کد خبر: ۲۶۰۹۲۴
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۵
دولت جو بایدن در فاصله کمتر از یک هفته از زمان ورود به کاخ سفید اقداماتی را انجام داده است که سرنخ‌هایی را درباره راهبرد آتی آمریکا در قبال چین ارائه می‌کند.
ناطقان: کمتر از یک هفته از آغاز ریاست جمهوری جو بایدن در امریکا، یک ناوگروه آمریکایی به رهبری ناو هواپیمابر «یواس اس تئودور روزولت» وارد دریای چین جنوبی شده است. مرکز فرماندهی هند و اقیانوس آرام آمریکا اعلام کرده این ناوگروه روز شنبه همزمان با افزایش تنش ها میان تایوان و چین وارد منطقه شده است. ورود ناو گروه آمریکایی به دریای چین جنوبی  در شرایطی است که پکن بارها از نزدیک شدن کشتی‌های نیروی دریایی آمریکا به جزایر تحت کنترل چین در دریای چین جنوبی شکایت کرده است.

به موازات اعزام ناوگروه آمریکایی به دریای چین جنوبی، وزارتخانه‌های مختلف دولت جدید آمریکا به رهبری «جو بایدن» نیز، ادعاها و مواضع خصمانه دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق این کشور علیه چین را تکرار کردند. به عنوان مثال روز شنبه «ند پرایس» سخنگوی وزارت امور خارجهآمریکا در بیانیه‌ای گفت: «ایالات متحده از الگوی تلاش‌های جمهوری خلق چین در مرعوب کردن همسایگانش از جمله تایوان، نگران است.»

در این بیانیه آمده است: «در کنار دوستان و متحدان خود می‌ایستیم تا سعادت، امنیت و ارزش‌های مشترک در حوزه اقیانوس هند-آرام را توسعه دهیم و این اقدام شامل تعمیق روابط با تایوان دموکراتیک است».

همچنین وزیر دفاع دولت جدید آمریکا  روز یکشنبه در گفت‌وگو با همتای ژاپنی خود تاکید کرد بر اساس پیمانامنیتی واشنگتن و توکیو، آمریکا در مناقشات دریایی میان ژاپن و چین در دریای چین شرقیاز منافع توکیو حمایت کند. در این میان «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه جدید آمریکا در نشست کمیته روابط خارجی سنا برای تایید صلاحیتش گفت که بدون شک چین بزرگترین چالش را در مقایسه با سایر کشورهای دیگر متوجه آمریکا کرده است.

از مجموع اظهارت مقامات جدید آمریکا چنین بر می‌آید که وزارتخانه‌های مختلف دولت جدید آمریکا به رهبری جو بایدن، ادعاها و مواضع خصمانه دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق این کشور علیه چین را تکرار کردند. دولت سابق آمریکا در واپسین روزهای عمر خود، تمام محدودیت‌هایی که آمریکا از دهه‌ها قبل بر روابط با تایوان اعمال کرده بود را لغو کرد. دولت جدید آمریکا ضمن اینکه پایبندی خود را به سیاست‌ها اعلام کرده بلکه در زمینه حمایت از تایوان، پا را از اقدامات دولت ترامپ نیز فراتر گذاشته ونماینده دولت تایوان در آمریکا را برای اولین بار از سال 1979، به مراسم تحلیف ریاست جمهوری آمریکا دعوت کرد. این در حالی است که پکن، تایوان را بخشی از سرزمین متعلق به چین می‌داند و تحرکات آمریکا و فروش سلاح به تایوان را نقض حاکمیت خود و مغایر با سیاست «چین واحد» ارزیابی می‌کند.

در مجموع باید گفت، به نظر نمی‌رسد که در دورهبایدنشاهد تغییرات محسوسی در رابطه چین و آمریکا شاهد باشیم. در واقع استراتژی دولت بایدن در شرق آسیا، مهار چین است. البته دولت جدید آمریکا برای پیشبرد این راهبرد از توانمندی‌های متحدین قدیمی خود  نیز بهره خواهد جست. از گفتگوی تلفنی وزیر دفاع آمریکا با همتایان ژاپنی و کره جنوبی چنین بر می آید که دولت بایدن برای تحقق سیاست‌های خود در شرق آسیا، حساب ویژه ای روی متحدین  قدیمی باز کرده است.

در همین چارچوب  دور از انتظار نیست که تداوم سیاست‌های خصمانه  دولت جدید آمریکا، باعث تشدید تنش در روابط چین و آمریکا شود. هرچند در روزهای اخیر مقامات چینی تلاش کردند با ارسال پالس‌های مثبتی  به دولت جدید آمریکا، اشتباهات دوران ترامپ را به دولتمردان جدید آمریکا  گوشزد و مسیر اشتباه چهار ساله روابط دو کشور را اصلاح  کنند، اما اتخاذ سیاست‌های مداخله‌گرایانه بایدن که کمتر از یک هفته است وارد کاخ سفید شده، گویای این موضوع است که آمریکایی‌ها همچنان راهبرد مهار چین را دنبال می‌کنند. اتخاذ این رویکرد تکراری از سوی بایدن در شرایطی است که سیاست‌های تقابلی و مهار چین  ترامپ در چهار سال گذشته  ضمن اینکه برای آمریکایی‌ها  نتایج ملموسی به همراه نداشته، بلکه در نهایت به تک دوره‌ای شدن ترامپ در کاخ سفید  منجر شد.
منبع: مشرق
برچسب ها: بایدن ، چین ، موضع
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین