کد خبر: ۲۶۰۱۵۸
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۱
یک روزنامه عربی در تحلیلی نوشت: توافق روی منافع راهبردی میان ایران و دولت آمریکا می تواند به برکناری نتانیاهو از عرصه سیاسی، تغییر در برخی از حکومت های عربی سازشگر و نیز اجرایی شدن برخی خواسته های ایران مانند تقویت نفوذش در عراق،بازسازی سوریه و یمن و آزادسازی جولان کمک کند.روزهای آینده مملو از تحولات اقتصادی و سیاسی است.
ناطقان:  محمدصالح در روزنامه رای الیوم با عنوان: «تومان بخریم؟...دیدگاهی تحلیلی دربار وضعیت ایران پس از ترامپ» نوشت:


تومان بخریم؟...وضعیت ایران پس از ترامپ



حزب دمکرات متحد بزرگترین شرکت های بین المللی امروز دولت آمریکا را در دست می‌گیرد. این شرکت‌ها قدرت نرم را تشکیل می دهند و از طریق سوق دادن سرمایه گذاری های به سمت اقتصادهای اروپایی احزاب لیبرال می توانند توازن خود را بازپس گیرند. این ماموریت نیاز به زمان برای اصلاح ویرانی های ترامپ دارد.

از نظر حزب دمکرات این طرح دو روند در پیش دارد:روند نخست [اصلاح] اقتصاد داخلی اروپا و روند دوم فراهم کردن شرایط برای فعالیت شرکت های گفته شده در خارج از این قاره است. از این رو باید در سیاست تحریم های آمریکا تجدید نظر کرد. تحریم هایی که به شرکت های اروپایی ضرر رساند.

هدف حزب دمکرات از این اقدام حمایت از احزاب اروپایی و از میان بردن اردوگاه شرق است که از ائتلاف روسیه-چین و ایران تشکیل شده و تفاهم هایی نیز با ترکیه دارد.

برای حمایت از منافع شرکت‌های اروپایی باید به توافق هسته ای بازگشت. این مسئله را می‌توان در نامزدهای مناصب کابینه بایدن مشاهده کرد. توافق هسته ای فرصت سرمایه گذاری در داخل ایران برای شرکت های اروپایی به وجود آورده بود و از سوی دیگر پیوند دادن منافع ایران با آمریکا توسعه چین و نفوذ روسیه را تضعیف می کند و ایران را به توافق با دولت آمریکا مجبور می کند.

انتخابات ایران نزدیک است و تا این لحظه جریان اصولگرا در مقایسه با اصلاح طلبان شانس بیشتری دارند. دولت امریکا برای تعامل با نظام ایران اصلاح طلبان را ترجیح می دهد و این مسئله نیازمند بازگشت به توافق هسته ای است تا به این ترتیب اصلاح طلبان از زمان بهره ببرند و موضع خود را تقویت کنند.

این اقدام _بازگشت به توافق هسته ای_ همانطور که گفته شد با منافع متعددی مرتبط است:تقویت جریان های لیبرال در مقابل جریان های راستگرا،کاهش گرایش ملی گرایی و نژادپرستی،تضعیف  رشد چین،تضعیف نفوذ روسیه،از میان بردن اردوگاه شرق،پیوند دادن منافع ایران با دولت آمریکا و حفظ شانس جریان اصلاح طلب در انتخابات ریاست جمهوری.

در سطح راهبردی برای دولت آمریکا وابستگی ایران به نفت بهتر از توسعه صنایع این کشور است. اقتصاد مقاومتی مطرح شده از سوی رهبر معظم تنها شعار نیست بلکه واقعیتی عملی است که می توان آن را در طرح مجلس ایران تحت عنوان طرح ایران برای پاسخ به ترور شهید قاسم سلیمانی مشاهده کرد.

قانون گفته شده دربردارنده رویکردهای اقتصادی آگاهانه ای است و در صورت تصویب به نفع آمریکا نخواهد بود. از این رو توقف توسعه ایران می تواند از طریق بازگشت به توافق هسته ای صورت بگیرد؛ اما شمشیر دو لبه برای آمریکایی ها خواهد بود زیرا سرازیر شدن میزان زیادی سرمایه به ایران باعث خواهد شد این کشور قدرتمند تر شود. در هر صورت آمریکا نخواهد توانست توسعه ایران را متوقف کند؛ اما می تواند زمان بخرد و سرعت آن را کم کند.
در این میان منطقی است که ارزش تومان (منظور نویسنده واحد پول ایران است) افزایش یابد. دولت ایران نیز می تواند درصورت از سرگیری صدور نفت از تفاوت زیاد در نرخ برابری ارز برای کاهش کسری بودجه خود کمک بگیرد.مسئله دیگر این است که افزایش ارزش پول ایران ضرروتا به میزانی نخواهد بود که بسیاری انتظار دارند.
توافق روی منافع راهبردی میان ایران و دولت آمریکا می تواند به برکناری نتانیاهو از عرصه سیاسی، تغییر در برخی از حکومت های عربی سازشگر و نیز اجرایی شدن برخی خواسته های ایران مانند تقویت نفوذش در عراق،بازسازی سوریه و یمن و آزادسازی جولان کمک کند.روزهای آینده مملو از تحولات اقتصادی و سیاسی است.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین