کد خبر: ۲۵۹۸۳۱
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۶
برخی از مردم تغییر رنگ بندی مناطق، را به معنی قطع شدن زنجیره انتقال ویروس کرونا و رفع خطر ابتلا به بیماری کووید ۱۹می‌دانند که این باور باعث کم توجهی به شیوه‌نامه‌های بهداشتی شده است.
ناطقان: خروج برخی شهرها از وضعیت قرمز و نارنجی و تبدیل آنها به رنگ‌های زرد و آبی، گرچه خبر خوش و موفقیتی در مهار موج سوم کرونا بود، اما این مساله خطر بالقوه بسیار بزرگ عادی انگاری را در پی داشته است.

وضعیتی که این روزها در اکثر شهرهای خراسان رضوی همچون سایر مناطق کشور مشاهده می‌شود، بازگشت خیلی سریع قشرهای مختلف مردم به رفتارهای معمول پیش از شیوع این بیماری است.

خبرهای منتشرشده درباره واکسن کرونا در کنار رفع برخی محدودیت‌های کرونایی پس از گذشت ماه‌ها باعث شده است تا مردم به یک باره خود را در شرایط قبل از شیوع کرونا تصور کنند و رفتارهای خطرناکی همچون عدم استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی، مسافرت، ترددهای غیرضروری، بازارگردی، دورهمی و … بروز دهند، رفتارهایی که در هفته‌های آینده می‌تواند ما را با موج جدیدی از بیماری کرونا مواجه کند.

آمار ارائه شده توسط مسئول سامانه تلفنی ۱۹۱ پاسخگویی به سوالات کرونایی دانشگاه علوم پزشکی مشهد هم نشان از عادی انگاری و کم توجهی مردم نسبت به خطر اوج گیری مجدد کرونا دارد. زهرا اباصلتی در همین زمینه می‌گوید: تعداد تماس‌های روزانه مردمی با سامانه ۱۹۱ قبل از رسیدن وضعیت مشهد و دیگر شهرهای استان به رنگ آبی تا هزار تماس بود که اکنون این عدد به ۲۰۰ تماس رسیده است و کاهشی ۸۰ درصدی در این خصوص داشته‌ایم.

وی افزود: در تماس‌های مردمی تأکید ویژه بر مراجعه به‌موقع افرادی که با بیمار مشکوک و مثبت کرونا در ارتباط بودند به مراکز منتخب کرونا شده است، اما متأسفانه اکثر این افراد بی‌توجه هستند که این مهم خود بسیار خطرناک است، زیرا ممکن است که ناقل بدون علامت باشند و به خود و دیگران آسیب برسانند و ناخواسته وضعیت بحرانی دیگری ایجاد شود.

اباصلتی بیان کرد: گرچه ۶۰ درصد استان آبی و ۴۰ درصد دیگر زرد است، اما نباید این مهم به معنای فراموشی استفاده از ماسک، حفظ فاصله اجتماعی و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی باشد، زیرا با کوچک‌ترین غفلت مجدد به وضعیت‌های نارنجی و قرمز باز می‌گردیم.

کاهش تعداد مبتلایان به معنی کم شدن خطر کرونا نیست

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گناباد در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به کاهش تعداد بیماران بستری با تست مثبت کرونا در منطقه تحت پوشش این دانشگاه گفت: در حالی که تعداد بستری‌های کرونایی از ۱۳۰ بیمار، در حال حاضر به ۱۱ نفر کاهش یافته، اما باید توجه کرد که خطر کرونا تمام نشده و با کوچک‌ترین غفلت به شرایط گذشته و حتی بدتر از آن برخواهیم گشت.

جواد باذلی با اشاره به رنگ‌بندی‌های کرونایی شهرها گفت: رنگ‌بندی شهرها از نظر وضعیت کرونا برای رفع یا اعمال محدودیت‌های جدید است و این رنگ‌ها نباید در میزان توجه مردم به بیماری تأثیری داشته باشد چراکه وضعیت کرونا در هر منطقه‌ای به رفتار مردم و رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی بستگی دارد.

وی با بیان اینکه عادی انگاری، سهل‌انگاری و کم توجهی مردم به رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی از جمله فاصله اجتماعی، ماسک زدن، پرهیز از ترددهای غیرضروری و.... وضعیت کرونایی هر منطقه را به رنگ‌های نارنجی و قرمز تبدیل خواهد کرد، افزود: متأسفانه برخی از مردم تغییر رنگ بندی مناطق، را به معنی قطع شدن زنجیره انتقال ویروس کرونا و رفع خطر ابتلاء به بیماری کووید ۱۹ می‌دانند که این باور اشتباه باعث کم توجهی به شیوه‌نامه‌های بهداشتی و رفتارهای پیشگیرانه و بالطبع بالا رفتن میزان ابتلاء و فوتی خواهد شد.

باذلی تصریح کرد: تست‌های چند روز گذشته نشان می‌دهد که با روند افزایشی موارد مثبت ابتلاء به کووید ۱۹ مواجه هستیم و این موضوع زنگ خطری جدی برای احتمال بازگشت به وضعیت قرمز در صورت عدم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی خواهد بود.

حواسمان به مدافعان سلامت هم باشد

رئیس اداره پرستاری دانشگاه علوم پزشکی گناباد در گفتگو با خبرنگار مهر، گفت: سختی‌های درمان و پرستاری بر بالین بیماران کرونایی به دلیل درگیری سیستم‌های مختلف بدن بیماران و همچنین رعایت الزامات دشواری که مدافعان سلامت برای حفاظت از خود با آن مواجه هستند، موجب خستگی کادر درمان می‌شود.

مینا مصباح افزود: علاوه بر نوبت‌های کاری فشرده و خستگی‌های جسمی، مشاهده مرگ شهروندان و در برخی بیمارستان‌های کشور، فوت همکاران بالینی، خستگی‌های روحی شدیدی را هم برای پرستاران و کادر درمان فراهم می‌کند.

وی تصریح کرد: گرچه با اعمال برخی محدودیت‌ها و رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی توسط مردم در هفته‌های گذشته، شاهد کاهش تعداد مبتلایان و فوتی‌های ناشی از کووید ۱۹ هستیم اما باید توجه داشت که کوچک‌ترین ساده انگاری و بی توجهی مردم به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و حفاظتی همچون ماسک زدن می‌تواند موجب تغییر این وضعیت و اوج گرفتن دوباره کرونا شود.

مصباح خاطرنشان کرد: مدافعان سلامت که ایثارگرانه و با تمام توان برای عبور از این روزهای سخت تلاش می‌کنند، تنها انتظارشان از مردم، رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی بخاطر حفظ سلامت خودشان و جامعه و کمک به کادر درمان است.

در شرایطی که برخی از محدودیت‌ها، حذف شده است و رعایت بسیاری از شیوه‌نامه‌های بهداشتی هم به تنهایی با برخوردهای نظارتی و قانونی میسر نیست، هر کدام از شهروندان باید بیش از گذشته مسئولیت اجتماعی خود را در رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی بپذیریم و با عادی انگاری زمینه افزایش میزان ابتلاء و فوت هموطنان عزیزمان را فراهم نکنیم؛ بی توجهی و سهل‌انگاری که افسوس خوردن برای آن فایده‌ای نخواهد داشت!
منبع: مهر
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین