کد خبر: ۲۶۰۶۸۱
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۷
یک کارشناس بازار سرمایه گفت: طرح جدیدی که از سوی مدیرعامل بورس اوراق بهادار رونمایی شده است می‌تواند بسیاری از مشکلات زیرساختی بازار سرمایه ایران را حل کند.
ناطقان:  با اعلام این مطلب افزود: این طرح در واقع کاهش حدالحساب معاملات بلوکی در بازار سرمایه است.




بورس


وی گفت: در واقع در قالب این طرح قصد دارند معاملاتی که حجم بالاتری دارد را به تابلوی دیگری منتقل کنند به این ترتیب اگر حقوقی‌ها قصد دارند که حجم بالایی از سر را عرضه کنند لازم است در تابلوی دیگری برای خود بازاریابی کنند.


او در توضیح این مطلب ادامه داد:یکی از دلایلی که بازار ایران دچار هیجان می شود اتفاقا به شیوه فروش حقوقی ها باز می گردد به عنوان مثال حقوقی با عرضه بالای سهام میتواند صفحه خرید را به طور کامل صفر کنند و یا بالعکس با خرید بالای سهام صف خرید طولانی را به وجود بیاورد

به گفته وی این شرایط هیجان فراوانی را در بازار ایجاد می‌کند چرا که بازار سرمایه در ایران بازار نیلی در محور محسوب می‌شود.صمدی با اشاره به شرایط روز گذشته بازار سرمایه گفت: بررسی روند حرکت بازار نشان می‌دهد که بازار از صرف خرید تا منفی ۲ درصد را یک بار طی کرده است که اتفاقاً این نوسانات عجیب تحت تاثیر همین شرایط رخ می‌دهد. این تحلیلگر بازار سرمایه افزود: امروز هم تحت تاثیر ترکش‌های دیروز بازار نتوانست رشد قابل توجهی را تجربه نماید.


چرا بازار در مرداد ریخت؟

وی با اشاره به دلایل نزول بازار در مرداد ماه گفت: بررسی ها نشان می دهد یکی از دلایل مهم نزول بازار در این دوره زمانی عرضههای سهام عدالت بوده است چرا که فروش بلوکی سهام عدالت خود عامل رشد بالای عرضه در کنار عدم افزایش تقاضا بود.

به عبارت دیگر برخی از کارگزاری‌ها تقاضای فروش سهام عدالت را به یک باره وارد بازار کردند. من فکر می کنم سهام عدالت در شرایط نامناسبی بود و کارگزاری ها هر کاری خواستند کردند که خوشبختانه جلوی این کار گرفته شد.

وی با اشاره به اینکه ریزش بازار اتفاقاً خلاف آنچه تبلیغ می‌شود تقصیر سهامداران تازه وارد نیست، گفت: به نظر من برخی از حقوقی‌ها در این پروسه بسیار مقصر هستند چرا که در زمانی که سهم را به قیمت ۲۰۰۰ تومان نیز حاضر نبودند عرضه کنند اما حالا با قیمت ۹۰۰ تومان نیز همان سهم را در شرایط ریزشی مداوم عرضه می‌کند که این اقدامات به روند ریزش بازار دامن می‌زند.

وی ابراز امیدواری کرد که تقسیم تابلوها و انتقال معاملات بلوکی و تابلوی دیگر بتوانند شرایط را در بورس دستخوش تغییر کند.

وی گفت با حذف معاملات بلوکی و بزرگ و انتقال آن به تابلوی دیگر حتی می‌توان دامنه نوسان را نیز حذف کرد چرا که در هیچ بورسی در دنیا دیگر دامنه نوسان وجود ندارد و دامنه نوسان اتفاقاً تحت‌تاثیر همین معاملات بلوکی در بورس ایران شکل گرفته است.

به گفته وی حذف دامنه نوسان انگیزه ورود غیر مستقیم به بورس را نیز افزایش می‌دهد و این بدان معنی است که سهامدارانی که دانش کافی ندارند دیگر به صورت مستقیم وارد بازار نمی شوند و ترجیح می‌دهند به صورت غیر مستقیم در بازار سرمایه گذاری کنند.

بورس تحت‌تاثیر سیاستمداران

صمدی با اشاره به اینکه تمامی دولتمردان نمایندگان مجلس وزرا و کارگزاران نظام باید در اظهارنظرهای خود دقت کافی را به کار بگیرند گفت: در شرایط فعلی تحت تاثیر تمامی اظهارنظرهای مقامات قرار دارد چه بسا کوچک‌ترین جمله این مقامات سبب واکنش منفی در بورس شود

وی در پاسخ به این سوال که بررسی استعفاء رئیس کل بورس اوراق بهادار و معرفی رئیس جدید می‌تواند تاثیری بر پرونده حرکت شاخص داشته باشد یا خیر افزود: فکر نمی‌کنم این پروسه تاثیر چندانی بر روند حرکت شاخص داشته باشد متاسفانه مهم ترین مشکل بازار سرمایه ایران از دست رفتن اعتماد است و باید این نکته را در نظر داشت که اعتماد سازی باید به تدریج و به آهستگی صورت گیرد چرا که یکباره اعتماد سهامداران باز نخواهد گشت

وی ادامه داد: من معتقدم در شرایط فعلی به دلیل مهم شدن بیش از حد بازار سرمایه میان سیاستمداران انتخاب رئیس کل بورس تاثیر چندانی بر روند حرکت شاخص ندارد چراکه بازار سرمایه تحت تاثیر تمامی ارکان‌های اقتصادی و سیاسی قرار دارد به عبارت دیگر با توجه به اینکه بازار سرمایه بازاری بسیار مهم تبدیل شده مطمئن باشید یکی از مهمترین جهت گیری‌های کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری به بورس باز خواهد گشت و انتخاب رئیس کل بورس در آینده اهمیتی به اندازه انتخاب وزرا خواهد داشت.

وی گفت: اما در شرایط فعلی با توجه به اینکه رئیس کل انتخابی بورس فرصت چندانی ندارد و به زودی انتخابات ریاست جمهوری برگزار می شود انتخاب این فرد تاثیر چندانی بر روند حرکت بازار نیز نخواهد داشت.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین