کد خبر: ۲۵۹۸۲۴
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۳
بر اساس نظر محققان هنگام غروب و طلوع آفتاب خطرناکترین زمان برای رانندگی بویژه در مناطق صعب العبور است.
ناطقان: سرهنگ دوم قاسم گرجی اداره اطلاع رسانی پلیس مازندران گفت:بر اساس تحقیقاتی که توسط محققان صورت پذیرفته در ۲ زمان قبل از طلوع آفتاب و قبل از غروب کامل خورشید پیام‌ها به صورت طبیعی از محیط توسط چشم دریافت نشده و تصاویر و همچنین فواصل تصاویر به صورت واقعی به مغز پیام نمی‌شوند، این رویداد می‌تواند سبب اتفاق های خطرناک رانندگی شود.



رانندگی در روزهای اول - (با رانندگی بد خداحافظی کنید)


او افزود:هنگام غروب وقتی خورشید درحال ناپدید شدن است نور آن تغییر یافته و به شکل‌های مختلف بویژه قرمز و زرد طلایی تبدیل می‌شود، همین مسئله باعث ایجاد تغییر در مردمک چشم می‌گردد، بویژه با پایین آمدن خورشید در اصطلاح عامیانه البته به دلیل چرخش زمین، نور در حین رانندگی به صورت مستقیم به چشم وارد شده و در مدت زمانی کمتر از نیم ساعت نور با محو شدن خورشید از بین می‌رود.

گرجی گفت:در همین حین هوا رو به تاریکی می‌رود، اما برای حدود چند دقیقه با توجه به محو شدن خورشید روشنایی کمی بر زمین حاکم می‌باشد، این وضعیت را در اصطلاح هوای گرگ و میش می‌نامیم، در این مدت مردمک چشم انسان با توجه به تغییرات در روشنایی و تاریکی هوا، دچار تغییرات می‌شود.

او افزود:چشم برای تقویت قدرت دید خود مردمک خود را گشاد کرده، اما در این وضعیت یعنی هوای گرگ ومیش فواصل واقعی و اندازه و شکل‌های واقعی از طریق چشم به دلیل تغییر در مردمک آن، به مغز انتقال نشده و در پی این اتفاق احتمال افزایش آمار تصادفات وجود دارد.

گرجی گفت:همین وضعیت در حالت گرگ و میش و یا تابش نور خورشید به چشم در هنگام طلوع خورشید و یا صبح زود نیز متصور است، با این تفاوت که در حین صبح مردمک چشم در این حالت از تنگی به سمت گشادی می‌رود، در هر صورت در این وضعیت نیز تصاویر و فاصله‌ها به صورت واقعی از طریق چشم به مغز انتقال نمی‌یابد.

او افزود:البته در این زمان بویژه وقتی افراد بلافاصله از خواب بیدار شده و اقدام به رانندگی کنند به دلیل وجود بیش از حد هورمون تستسترون عملکرد مغز تا حدودی مختل شده و افراد دارای عملکرد ضعیف تردر تصمیم گیری و یا دارای حرکاتی کندتر در رانندگی بوده و احتمال افزایش تصادف بیشتر از دیگر زمان‌ها و حتی هنگام غروب و هوای گرگ و میش غروب خواهد بود، به همین دلیل تاکید می‌گردد تا افراد حداقل ۲۰ دقیقه پس از بیداری از خواب اقدام به راننگی نمایند.

گرجی گفت:افراد در وضعیت هوای گرگ و میش حدالامکان از رانندگی خودداری کرده و اگر اقدام به رانندگی می‌کنند باید از سرعت مطمئنه و یا حتی کمتر از سرعت مطمئنه و با رعیت فاصله طولی با خورو‌های جلویی حرکت کنند.
منبع: صراط
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین