کد خبر: ۲۶۰۶۵۹
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۸
نخست وزیر عراق زیر فشار محافل امنیتی و سیاسی این کشور از حکم قبلی خود در برکناری یک فرمانده نظامی که نقش بارزی در مبارزه با تروریسم دارد، عقب نشینی کرد و ابوعلی البصری به سرکارش بازگشت.
ناطقان: به نقل از العهد، مصطفی الکاظمی نخست وزیر و فرمانده ‌کل نیروهای مسلح عراق از فرمان قبلی خود مبنی بر برکناری «ابوعلی البصری»مدیر کل اطلاعات و مبارزه با تروریسم در وزارت کشور عراق،  عقب‌نشینی کرد و ابوعلی البصری امروز به سرکارش بازگشت.

این تصمیم در پی درخواستهای متعدد از نخست وزیر عراق برای عقب‌نشینی از فرمان برکناری البصری اتخاذ شده است به‌ویژه پس از موفقیتهایی که نیروهای اطلاعاتی به‌فرماندهی البصری در متلاشی کردن هسته‌های تروریستی و خنثی‌سازی عملیاتهای تروریستی فراوان و دستگیری سرکردگان گروه تروریستی داعش کسب کرده بود.

پس از حملات اتتحاری پنجشنبه گذشته عراق که بر اثر آن، شمار زیادی در میدان الطیران در بغداد پایتخت این کشور کشته و زخمی شدند، تصمیماتی از سوی مصطفی الکاظمی اتخاذ شد و شماری از فرماندهان امنیتی برکنار شدند.

از جمله افراد برکنار شده  عبدالکریم عبد فاضل( ابوعلی البصری) بود که واکنش محافل امنیتی و سیاسی عراق را به دنبال داشت.

واکنش محافل عراقی چه بود؟

ابو علی العسکری از مسئولان امنیتی گردان‌های حزب الله عراق به برکناری مسئولان امنیتی توسط مصطفی الکاظمی واکنش نشان داد و اعلام کرد: از جنایت میدان الطیران به عنوان بهانه‌ای برای تصفیه حساب با فرماندهان امنیتی استفاده شده است و نباید به این موضوع بی توجه بود. اولین کسی که باید کنار گذاشته شود، خود کاظمی و کسانی هستند که در دستگاه اطلاعاتی با او همراهی می‌کنند. همگان می‌دانند که داعش ابزار دست بن سلمان و فرزندان شیخ زائد است، همراهی برخی طرف‌های دولتی با آنها، باعث شده است تا تروریست‌ها به ادامه دادن به جنایت‌های خود در عراق تشویق شوند. ما به ملت عراق تاکید می‌کنیم که مقاومت اسلامی نقش خود را در دفاع از ملت عزیز ایفا خواهد کرد و ما آنها را در مقابل مجرمان به حال خود رها نمی‌کنیم.

«خلف عبد الصمد خلف» نماینده پارلمان عراق از ائتلاف دولت قانون به برکناری ابو علی البصری از فرماندهان نیروهای امنیتی عراقی واکنش نشان داده و با انتشار توییتی نوشت: یکی از افرادی که در پی تصمیمات نخست وزیر برکنار شده ابو علی البصری فرمانده نیروهای ویژه اطلاعاتی است که شکست‌های زیادی را به تروریست‌ها تحمیل کرد. ما از نخست وزیر می‌خواهیم که در پرونده مسائل امنیتی تصمیم گیری های خود را پس از تکمیل تحقیقات اتخاذ کند و از تصمیمات ناگهانی خودداری کند.

عزت الشابندر سیاستمدار سرشناس عراقی هم به تصمیمات اخیر مصطفی الکاظمی و برکناری یکی از فرماندهان امنیتی واکنش نشان داد و با انتشار توییتی اعلام کرد: به موضوع برکناری ابو علی البصری که در چارچوب برکناری برخی از مسئولان امنیتی در راستای مقابله با فساد و سهمیه بندی‌های سیاسی صورت گرفته است، تأمل زیادی کردم. برای اینکه ابو علی البصری از معدود افرادی است که نماینده عراق و همه عراقی‌ها به حساب می‌آید.

«علی مارد الاسدی»، فعال توییتری عراقی درباره برکناری تعدادی از مسئولان امنیتی عراقی توسط مصطفی الکاظمی پس از حادثه تروریستی میدان الطیران نوشت: به شکل بی سابقه‌ای نویسندگان، سیاستمداران، فعالان رسانه‌ای و مردم عادی مخالفت خود را با تصمیم مشکوکی اعلام کرده اند که براساس آن فرمانده و مؤسس نیروهای قهرمان امنیتی برکنار شده است.
منبع: مهر
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین