلاش برای اجتناب از چنین چیزی است.
سناتور باب کورکر، رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا و سناتور بن کاردین Ben Cardin از اعضای بلندپایه این کمیته دیروز در نامه مشترک به اوباما از او درخواست کردند رای گیری در سازمان ملل متحد را تا پس از بررسی این موافقتنامه توسط کنگره به تعویق بیندازد.
در این نامه آمده است: مصوبه بررسی موافقتنامه هسته ای ایران، لایحه ای است که ۹۸ سناتور و ۴۰۰ عضو مجلس نمایندگان از آن حمایت کردند و شما نیز آن را امضا کردید. براساس این مصوبه کنگره ۶۰ روز فرصت دارد موافقتنامه هسته ای با ایران را بررسی کند. ما بسیار نگرانیم که دولت شما قصد دارد کاری کند پیش از رای گیری کنگره درباره این موافقتنامه، شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره آن رای گیری کند.

این دو سناتور آمریکایی در نامه خود همچنین نوشتند انجام دادن چنین کاری مغایر با بیانیه شما در مورد اهمیت این مسئله است که مردم آمریکا و کنگره باید برای بررسی این موافقتنامه فرصت کافی داشته باشند.

اد رویس Ed Royce ،رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا و مایکل مک کال Michael McCaul ،رئیس کمیته امنیت داخلی مجلس نمایندگان نیز در نامه ای مشترک به اوباما نوشتند: کنگره باید این موافقتنامه را پیش از هرگونه اقدام سازمان ملل متحد، بررسی کند.

در این نامه آمده است هرگونه تلاش مورد حمایت آمریکا برای لغو تحریم های شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه ایران پیش از آنکه کنگره مفاد این موافقتنامه را بررسی کند، باعث تضعیف مسئولیت های نظارتی ما می شود و همچین نقض روح مصوبه سال ۲۰۱۵ مربوط به بررسی موافقتنامه هسته ای با ایران است که شما ( اوباما ) نیز آن را امضا کردید. فرصت ۶۰ روزه و تشریفات کنگره باید پیش از اقدام شورای امنیت عمل شود.

این مجله اضافه کرد: مشخص نیست آیا رئیس جمهور فعالیت های خود را کاهش خواهد داد یا خیر. اوباما ماه مه مصوبه بررسی موافقتنامه هسته ای ایران را امضا و سپس ماه ژوئیه درباره برنامه جامع اقدام مشترک مذاکره کرد بر ارائه قطعنامه ای جدید به شورای امنیت سازمان ملل متحد بلافاصله پس از پایان مذاکرات به منظور تصویب آن بدون تاخیر تاکید شده است. در برنامه جامع اقدام مشترک به مصوبه ای که رئیس جمهور آمریکا آن را امضا کرده هیچ اشاره نشده است.

این موافقتنامه ای است که رئیس جمهور جرات ندارد اجازه دهد کنگره آن را براساس روال عادی خود بررسی کند. اگر این موافقتنامه به عنوان یک پیمان در اختیار کنگره قرار گیرد برای تصویب به دو سوم آراء نیاز دارد که احتمالا تصویب نمی شود.یکی از پیامدهای تاخیر در مذاکره با ایران و ارائه این موافقتنامه به کنگره این است که دوره بررسی کنگره برای مدت دست‌کم یک هفته پس از بازگشت کنگره از تعطیلات تابستانی خود که از ۱۰ اوت تا هفتم سپتامبر است، پایان نخواهد یافت.

باراک اوباما می تواند با استفاده از اختیارات اجرایی خود و بدون نیاز به تایید کنگره برخی تحریم ها علیه ایران را کاهش دهد و برای لغو دیگر تحریم ها نیز با اتحادیه اروپا و شورای امنیت سازمان ملل متحد همکاری کند.

رئیس جمهور آمریکا همچنین می تواند با استفاده از اختیارات خود برخی از تحریم های موجود علیه ایران را به حال تعلیق درآورد. اوباما همچنین می تواند دستورات جدیدی را برای فراهم شدن زمینه داد و ستدهای مالی که براساس قانون فعلی ممنوع است، صادر کند. رئیس جمهور آمریکا همچنین قادر است به راحتی نام برخی اتباع و شرکت های ایرانی را از فهرست تحریم ها خارج کند و این بدین معنی است که آنها دیگر در معرض تحریم ها قرار نخواهند داشت.

اما تنها کنگره است که می تواند به تحریم های قانونی خود علیه ایران پایان دهد. و این تحریم ها شدیدترین تحریم ها علیه ایران است، زیرا در این تحریم ها بخش انرژی ، بانک مرکزی و بخش های کلیدی اقتصاد ایران هدف قرار گرفته است.
منبع:خبرگزاری صداوسیما
برچسب ها: اوباما ، ایران ، توافق
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین