کد خبر: ۲۶۲۹۸۳
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۸
.سخنگوی وزارت خارجه همچنین در واکنش به اخبار منتشر شده مبنی بر کسالت ظریف گفت: آقای ظریف کسالت مختصری داشتند که موجب نگرانی شده بود ولی تست دیروز و امروزشان منفی اعلام شده، ایشان کرونا ندارند ولی آن کسالت را باید از ناحیه دیگری پیگیری کنند.
ناطقان: سعید خطیب زاده صبح روز دوشنبه در نشست خبری خود با خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص توئیت وزیر امور خارجه آمریکا مبنی بر اینکه دیپلماسی اصولی تنها راه جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای است اظهار کرد: تفسیر توئیت وزیر امور خارجه آمریکا بر عهده خودشان است و آنچه که باید بگوییم این است که دولت کنونی آمریکا متاسفانه همچنان بر رویه دولت قبلی این کشور حرکت می کند و آنچه که الان اتفاق می افتد با قبل از ۲۰ ژانویه فرقی نمی کند.


خطیب‌زاده: به اصلاح سیاست غلط آمریکا پاسخ مناسب می‌دهیم/ ظریف کرونا ندارد



این دیپلمات ارشد کشورمان با بیان اینکه متاسفانه همچنان اعمال فشار حداکثری و انجام جنایت علیه ملت ایران و بی توجهی به تعهدات و حقوق بین الملل از سوی آمریکا ادامه دارد، افزود: بعضا حرف ها و اظهاراتی مطرح شده است که همانطور که پیش از این گفته ایم حرف ها ملاک برای ما نیست و آنچه که مورد توجه ماست عمل است.

وی ادامه داد: دولت آمریکا هیچ فرقی با دولت ترامپ در خصوص اعمال تحریم ها علیه ملت ایران نکرده است و این شرمی است برای کسانی که کارزار انتخاباتی خود را بر مبنای فاصله گرفتن از ادبیات و سیاست های گردن کشانه ترامپ بنا گذاشته بودند.

خطیب زاده افزود: اگر آمریکایی ها سیاست اصولی یعنی بازگشت به چندجانبه گرایی، عمل به تعهدات و اصلاح مسیر غلط گذشته را در پیش بگیرد و از مسیر شکست خورده قبلی بازگردد. ایران هم به این اصلاح سیاست پاسخ مناسبی می دهد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری در مورد اینکه اگر طرف های عضو برجام تا سوم اسفند به تعهدات خود عمل نکنند ایران اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف خواهد کرد و آیا در این ارتباط برنامه ریزی مشخصی شده است خاطرنشان کرد: مسائل ریز فنی را باید از سازمان انرژی اتمی بپرسید و طبق مصوبه مجلس اگر تا آن موقع مشخص شده دیگر طرف های عضو برجام به تعهد خود عمل نکنند دولت مکلف است که اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف کند و این زمان‌بر نیست و هر روزی فرا برسد می تواند اجرا شود.

خطیب زاده ادامه داد: بر اساس این مصوبه نظارت های فراپادمانی متوقف می شود که ما در چارچوب پروتکل الحاقی اجرای آن را به صورت داوطلبانه پذیرفته ایم.

وی خاطرنشان کرد: توقف اجرای نظارت های فراپادمانی به معنای پایان تمام نظارت ها نیست. چرا که ما عضو پادمان هستیم و بر اساس پادمان بخش عمده ای از نظارت ها ادامه خواهد داشت و اجرای پروتکل الحاقی متوقف می شود.

خطیب زاده ادامه داد: همکاری ما با آژانس ادامه خواهد داشت و ایران طی نامه ای همه موارد را به اطلاع آژانس می رساند. همانطور که پیش از این نیز این اطلاع رسانی انجام می شد.

خطیب زاده افزود: تمام اقدامات ایران به سادگی برگشت پذیر است. به شرطی که دیگر طرف های عضو برجام به تعهداتشان عمل کنند.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه سفر اخیر نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور یمن به ایران و اینکه این سفر با توجه به تغییر موضع دولت بایدن در ارتباط با حمایت از عربستان در جنگ یمن چراغ سبزی به واشنگتن بوده است، گفت: سفر نماینده دبیرکل سازمان ملل به ایران از قبل برنامه ریزی شده بود و حتی به خاطر موضوع کرونا انجام آن با مشکلاتی روبرو شده بود که بالاخره در این مقطع انجام شد و همانطور که پیش از این گفتم این سفر از قبل برنامه ریزی شده بود.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: ایران در موضوعات منطقه ای با کشورهای منطقه صحبت می کند و سازمان ملل به عنوان تسهیل کننده این گفت‌وگوها در این روند جایگاه خود را دارد.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در این نشست خبری در مورد برخی از اظهار نظرها مبنی بر اینکه آمریکا به دنبال تغییر سیاست پیشین این کشور در مورد ایران است، گفت: باید منتظر عمل باشید و ما امیدواریم که آنها اجرای مسیر دولت قبلی را متوقف کند و به تعهدات خود در برابر ایران و جامعه بین المللی عمل کنند.

خطیب زاده همچنین در این نشست در واکنش به پرسشی دیگر گفت: هیچ کشوری در دنیا نیست که در خصوص منافع ملی و امنیت ملی اش مصالحه کند و ایران نیز به عنوان یک کنشگر شناخته شده و عقلانی در خصوص امنیت ملی و منافع ملی اش با کسی مصالحه نمی کند. برنامه موشکی ایران جزو ابزار دفاعی ایران است و فعالیت های نظامی ایران جنبه دفاعی و تدافعی دارد.

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه این نشست در پاسخ به سوالی در مورد اظهارات اخیر سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی مبنی بر اینکه عدم هماهنگی وزارت خارجه باعث شد نامه رهبر انقلاب به رئیس مجلس دومای روسیه ارائه شود و واکنش وزارت خارجه به این موضوع خطاب به خبرنگار سوال کننده گفت: آنچه که شما به نقل از سخنگوی هیات رئیسه مجلس مطرح کردید درست نیست و شاید ایشان اطلاع دقیقی از موضوعات نداشته اند. چنانچه دیدیم بعد از این اظهارات دستیار رئیس مجلس در امور بین الملل مورد دیگری را اشاره کردند.

خطیب زاده ادامه داد: آقای قالیباف رئیس محترم مجلس خود می داند که وزارت امور خارجه در چه سطح و ابعادی برای انجام هماهنگی های لازم جهت انجام این سفر تلاش کرده است، خوب نیست که از تریبون سخنگوی مجلس صحبت هایی مطرح شود که درست نیست و اگر مصالح ملی اجازه نمی دهد که وزارت خارجه بیش از این به این موضوع ورود پیدا کند به این معنا نیست که ادعاهای پراکنده مطرح شده در این زمینه درست است.

این دیپلمات ارشد کشورمان ادامه داد: اگر برخی دوستان اصرار دارند که مباحث در فضای عمومی گفته شود می توانند سوال در این زمینه را به صحن مجلس ببرند تا در آنجا گفت وگو شود.

خطیب زاده با بیان اینکه باید از این فضا عبور کنیم افزود: سفر انجام شده سفر خوبی بود و پیام مقام معظم رهبری منتقل شده است و ان‌شاءالله اثرات و برکات خود را خواهد داشت.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در ارتباط با ادعای مطرح شده از سوی برخی از رسانه های ترکیه مبنی بر بازداشت یکی از کارمندان سرکنسول‌گری ایران در استانبول و انتشار تصاویری در این ارتباط از سوی برخی از شبکه های ترکیه در ارتباط با این موضوع اظهار کرد: همانطور که پیش از این گفته ام هیچ کارمند سرکنسول گری ایران بازداشت نشده است و نمی تواند چنین موضوعی اتفاق بیفتد. چرا که خلاف رویه هاست.

وی افزود: آنچه که رخ داده است بازداشت یکی از اتباع ایرانی در هنگام ورود به این کشور بوده است. ما با دولت ترکیه در این زمینه در تماس هستیم و نتیجه را خواهیم گفت و این موضوع باید در مسیر خود به زودی حل شود.

خطیب زاده همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد بیانیه سه کشور اروپایی عضو برجام در ارتباط با اجرای تعهدات برجامی از سوی ایران و انتقاداتی که در این زمینه مطرح کرده بودند گفت: سه کشور اروپایی راه ساده تری دارند که به تنش ها پایان دهند و آن این است که به تعهدات برجامی خود برگردند و این راه ساده تر است. برجام در شرایط حساسی است و اینگونه تنش ها به برجام کمکی نمی کند.

خطیب زاده همچنین در پاسخ به سوالی در ارتباط با اظهارات اخیر وزیر اطلاعات در یک برنامه تلویزیونی اظهارکرد: موضع جمهوری اسلامی ایران بر صلح آمیز بودن کلیه فعالیت های هسته ای خود است و موضع ما در این زمینه تغییری نکرده است و فتوای مقام معظم رهبری در مورد حرام بودن سلاح های کشتار جمعی و سلاح هسته ای هم به جای خود باقی است.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در واکنش به اخبار منتشر شده مبنی بر کسالت ظریف گفت: آقای ظریف کسالت مختصری داشتند که موجب نگرانی شده بود ولی تست دیروز و امروزشان منفی اعلام شده، ایشان کرونا ندارند ولی آن کسالت را باید از ناحیه دیگری پیگیری کنند.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر حمله اخیر ارتش ترکیه به شمال عراق، گفت: ما بر این موضوع تاکید داریم که حاکمیت ملی عراق و تمامیت ارضی این کشور باید توسط همه به رسمیت شناخته شود و همه در این راستا حرکت کنند. البته اتفاق بدی نیز در حوزه تروریسم در مورد چند اتباع غیر نظامی ترکیه رخ داده است که این اقدام محکوم است. ما این اقدامات تروریستی را محکوم می کنیم و امیدواریم دیگر شاهد اینگونه اقدامات نباشیم و البته همانطور که گفتم باید تمامیت ارضی کشورها نیز رعایت شود و به آن احترام گذاشته شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در ادامه نشست خبری خود با تشریح مهمترین اتفاقاتی که در هفته گذشته در حوزه سیاست خارجی کشور رخ داد، اظهار کرد: در هفته گذشته شاهد سفر نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور یمن به تهران بودیم، گفت وگوهای خوبی در این سفر انجام شد و امیدواریم که نتایج این سفر به حل و فصل هر زودتر موضوع یمن کمک کند.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین به سفر اخیر رئیس قوه قضائیه به عراق و دیدارش با مقامات این کشور اشاره کرد و افزود: سفر ایشان به عراق سفر بسیار موفقی در این حوزه بود. در این سفر چهار موضوع پیگیری پرونده ترور شهید سلیمانی مراودات سیاسی، مسائل قضایی و کنسولی مورد بررسی قرار گرفت. ملاقات ها با مقامات این کشور در بهترین سطح و شرایط انجام گرفت و از نظر وزارت خارجه یکی از موفق ترین سفرهایی بود که در این حوزه انجام شد.

وی همچنین به توافقات و اسناد امضا شده در جریان این سفر اشاره کرد و گفت: این گفت وگوها و توافقات می تواند به ارتقای همکاری ها و روابط دو جانبه دو کشور کمک کند.

خطیب زاده همچنین گزارشی از سفر اخیر علی اصغر خاجی دستیار ارشد وزیر امور خارجه در امور سوریه و یمن به دمشق ارائه کرد و گفت: در این سفر آقای خاجی با مقامات سوریه از جمله آقای بشار اسد در ارتباط با ادامه پیگیری ها جهت حل و فصل بحران سوریه رایزنی و گفت‌وگو کرده است.

خطیب زاده همچنین در پاسخ به سوالی در مورد نامه اخیر ایران به آژانس بین المللی انرژی اتمی در خصوص اهمیت محرمانگی اطلاعات و راهکارهای ارائه شده در این زمینه گفت: نامه اخیر نمایندگی ایران در آژانس در این زمینه اولین نامه ما نیست و ان‌شاءالله آخرین نامه ما باشد. درباره همکاری با آژانس به عنوان یک نهاد فنی اما متاسفانه در گذشته چندین بار شاهد درز اطلاعات بوده ایم. در صورتیکه آژانس مسئولیت در حفظ محرمانگی اسناد دارد.

وی ادامه داد: آژانس مسئولیت حقوقی و قطعی نسبت به حفظ محرمانگی اسناد کشورهای عضو دارد. البته این اسناد ذاتا محرمانه است وگرنه فعالیت های جمهوری اسلامی ایران تماما شفاف هستند. از جهت رویه ای متاسفیم که سهل انگاری های جدی رخ داده و این نامه برای یادآوری مسئولیت های آژانس بود.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال دیگری در مورد ابراز نگرانی سه کشور اروپایی در خصوص تولید اروانیوم فلزی از سوی ایران گفت: بحث سوخت پیشرفته راکتورها یک موضوع قدیمی است و ایران در زمینه گسترش تحقیقات و دانش هسته ای خود همواره این را مد نظر داشته است و اورانیوم فلزی نیز ضرورت اصلی برای دستیابی به این سوخت است. لذا ایران هیچ کاری نکرده الا اینکه تحقیق و توسعه خود را برای رسیدن به سوخت راکتور هسته ای تهران گسترش داده و این موضوع جای نگرانی ندارد.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی دیگری مبنی بر اینکه قطر اعلام کرده که برای رد و بدل کردن پیام و میانجی گری بین ایران و آمریکا دارای آمادگی است، خاطرنشان کرد: ما از کمک دیگر کشورها استقبال می کنیم و قطر نیز در میان دوستان و همکاران نزدیک منطقه ای ایران قرار دارد و همواره رایزنی ها و گفت وگوهای نزدیکی بین تهران و دوحه در سطوح مختلف در مورد موضوعات برگزار شده است و ما از هر حرکتی که به کاهش تنش کمک کند استقبال می کنیم.

خطیب زاده همچنین تصریح کرد: اجرای تعهدات از سوی آمریکا خیلی نیاز به پیام بردن ندارد و مسیر آمریکا در این زمینه روشن است. این کشور باید به تعهدات خود بازگردد و مسیر قبلی را اصلاح کند و تاسف اینجاست که دولت فعلی آمریکا شریک نقض و گردن کشی دولت قبلی آمریکا علیه ملت ایران شده است و قطعا این روند سازنده ای نیست و امیدواریم این مسیر اصلاح شود.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: اکنون که در اینجا هستم هیچ اتفاقی در خصوص اجرای تعهدات توسط آمریکا رخ نداده است.

خطیب زاده همچنین در پاسخ به سوالی در مورد تبادل زندانیان بین ایران و عراق و آخرین اخبار در این زمینه با ارائه توضیحاتی در ارتباط با تلاش های وزارت خارجه جهت انتقال زندانیان ایرانی به داخل کشور و توافقاتی که بین ایران و برخی از کشورها در این زمینه صورت گرفته است گفت: پیگیری حقوق اتباع ایرانی در کشورهای مختلف از جمله عراق در دستور کار وزارت خارجه است و ما همواره اینگونه مسائل را پیگیری می کنیم.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا در جریان آتش سوزی صورت گرفته در گمرک اسلام قلعه افغانستان در نزدیکی مرز ایران و افغانستان صدمه ای به کامیون های ایرانی وارد شده است یا نه؟ افزود: نگاه جمهوری اسلامی ایران در بالاترین سطح در مورد آتش سوزی رخ داده در افغانستان کمک به مهار این آتش سوزی بود. در همین چارچوب بلافاصله تصمیم گرفته شد که مرزهای ایران باز شود و اگر این عمل انجام نمی شد شاید خسارت ها چند برابر می شد. در سطح معاون اول رئیس جمهور نیز دستوراتی داده شد. نمایندگان ویژه ای نیز به مرز رفتند و از شهرهای اطراف نیز کمک های خوبی در زمینه امدادرسانی و مهار آتش صورت گرفت.

خطیب زاده گفت: ما هیچ گزارشی در مورد وارد شدن خسارت جانی به اتباع ایرانی نداریم. البته ابعاد خسارت ها در مورد خود افغانستان نیز هنوز کاملا روشن نیست و ما کمک کردیم که این آتش سوزی در این ابعاد با کمترین خسارت مهار شود. ما با خسارت دیدگان و آسیب دیدگان ابراز همدردی می کنیم و مجاری ارتباطی مان را با دوستان افغانستانی مان داریم که هر چه زودتر این موضوع فیصله پیدا کند.

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه نشست خبری خود با خبرنگاران داخلی و خارجی در پاسخ به سوالی در ارتباط با برخی از مسائل منتشر شده در مورد حذف روادید بین ایران و عراق، گفت: آنچه که در حوزه روادید بین ایران و عراق است موضوعی شناخته شده است. بعد از سفر نخست وزیر عراق به تهران بین دو کشور این توافق ایجاد شد که صدور روادید بین تهران و بغداد رایگان شود و این موضوع تا به امروز ادامه داشته است و موضوع حذف روادید نیز از جمله موضوعات مذاکراتی بین دو کشور است که برای اجرای آن باید شرایطش فراهم شود.

این دیپلمات ارشد کشورمان در ارتباط با سوالی مبنی بر اینکه آمریکایی ها جدیدا بار دیگر ادعای مصادره یک نفتکش ایرانی و فروش نفت ایران را کرده اند، گفت: چند ماه پیش خبری در این زمینه منتشر شد که من در همان موقع گفتم که نفت ایران فروخته شده است و آنچه که آمریکایی ها مدعی آن هستند متعلق به ایران نیست. گرچه اقدام آمریکایی ها یک نوع راهزنی دریایی است و جای شرم دارد.

وی ادامه داد: آنچه که این روزها در مورد نفتکش دیگر هم گفته می شود این است که این متعلق به دولت ایران نیست. متعلق به بخش خصوصی است اما این موضوع واقعیت را تغییر نمی دهد که آمریکایی ها با این اقدامات راهزنی دریایی می کنند و تاسف بار است که این اتفاقات در زمانی رخ می دهد که آمریکایی ها مدعی هستند که می خواهند از گردن کشی بین المللی که در دولت قبل این کشور وجود داشت فاصله بگیرند و نگاه چند جانبه داشته باشند و در این فرآیند به تعهدات خود عمل کنند.

خطیب زاده گفت: ما از جامعه بین المللی می خواهیم که به وضعیت راهزنی های دریایی که توسط آمریکا صورت می گیرد رسیدگی جدی کند.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در این نشست در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه گفته می شود در مدت اخیر که دولت آمریکا تغییر کرده است ایران توانسته است نفت بیشتری را بفروشد اظهار کرد: هیچ اتفاقی در حوزه بازگشت ایالات متحده به تعهداتش رخ نداده است ولی این به این معنا نیست که ایران از تمام مجاری خودش برای تامین منافع و نیازهای مردم استفاده نکرده است. ماه ها پیش از اینکه دولت جدید آمریکا انتخاب شود ما صادرات مختلفی به منطقه و خارج از منطقه در مورد محصولات مختلف از جمله حوزه نفت داشته ایم و این مسیر را ادامه می دهیم.

خطیب زاده با تاکید مجدد مبنی بر اینکه سیاست فشار حداکثری آمریکا علیه ایران شکست خورده و این سیاست ها نمی تواند به این صورت ادامه پیدا کند، افزود: ما فکر می کنیم که اگر هر چه زودتر این تحریم ها به صورت موثر برداشته شود مسیر آینده هموارتر خواهد بود.
منبع: ایسنا
برچسب ها: ظریف ، کرونا ، ناطقان
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین