کد خبر: ۲۵۹۸۷۰
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۹
یک خبرگزاری غربی به نقل از گروه های حقوق بشری فاش کرد که با اجرایی نشدن فرمان سلطنتی «ملک سلمان»، ۵ نوجوان در این کشور در انتظار اجرای حکم اعدام هستند.
ناطقان: به نقل از خبرگزاری رویترز، ۲ گروه حقوق بشری در عربستان سعودی اعلام کردند که ۵ نوجوان مُجرم در این کشور در انتظار حکم اعدام هستند.

به گزارش رویترز، وضعیت کنونی در حالیست که ۹ ماه پیش کمیسیون حقوق بشر عربستان سعودی (HRC) ادعا کرده بود که به اجرای حکم اعدام برای مجرمین کودک و نوجوان پایان می دهد!

در گزارش خبرگزاری رویترز در خصوص انتقاد گروه های حقوق بشری از احتمال ادامه اعدام کودکان و نوجوانان در عربستان سعودی آمده است: کمیسیون دولتی حقوق بشر عربستان سعودی که از پشتیبانی‌های ریاض برخوردار است، اوایل ماه مارس با استناد به فرمان سلطنتی «ملک سلمان» اعلام کرد که اعدام مجرمین نوجوان دیگر اجرایی نخواهد شد.

بر اساس اعلام این رسانه، این سازمان پیشتر ادعا کرده بود: اعدام مجرمان کم سن و سال دیگر اجرایی نخواهد شد و از این پس این افراد دوره زندان ۱۰ ساله یا بیشتر خود را در مراکز نگهداری نوجوانان سپری می‌کنند.

«عبدلله الظاهر» حین بازداشت تنها ۱۵ سال داشت

گزارش رویترز در این خصوص می افزاید: بیانیه مذکور به زمان اجرای این فرمان اشاره ای نکرد؛ اما مقامات ریاض در واکنش به گزارش «دیده‌بان حقوق بشر» (HRW) در ماه اکتبر اعلام کردند که حکم مذکور بلافاصله پس از اعلام آن اجرایی شده است. با این وجود، فرمان سلطنتی مذکور، هرگز نه از طریق رسانه‌های دولتی و نه از طریق بیانیه  های رسمی در مطبوعات این کشور منتشر نشد.

رویترز در ادامه این گزارش آورده است: در ماه گذشته خبرگزاری رسمی عربستان (SPA) فهرستی از «رویدادهای» برجسته در سال ۲۰۲۰ را منتشر کرد که شامل چندین فرمان سلطنتی می‌شُد؛ اما  تغییر حکم مجازات اعدام در آن وجود نداشت. سازمان‌هایی مانند دیده‌بان حقوق بشر، گروه‌های فعال ضد اعدام،  سازمان «اروپایی- سعودی» حقوق بشر (ESOHR) و همچنین گروه‌هایی از قانون‌گذاران آمریکایی نگرانی‌های خود را در راستای خلاء‌های موجود در قوانین جدید اعدام کودکانِ مجرم در عربستان  سعودی اعلام کرده و افزودند که این خلاءها به قضات اجازه صدرو حکم اعدام برای مجرمان نوجوان را خواهد داد.

خبرگزاری مذکور ادامه داد: این گروه‌ها که پرونده مجرمان نوجوان را از نزدیک پیگیری می‌کنند، می‌گویند که در پرونده یکی از این ۵ نفر تجدید نظر شده و ۸ نفر دیگر در این کشور با اتهاماتی مواجه شده‌اند که می‌تواند به مجازات اعدام منتهی شود.

همه چشم‌ها به ریاض دوخته شده است

خبرگزاری رویترز در ادامه افزود: گروه‌های مدافع حقوق بشر می‌گویند عربستان که سابقه حقوق بشری این کشور به ویژه پس از قتل جمال خاشقجی (منتقد ریاض) توسط عوامل ریاض در سال ۲۰۱۸ میلادی زیر ذره بین جهانی قرار گرفته است، از بزرگترین اعدام کنندگان به شمار می آید. «محمد بن سلمان» ولیعهد و رهبر بالقوه این کشور در سال‌های گذشته از حمایت شدید دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا برخوردار بوده است.

«علی النمر» در سال ۲۰۱۲ در حالی بازداشت شد که فقط ۱۷ سال داشت

این گزارش در ادامه اضافه می کند: اما «جو بایدن» رئیس‌جمهور منتخب آمریکا که آخر هفته جاری (روز چهارشنبه) قدرت را از ترامپ تحویل می‌گیرد، سوابق حقوق بشری این پادشاهی را «پست و منفور» خوانده و می‌گوید خط مشی سخت‌تری را در این زمینه اتخاذ خواهد کرد.

بر اساس مشاهدات رویترز، ۶ سناتور آمریکایی در ماه اکتبر به سفارت عربستان در آمریکا نامه نوشته و خواستار بررسی مجدد تمام پرونده‌های مجازات اعدام برای افرادی شدند که جُرم خود را در دوران کودکی یا نوجوانی انجام داده‌اند.

در این میان، «تام مالینوفسکی» (Tom Malinowski) نماینده دموکرات سنا و یکی از امضاءکنندگان این نامه در ماه گذشته به رویترز اعلام کرد که اگر عربستان سعودی اعدام مجرمان نوجوان را دنبال کند «بازگشت ریاض به روابط این‌چنینی با آمریکا دشوارتر خواهد شد».

وی در ادامه ادعا کرد که نگاه بایدن به سیاست‌های حقوق بشری عربستان «بسیار با ترامپ متفاوت است»!

«داوود المرهون» از سال ۲۰۱۲ با ۱۷ سال سن در بازداشت است

تیم بایدن از اظهار نظر در باره مقاله رویترز خودداری کرد؛ اما این خبرگزاری با استناد به بیانیه  قبلی دولت جدید مدعی است که این دولت روابط آمریکا با عربستان را دوباره ارزیابی خواهد کرد!

 آمار مورد اختلاف

بنا به اذعان رویترز، «علی النمر» و «داوود المرهون» در سال ۲۰۱۲ با اتهام شرکت در تظاهرات گسترده در یکی از استان‌های شرقی این کشور، بازداشت شدند. آنها در آن سال تنها ۱۷ سال  داشتند. «عبدلله الظاهر» حین بازداشت تنها ۱۵ سال داشت.

این ۳ نفر از افرادی هستند که مجازات اعدام آنها هنوز لغو نشده است. آنان از سوی دادگاه «جرایم ویژه» عربستان سعودی به قطع سَر محکوم شدند.

رویترز نوشت: محمد بن سلمان پس از برکناری ولیعهد سابق و تصدی این پُست در سال ۲۰۱۸ میلادی، به اصلاحات اجتماعی متعهد شد و اعلام کرد که استفاده از مجازات اعدام را به حداقل خواهند رساند.

اما براساس آمار گروه‌های حقوق بشر در سال ۲۰۱۹ حدود ۱۸۵ نفر در عربستان اعدام شدند.

از سوی دیگر و بنا با اذعان این خبرگزاری غربی، در پرونده‌ای که از نزدیک توسط گروه‌های مدافع بشر پیگیری می‌شود، «محمد الفرج»  ۱۸ ساله با مجازات مرگ مواجه است. او در سال ۲۰۱۷ و در ۱۵ سالگی به دلیل شرکت در تظاهرات و  مراسم ترحیم مرتبط با اعتراضات مردمی علیه ریاض بازداشت شد.
منبع: مهر
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین