کد خبر: ۲۶۰۰۸۵
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۳
رئیس انجمن پرورش دهندگان قارچ خوراکی گفت: سالیانه ۱۸۰ تا ۲۰۰ هزار تن قارچ در کشور تولید می‌شود.
ناطقان: مهدی رجبی رئیس انجمن پرورش دهندگان قارچ خوراکی در نشست خبری امروز تعداد واحد‌های فعال در حوزه تولید قارچ را ۷۵ واحد اعلام کرد و گفت: ۶۰ واحد از این تعداد با ظرفیت کامل در حال تولید هستند.

او با اشاره به اینکه مجموعه پروانه‌های صادر شده برای واحد‌های مذکور ۹۰۰ هزار تن است، افزود: در شرایط کنونی ۸۰۰ هزار تن آن تولید و عرضه می‌شود.

رجبی ادامه داد: سالیانه ۱۸۰ هزار تن تا ۲۰۰ هزار تن قارچ در کشور تولید می‌شود که برای تولید ۱۸۰ هزار تن مجوز رسمی داریم و تا میزان ۲۰۰ هزار تن به صورت غیر رسمی و زیرپله‌ای در حال فعالیت هستند.

این مقام مسئول متوسط مصرف قارچ جهانی را ۳۰۰ هزار تن اعلام کرد و گفت: با راه اندازی انجمن قارچ امیدواریم که بر میزان تولید افزوده شود.

رجبی قیمت هر کیلو کامپوست را ۲ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرد و افزود: هم اکنون کامپوست به عراق، قطر و ارمنستان صادر می‌شود که ۱۵ تا ۲۰ درصد بر این میزان اضافه می‌شود. اما به طور کلی میزان صادرات کمتر از ۳ درصد تولید را شامل می‌شود.

رئیس انجمن پرورش دهندگان قارچ خوراکی درباره تاثیر اخذ مالیات از تولیدکنندگان قارچ خوراکی بیان کرد: اخد مالیات از تولیدکنندگان در تولید و اشتغال تاثیر گذار است، در حالی که در قانون مالیات‌های مستقیم اشاره شده که کلیه مراحل کاشت، داشت و برداشت معاف از مالیات هستند که متاسفانه سازمان امور مالیاتی از چند سال قبل به صورت سلیقه‌ای اعمال کردند به طوری که در برخی استان‌ها مالیات نمی‌دهند و برخی استان‌ها از سال ۹۰ و ۹۱ مالیات می‌دهند که اقداماتی برای طرح موضوع در مجلس و شکایت در دیوان عدالت اداری مطرح شده است.

او با بیان اینکه مواد اولیه تولید از کاه و کلش است، گفت: در گذشته کاه و کلش پس از برداشت گندم در مزارع آتش زده می‌شد که در شرایط فعلی بالغ بر ۴۰۰ هزار تن کاه و کلش دورریز در واحد‌های بستر رویش قارچ مصرف می‌شود که تقریبا برابر با قیمت گندم است.

این مقام‌مسئول با بیان اینکه کود مرغی در هیچ یک از بخش‌های کشاورزی قابلیت مصرف ندارد، گفت: این در حالی است که ۳۰۰ هزار تن کود مرغی تولیدکنندگان در این بخش مصرف می‌شود که کمک بزرگی در جلوگیری از آلودگی محیط زیست دارد.

رجبی کود مرغی را یکی از مواد اصلی رویش قارچ اعلام کرد و افزود: کود مرغی پس از اختلاط با آب پاستوریزه می‌شود و به عبارتی پروسه ۲۵ روزه طول می‌کشد تا به بذر تبدیل شود و از آنجا که در دمای ۶۵ درجه پاستوریزه می‌شود، باکتری‌های آن از بین می‌رود.

رئیس انجمن پرورش دهندگان قارچ خوراکی ادامه داد: در حال حاضر ۸ هزار نفر به صورت مستقیم در صنعت کامپوست و ۷۰ هزار نفر به صورت غیر مستقیم در چرخه این صنعت مشغول فعالیت هستند.

او رتبه ایران در تولید و پرورش قارچ را هفت جهانی اعلام کرد و افزود: در حال حاضر کشور‌های چین، آمریکا و لهستان در رتبه اول تا سوم تولید این کالا قرار دارند.

به گفته رجبی، با وجود آنکه قارچ یکی از محصولات غذایی سالم به شمار می‌رود، با آغاز کرونا مصرف آن ۳۰ درصد در کشور افزایش یافته است.

او درباره آخرین وضعیت صادرات قارچ بیان کرد: قبل از ویروس کرونا، صادرات قارچ به کشور‌های عراق، امارات، کویت، عمان و به صورت پراکنده با کشور‌های آسیانه میانه انجام می‌شد، اما با شیوع ویروس کرونا و بنابر مقررات کشورها، صادرات به صفر رسید که اخیرا مقدار محدودی صادرات به عراق و امارات انجام می‌شود و پیشنهاداتی هم از چند کشور داریم.

رجبی با اشاره به برخی از شایعات مبنی بر عرضه قارچ‌های سمی در فضای مجازی گفت: همه ساله در فضای مجازی شایعات بی‌اساسی مبنی بر سمی بودن قارچ‌های عرضه شده در بازار عنوان می‌شود، در حالی که امکان پرورش قارچ سمی یا سمی شدن قارچ‌ها در واحد‌های تولیدی وجود ندارد.


او ادامه داد: حتی اگر قارچ‌ها در واحد‌های تولیدی کپک هم بزنند سمی نیستند و قارچ‌های سمی تنها در مکان خاص و شرایط خاص رشد می‌کنند که شکل ظاهری و رنگ متفاوتی با قارچ‌های خوراکی دارند.

رجبی به مردم توصیه کرد که قارچ خوراکی را تنها از فروشگاه‌ها و به صورت بسته‌بندی خریداری کنند.

این مقام مسئول در پایان از مردم خواست از خرید قارچ از دست‌فروشان خودداری و در هنگام خرید آن به درج مشخصات کالا بر روی بسته‌بندی محصول دقت کنند.
برچسب ها: تولید ، قارچ ، کشور
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین