کد خبر: ۲۶۰۵۸۰
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۴
دکتر امیر عباس واعظی فوق تخصص گوارش و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی البرز در مورد پیشگیری از انواع سرطان گفت:کاهش تحرک و فعالیت های بدنی با مکانیسم های مختلف ممکن است سبب بروز سرطان شود
ناطقان: کاهش تحرک و فعالیت های بدنی با مکانیسم های مختلف ممکن است سبب بروز سرطان شود . حتی اثر نشستن های طولانی مدت در مقابل تلوزیون و کامپیوتر یک عامل خطر برای سرطان های انتهای  روده محسوب می شود .



آشنایی با دستگاه گوارش انسان - سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه


مهم ترین دلیل سرطان های گوارشی افزایش سن و استعدادهای ژنتیکی افراد است . 

رژیم با پروتئین های حیوانی بالا، رژیم پر چرب، کم شدن فیبر مواد غذایی، کم مصرف کردن آب و استرسهای مختلف مخصوصأ استرسهای عاطفی و استرسهای روانی در تعدیل سیستم ایمنی بدن اهمیت زیادی دارد  که می تواند باعث شود پیش سازهای سرطان از کنترل سیستم ایمنی خارج شود. 

 در افراد بالای 50 سال سن شانس ایجاد پولیپ های گوارشی و سرطان های گوارشی  افزایش پیدا می کند لذا محدوده سنی 45 تا 50 سال زمان مناسبی برای شروع پیگیری غربالگری های سرطان های گوارشی است .

روند تبدیل پولیپ ها به سرطان سالها طول می کشد و عوامل مختلفی این روند را تشدید می کند که این روند سلول سازی به سمت سرطان های گوارشی در این پولیپ ها کلید بخورد یا مهار شود.

چای داغ ، مصرف دخانیات عامل سرطان مری و معده 

سرطان معده و مری  از شایع ترین سرطانها در شمال کشور است در مناطق شمالی کشور از آذربایجان تا اردبیل تا شمال و شمال خراسان مطالعات مختلف نشان داده اند که مصرف چای داغ، دخانیات حتی تریاک و استفاده از بعضی از سوختهای فسیلی که در برخی از مناطق کماکان استفاده می شود از مهمترین دلایل سرطان های قسمتهای فوقانی می باشند.

آیا سرطان قابل درمان است ؟ 

بسیاری از سرطانها در مراحل اولیه قابل درمان و معالجه می باشند و برخی دیگر از سرطانها قابل کنترل هستند و سالها در مهار می مانند و با نظارت ماهانه و چند ماه یکبار از فعال شدن(عود) آن جلوگیری می کنیم و حتی در صورت فعال شدن در مراحل اول با روشهای غیر تهاجمی میتوان آن را از بین برد.

ترس و استرس از سرطان مانع مراجعه به پزشک نشود 

در کشور حدود 130 هزار سرطانی جدید در هر سال شناسایی می شوند که خیلی از این افراد در مراحل پیشرفته به پزشک مراجعه می کنند و راهی جز شیمی درمانی و رادیو تراپی برای درمان آنها وجود ندارد.

بسیاری از سرطانها مانند سرطان پروستات، سرطانهای مراحل اولیه سینه و خیلی از سرطانهای گوارشی در مراحل اولیه با درمانهای کم تهاجمی مانند درمانهای اندوسکوپی و برداشتن آن ضایعه قابل درمان میباشد و در آن مراحل پیشرفت هم نمی کند.


نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین