کد خبر: ۲۶۰۹۱۶
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۹
معاون اول رییس جمهور:
اسحاق جهانگیری گفت: مهارت گفتگو، مهارت مدارا کردن با یکدیگر است مثلا وقتی به همدیگر می‌رسیم به زبان خشونت با یکدیگر صحبت نکنیم، ما دشمنان همدیگر نیستیم ما یک ملتیم که در یک کشتی نشسته‌ایم و یک سرنوشت داریم.
ناطقان: افتتاحیه دهمین دوره مجلس دانش آموزی اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور، محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش و علیرضا کاظمی معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش ظهر امروز در کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان برگزار شد.

اسحاق جهانگیری معاون اول ریاست جمهوری در این مراسم مطرح کرد: هر کدام از ما در مسئولیت‌های که هستیم نسبت به آینده کشور دغدغه‌هایی داریم. افرادی بودند که در ایام انقلاب اسلامی زندان رفتند، شکنجه، زخمی و شهید شدند تا توانستند این انقلاب بزرگ را به پیروزی برسانند. حتماً همه مردم ایران خصوصاً آن نسل همواره با یک حساسیتی به آینده انقلاب و نظام نگاه می‌کنند.

وی افزود: در دوران بعد از انقلاب روزگار‌های سختی هم به وجود آمد؛ در آن زمان فرصت‌ها استثنایی بود و جنگ پیش آمد و نیاز بود که افراد نه در شعار بلکه در عمل سینه سپر کرده و از کیان نظام دفاع کنند. خیلی‌ها در این وضعیت مردانه ایستادند، شهید دادند و برای این انقلاب و نظام سرمایه‌گذاری کردند، به همین خاطر آینده‌ این انقلاب برای آن‌ها بسیار حساس است.

 شما دانش آموزان مجلس شورای دانش آموزی هر کسی که نسبت به آینده انقلاب نگرانی دارد امیدوار می‌کنید

جهانگیری گفت:  از این جلسه چنین پیام بزرگی را می‌توان دریافت کرد که ؛ در این راستا شما دانش آموزان مجلس شورای دانش آموزی هر کسی که نسبت به آینده انقلاب نگرانی دارد را امیدوار می‌کنید که یک عده جوان با شعور، با آگاهی و توانمندی بالا وجود دارند که سرنوشت این کشور و انقلاب به دست آن‌ها خواهد افتاد که آن را به بهترین وجه ممکن اداره خواهد کرد.

معاون اول رییس جمهور گفت: صمیمانه به همه شما دانش آموزان و کسانی که عضو این مجلس هستند، تبریک می‌گویم و امیدوارم موفق باشید. شما کار خودتان را با انگیزه انجام دهید، مسئولین کشور اگر توجه و آگاهی داشتند از این ظرفیت می‌توانند برای حل مسائل استفاده کنند. سعی کنید هر جلسه‌ای که برگزار می‌کنید نتیجه آن جلسه را در قالب مسائلی که مورد توافق همه شما است به آقای حاجی میرزایی، به دولت و حتی به سه قوه اعلام کنید که ما چنین انتظاراتی داریم.

وی ادامه داد: در آستانه پیروزی انقلاب اسلامی هستیم، در روزگاری هستیم که امام(ره) از پاریس به داخل کشور آمدند. در آن زمان شرایط سخت و ویژه‌ای وجود داشت و همه انقلابیون در داخل دلهره فراوانی داشتند که ببینند چه اتفاقی می‌افتد. در نهایت امام با سلامت کامل به ایران وارد شدند و آن استقبال بینظر از ایشان در مهرآباد تا بهشت زهرا در تاریخ رخ داد. سپس کمتر از ۱۰ روز با حضور ایشان در ایران، انقلاب به پیروزی رسید، آن هم در شرایطی که آمریکا با کمیته شاه سعی می‌کردند تصمیماتی بگیرند که مانع این پیروزی شود. با هوشمندی و روح الهیه امام وقتی که حکومت نظامی را لغو کردند و دستور دادند که مردم به خیابان‌ها بیایند شاه شکست خورد. همان فرمان منجر به این شد که ارتش تسلیم اراده ملت شود و انقلاب در ۲۲ بهمن به پیروزی رسید.

جهانگیری خاطر نشان کرد:  با حالت روحی که من به مجلس دانش آموزی دارم؛ به  بانیان آن در هر جایی که هستند دست مریزاد و خداقوت می‌گویم. این اقدام کار ارزنده و ماندگاری برای امروز است، آثار مبارک آن در ارتقاء توان شهروندی هویدا شده و  معلوم است از این طریق مدیران و سرمایه‌هایی برای آینده کشور تربیت خواهد شد.  آموزش مردم سالاری، تقویت روحیه همکاری، بالا بردن مهارت اجتماعی،  مشارکت، رقابت‌های موثر اجتماعی و سیاسی از جمله ضرورت‌هایی است که انتظار می‌رود همراه با آموزش به فرزندان این کشور یاد داده شود.

وی افزود: یکی از اشکالات که گاهی اوقات به جوامع در حال توسعه گرفته می‌شود این است که آن‌ها در کار انفرادی موفق شدند ولی در کارهای جمعی و با همدیگر نمی‌تواند کار کنند. یکی از کارهای مهم این است که آموزش و پرورش در دورانی که فرزندان مردم را در  اختیار دارد، کمک کند که این اتفاق بیفتد. خیلی از صاحب‌نظران  آموزش در دنیا و ایران معتقدند که ضرورت‌های زیادی وجود دارد که یادگیری آن‌ها جزو مسائلی است که باید در کنار یادگیری متون درسی و آموزش به صورت جدی مورد توجه قرار بگیرد.

گفتگوی ملی راهکار حل مشکلات کشور است

معاون اول رییس جمهور گفت: نظام مردم‌سالاری موضوع جدی است که باید در کنار آموزش مورد توجه قرار بگیرد. ما باید از زمانی که کودک در خانواده است آن‌ها را به گونه‌ای تربیت کنیم تا زمانی که از مدرسه بیرون می‌آیند به طور کامل این مهارت‌ها را بیاموزند. ما مدت‌ها در این دوره‌های اخیر در کشور بحث کردیم که گفتگوی ملی راهکار حل مشکلات کشور است و خیلی‌ها نتوانستند موضوع گفتگو را به عنوان مسئله جدی به رسمیت بشناسند.

وی افزود: مهارت گفتگو مهارت مدارا کردن با یکدیگر است مثلا وقتی به همدیگر می‌رسیم به زبان خشونت با یکدیگر صحبت نکنیم، ما دشمنان همدیگر نیستیم، ما یک ملتیم که در یک کشتی نشسته‌ایم  و یک سرنوشت داریم.

جهانگیری خاطر نشان کرد: مهارت تاب آوری در این دوره سخت اقتصادی نشان داد می‌تواند کمک کننده باشد. مردم ایران در این دوران اخیر که آمریکایی‌ها جنگ اقتصادی را شروع کردند خیلی جدی بودند و آن چیزی که نهایتاً آمریکایی‌ها را در مقابل ملت ایران تسلیم کرد مقاومت ملت ایران بود. ما حتماً نیازمند مهارت تاب آوری، آینده اندیشی، مهارت فهم تاریخ کشور و مهارت‌های اخلاقی هستیم.

وی اظهار داشت: گاهی اوقات انسان در مسیر زندگی از فردی انتظاری دارد که مهارت‌های اخلاقی داشته باشد اما برخی اوقات این مهارت در افرادی که در سطوح مختلف مملکت هستند دیده نمی‌شود.

جهانگیری گفت: ما کشوری هستیم که ۲۵۰۰ سال رژیم شاهنشاهی داشته و موضوع انتخابات اکنون برای آن مهم است. در برخی از کشورهای همسایه و منطقه هنوز مسئله‌ای به نام انتخابات وجود  ندارد، بلکه یک قبیله‌ای سر کار هستند و از صدها سال در آن کشور حکومت می‌کنند و بعد از فوتشان فرزندانشان حکومت را به عهده می‌گیرند. پس معلوم می‌شود که در آموزش و پرورش به دانش آموز گفته می‌شود که موضوع انتخابات مهم است و خوب انتخاب کردن و خوب انتخاب شدن باید مورد توجه قرار بگیرد.

معاون اول رییس جمهور گفت: از همین انتخابات مجلس دانش آموزی می‌توان یک انتخابات را اثربخش کرد. مشارکت، همبستگی بیشتر، رقابت معنادار در انتخابات، بیشتر شدن امید به آینده و ... از مسائلی است که در انتخابات آینده از انتخاباتی مثل انتخابات مجلس دانش آموزی نشات می‌گیرد.

وی افزود: در مجلس دانش آموزی، مسئولانه رای دادن، نمایندگی کردن، کمک کردن به حل مسائل جامعه در بُعد و اندازه خودش عملیاتی می‌شود. همین که اکثریت دانش آموزان یک مدرسه، شهرستان، استان و کشور افرادی را انتخاب می‌کنند به آن‌ها می‌گویند شما کیل هستید تا این کارها را پیگیری کنید بسیار حائز اهمیت است.

شما نمایندگان مجلس شورای دانش آموزی می‌توانید موثر واقع شوید

جهانگیری ادامه داد: امروز مسئله‌ای که در نهادهای انتخاباتی وجود دارد این است که یاد بگیریم چگونه درک‌مان را از مسائل و فرصت‌ها و تهدیدهایی که در کشور با آن مواجه هستیم درک مشترکی باشد.شما نمایندگان مجلس شورای دانش آموزی می‌توانید موثر واقع شوید تا به عنوان مثال وسیله گرمایشی و سرمایشی را برای همیشه حل کنیم. آموزش و پرورش هم باید توضیح دهد که بخشی از اینها حل شده است.

وی تصریح کرد: مشکلات  زیادی وجود دارد و ما می‌توانیم به محدودیت‌ها و مشکلات غلبه کنیم و مطمئن هستیم که این کشور به فضل الهی ظرفیت زیادی داشته و آینده آن درخشان است. ما نباید اجازه دهیم یک عده از روی ناآگاهی نسل جوان را نسبت به آینده ایران مایوس کنند هرکدام از شما می‌تواند یک مریم‌میرزاخانی باشد. شاید ما به عنوان یک مسئول ضعف داشته باشیم اما ظرفیت‌های زیادی در شما وجود دارد که می‌توانیم مسائل کشورمان را توسط آن حل کنیم. بدخواهان زیادی در منطقه ما هستند که نمی‌خواهند ایران توسعه پیدا کنند و باید با تدبیر از این مسائل عبور کنیم تا ایران سربلند شود.

منبع: ایلنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین