کد خبر: ۲۶۰۱۷۰
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۱
مجلس یازدهم از همان ابتدای شروع به کار خود مساله ازدواج جوانان، تقویت خانواده و بحران جمعیت را به عنوان یکی از اولویت های خود تعیین کرد و بر آن متمرکز شد.
ناطقان: مجلس یازدهم از همان ابتدای شروع به کار خود مساله ازدواج جوانان را به عنوان یکی از اولویت های خود تعیین و بر آن متمرکز شد و حالا در بودجه ۱۴۰۰ نمود عینی این توجه ویژه را با چند مصوبه مشاهده می‌کنیم.

مجلس با نگاه استراتژیک به هموضوع حمایت از خانواده، افزایش جمعیت و حل مساله ازدواج جوانان از همان ابتدا پیگیر قانون تسهیل ازدواج شد که ۱۵ سال از تصویب آن می‌گذرد و با تعلل مسئولان اجرایی هرگز اجرا نشده است.  این قانون که شامل سیزده ماده و چهار تبصره است در سال ۸۴ تصویب شده اما با عدم اجرای آن بر اساس آمارهای اعلامی حالا با ۱۲ میلیون جوان در سن ازدواج و ۳ میلیون ازدواج نکرده‌ای که سن ازدواج آنها گذشته مواجهیم که برنامه‌ای هم برای تسهیل ازدواج آنها وجود ندارد.

یکی از معضلات، تامین مالی ازدواج است که بخشی از آن قرار است با وام ازدواج پوشش داده شود که البته در سالهای اخیر همین هم با مشکلاتی مواجه بوده؛ در فیلم زیر گریزی بر این مسایل داشته‌ایم:

* مصوبات تلفیق برای تقویت اقتصاد خانوارها

حالا کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ با تمرکز بر حل مشکلات اقتصادی خانوارها، تلاش برای اجاد مشوق‌هایی برای تسهیل ازدواج جوانان و همچنین حل مشکل اشتغال که یکی از پیش نیازهای تشکیل خانواده به حساب می‌آید، داشته است. این مصوبات در صورت تصویب نهایی در صحن و تایید شورای نگهبان می‌تواند بخشی از اهداف آن قانون بر زمین مانده را هم به صورت عملی اجرایی کند.

* وام ۱۴۰ میلیونی و ۲۰۰ میلیونی برای زوج‌های جوان در ۱۴۰۰

رحیم زارع سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۰ مجلس در تشریح مصوبات کمیسیون تلفیق برای تسهیل ازدواج جوانان خبر داده و می‌گوید: در این راستا وام ازدواج از ۵۰ میلیون تومان به ۷۰ میلیون تومان برای افراد در شُرُف ازدواج تعیین شده است. همچنین امسال یک استثناء در وام ازدواج برای پسران زیر ۲۵ سال و دختران زیر ۲۳ سال در لایحه بودجه دیده شده که براساس آن مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان برای هر زوج در مجموع ۱۴۰ و ۲۰۰ میلیون تومان وام ازدواج در نظر گرفته شده است.

* ۲۰ هزار میلیارد تومان برای اشتغال با اولویت تحت حمایت‌ها

این نماینده مردم در مجلس یازدهم به یکی دیگر از این مشوقها که با هدف توانمندسازی جوانان برای ازدواج و رفع محرومیت است اشاره کرده و می‌گوید: مبلغ ۲۰ هزار میلیارد تومان برای ایجاد اشتغال در نظر گرفته شده که ۱۰ هزار میلیارد تومان آن در اختیار کمیته امداد امام خمینی (ره) و ۳ هزار میلیارد تومان آن نیز در اختیار سازمان بهزیستی با بازپرداخت اقساط ۷ ساله با اولویت زنان سرپرست خانوار و مناطق محروم قرار گرفته است.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۰ همچنین می‌گوید: مبلغ ۳ هزار میلیارد تومان برای ایجاد اشتغال در اختیار بنیاد برکت ستاد اجرای فرمان حضرت امام خمینی (ره) با بازپرداخت ۷ ساله و همچنین مبلغ ۳ هزار میلیارد تومان در اختیار بسیج سازندگی و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای ایجاد اشتغال با اولویت مناطق کم برخوردار قرار گرفته است.

*۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات برای ودیعه مسکن برای فرزند سومی‌ها

زارع بیان کرد: ۵۰۰ میلیارد تومان پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ودیعه مسکن به مبلغ هر شخص ۱۰۰ میلیون تومان برای پشتیبانی از فرزندآوری و فرزند سوم در نظر گرفته شده است.

فاطمه قاسمپور عضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی  هم در تشریح این مصوبه می‌گوید: به فرزندآوری اظهار داشت: وام ۱۰۰ میلیونی برای ودیعه مسکن برای خانوارهای فاقد مسکن که فرزند سوم آن‌ها در سال‌های ۹۹ و ۱۴۰۰ متولد شده باشد در نظر گرفته می‌شود.

بر اساس این گزارش با مصوبات کمیسیون تلفیق همچنین ۴ هزار میلیارد تومان تسهیلات برای پرداخت ودیعه مسکن برای هر شخص ۱۰۰ میلیون تومان، وام ازدواج ۷۰ میلیون تومان و ۲۰ میلیون تومان وام ضروری در اختیار نیروهای مسلح با معرفی نهاد مربوطه قرار گرفته است.

* منابع مالی برای درمان زوج‌های نابارور

بر اساس این گزارش با مصوبات کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ یک هزار میلیارد تومان جهت پرداخت به بیماران صعب العلاج سرطانی و زوج های نابارور در نظر گرفته شده است.

قاسمپور  در تشریح این مصوبه هم می‌گوید: همچنین هزار میلیارد تومان برای اشتغال ایثارگران از طریق صندوق اشتغال کارآفرینی و همچنین مبلغ ۱۰۰۰ میلیارد تومان برای امور کسب و کار خُرد روستایی و همچنین صندوق‌های اعتباری خُرد زنان روستایی مصوب شده است و مبلغ هزار میلیارد تومان برای بیماران صعب العلاج، سرطانی و زوج ‌های نابارور با همکاری بانک مرکزی و وزرات بهداشت درمان و آموزش پزشکی در نظر گرفته شده است.

مجلس علاوه بر نگاه ویژه‌ای که به موضوع ازدواج، اشتغال و تقویت خانواده در بررسی بودجه ۱۴۰۰ داشته، طرح «جوانی جمعیت و حمایت از خانواده» را از همان ابتدا پیگیری کرده و حالا زهره سادات لاجوردی  نماینده مردم تهران می‌گوید: این طرح در حال تصویب است و مراحل نهایی خود را طی می‌کند. در کمیسیون مشترک نیز به جد به این موضوع پرداخته می شود. ما فکر می کنیم با توجه به مشوق هایی که در این طرح در نظر گرفته شده نتایح خوبی حاصل خواهد شد.

منبع: مشرق
برچسب ها: مشوق ها ، ازدواج ، مجلس
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین