کد خبر: ۲۶۳۱۳۷
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۳:۰۰
شرف شمس در روز ۱۹ فروردین ساعت ۲:۱۳ صبح با آداب خاص که ازجمله آن ۱۷ حرکت و۱۷ برداشت قلم یا مته حکاکی از روی سنگ عقیق زرد رنگ است حک می شود.
ناطقان: در باور عامیانه شرف الشمس نگینی زرد رنگ است اما طبق منابع اسلامی شرف شمس سنگ نیست، بلکه ذکری منسوب به امام علی (ع) است که با آدابی خاص پشت نگین عقیق زردرنگ توسط افراد باتجربه حکاکی می شود. این ذکر که گفته می شود از اسامی خداوند می باشد ۱۳ حرف دارد که ۴ حرف از تورات ۴ حرف از انجیل و ۵ حرف از قرآن کریم می باشد. شرف شمس سالی یکبار در ساعات خاصی از روز ۱۹ فروردین که از تقویم های نجومی استخراج می شود بر روی عقیق زرد حکاکی می شود.

 زمان دعا سنگ شرف شمس, انگشتر شرف شمس

قطعا امید اول همه ما خدا و اهل بیت (ع) هستند و باید حاجات خود را از ایشان بخواهیم، در کنار آن خواص شرف الشمس از دو جنبه خواص بی نظیر خود سنگ عقیق و قدرت اسم اعظم الهی که پشت نگین حکاکی می شود، مورد توجه است. آثار سریع و متداوم این نگین در گسترش رزق و روزی مورد تایید همگان است و گشایش امور را در سریعترین زمان به شکل کاملا مشهودی ایجاد می نماید.



 

در روز شرف الشمس شکل شرف الشمس را از ساعت 11 ظهر تا ساعت 23 روی طلا ، عقیق زرد، پارچه زرد کشیده و یا حک نموده و یا با خط زرد روی کاغذ و یا پارچه می نویسید و دعای آورده شده را خوانده و نوشته و بعد هر حاجتی که از خدا دارند را زیر دعا می نویسند و در قرآن می گذارند.

 

اما نقش های رمز گونه ای که شرف ‏الشمس نامیده می‏ شود در کتاب «جنة ‏الوافیه» مشهور به «مصباح کفعمی» آمده است. کفعمی در حاشیه کتاب می‏ نویسد: «در بعضی از کتاب ‏های علمای شیعه دیدم که این شکل از امیرالمۆمنین (ع) نقل شده است.که وقتی عازم جهاد بود در بین راه که استراحت می کردند این شکل ها را بر روی سنگی حک کرد و فرمود: این رمز پیروزی ماست. به نظر می‏ رسد بیان چنین نقلی محکم نیست؛ چون سند این روایت تا امیرالمۆمنین (ع) ذکر نشده است. » مرحوم شیخ بهایی هم همین شکل را در کتاب «سرّ المستتر» با اندکی تغییر آورده است. البته در کتاب‏ های یاد شده این شکل به «شرف‏ الشمس» نامیده نشده است و احتمالاً تشخیص اساتید علم ختوم و اذکار این بوده که این شکل در شرف شمس - که نوزدهم فروردین ماه است - نوشته شود که ساعت خوبی است و باعث تأثیر بیشتر این شکل خواهد بود.

 



 

از سنگ شرف الشمس برای : چشم زخم ، گشایش امور ، برآورده شدن آرزوها ، افزایش رزق و روزی استفاده می شود.

 

نگین یا آویز و انگشتر شرف شمس برای ایمنى در سفرها و دفع از بدى ها حفظ و حفاظت جان و خیر و نیکى و افزایش رزق و روزی و آرامش رفع چشم زخم برآورده شدن حاجات و آرزوها و درمان عمومی جسم و روح مخصوصاً افزایش قدرت بدنی و هاله نورانی اطراف بدن و به خاطر مصرف عقیق زرد آن باعث پاک کردن و تصفیه دستگاه گوارش شده و بر روی هضم و جذب غذا و گردش خون در بدن و چاکرای ۳ و غددپانراس و لوزالمعده و جواره مرتبط با این دو غدد تأثیر فوق العاده ای دارد.

 

برخی می گویند: نوشته شرف شمس شامل ۵ اسم اعظم خداوند است برخی دیگربه این باورند که شرف شمس امضاء رمزی مولا علی (ع) است، برخی به ثبت نام موکل شمس را قبول دارند برخی می گویند دعای شرف شمس روی انگشتر حضرت سلیمان (ع) همراه با عبارت لااله الالله الملک الحق المبین و یا الملک لله حک شده بوده ولیکن عظمت شرف شمس و آداب نوشتاری باطنی آن بالا تر از همه اینها است و حک کردن یا نوشتن آن کار هر کسی که واقف به علوم غریبه نیست نمی باشد، در سال یکبار شرایط مهیا می شود تا موکلین خورشید به زمین بیایند و خورشید در بهترین موقعیت خود در کل کهکشان ها قرار گیرد تا خورشید در آن زمان نسبت به سایر کواکب روی زمین قدرت بیشتری داشته باشد.

 

بین طلوعین ۱۹ فروردین بهترین زمان و موثر ترین آن است بشرطی که ۱۹ عمل هنگام نوشتن رعایت شود که فقط به چند مورد آن می توان اشاره نمود ونویسنده حتماً باید واجدشرایط باشد.

 

برخی می گویند نقش شرف شمس کلمات الله، جمیل، رحمن، مومن و نور است که بجای نقش کلمات از پنج حرف اول آنها بصورت ا.ج.ر.م.ن می توان استفاده کرد.

 


 

شرف شمس دارای اثرات و خواص بیشماری است که نمى توان آن را انکار نمود، چنانکه فردى را نزد حاکمى به سبب جرمى مى بردند حضرت صادق (علیه السلام) فرمود که انگشترى عقیق به او برسانند، انگشترى به او رساندند و مکروهى به او نرسید .

 

یا شخصى را از برابر حضرت امام محمد باقر (ع) گذرانیدند تازیانه بسیار بر او زده بودند. حضرت فرمود: انگشتر عقیق او کجاست، اگر با او مى بود تازیانه نمى خورد. یا آنکه کسى نزد حضرت خاتم (ص) آمد و شکوه نمود که دزد در راه اموال مرا ربود، حضرت فرمود: چرا انگشتر عقیق در دست نداشتى که آن از هر بدى آدمى را نگاه مى دارد.

 

ارزش سنگ عقیق مخصوصاً عقیقی که مزین به شرف شمس باشد را نمی توان در چند جمله بیان نمود، پیامبران و ائمه اطهار (ع) بر سنگهای انگشتر صحه گذاشته اند اما نه به خاطر آنکه اثرى جادویى دارند، بلکه آن نگین هرچه باشد برگزیده شده و براى دارنده آن اثراتى از جمله فتح مهمات و دفع بلیات و غیره دارد و اثرات آنها ذاتى نیست و از جانب خداى تعالى است. پس اگر کسى اثر آنچه را که همراه خود مى دارد، ذاتى و مستقل بداند به خداى یگانه شرک ورزیده است. همه ملک سلیمان را خداوند در انگشتر او قرار داده بود، هرگاه سلیمان آن در دست مى گذاشت تمامى جن و انس و شیاطین و همه پرندگان و وحوش به نزد وى حاضر گشته و از او اطاعت مى کردند. باد مأمور حمل تخت او بود و همه شیاطین و انسان ها و پرندگان و چهار پایانى که تحت اوامرش بودند همگى آنها را جابه جا مى نمود.

 
زمان دعا سنگ شرف شمس, انگشتر شرف شمس

انگشتر با سنگ شرف شمس

 

سلیمان به گاهی اوقات، انگشترش را در اختیار برخى از خدمتکارانش قرار مى داد. روزى شیطان آمد و خادم او را گول زد و انگشتر را از او ستاند و آن را در دست نهاد، نتیجه آن شد که تمام شیاطین و جن و انس و پرندگان و وحوش مسخر او گشتند و آن حضرت در جست و جوى انگشتر شد ولى آن را نیافت. سرانجام شیطان ترسید که مردم متوجه حیله او شوند آن را به دریا انداخت. خداى – عزوجل – ماهى را مأمور به بلعیدن آن انگشتر نمود، بنى اسرائیل چهل روز در جست و جوى حضرت سلیمان بودند و از آن طرف سلیمان در ساحل دریا به دنبال انگشتر بود و با گریه و زارى به سوى خداى تبارک و تعالى استغفار مى نمود و از این اتفاق به جانب خدا توبه مى کرد. پس از چهل روز به صیادى رسید که ماهى صید مى کرد، حضرت سلیمان به او کمک نمود.

 

آن صیاد پس از صید، یک ماهى به سلیمان داد، او شکم ماهى را شکافت انگشتر خود را در آن دید و انگشتر را به دست کرد و شیاطین و جن و انس و پرندگان و وحوش در برابرش خضوع کردند و پادشاهى او به همان حالت اول بازگشت و حضرت ، آن شیطان (که انگشتر را ربوده بود) به همراه لشگرى که همراه او بودند به وسیله اسماء الهى حبس نمود و عده اى را در دل دریا و بعضى را در میان سنگ و صخره ها زندانى نمود و آن شیاطین تا روز قیامت زندانى و معذب هستند.

 


 

خواص و فواید شرف شمس چیست؟

البته که امید اول همه ما خدا و اهل بیت (ع) هستند و باید حاجات خود را از ایشان بخواهیم و درکنار آن شرف الشمس انشالله موثر باشد. خواص شرف شمس از دو جنبه اهمیت دارد یکی در خواص بی نظیر خود سنگ عقیق نهفته می باشد و دیگری در قدرت اسم اعظم الهی که پشت نگین حکاکی می شود. چندی از خواص عقیق شرف الشمس دفع فقر، حفاظت اموال، باز شدن ابواب رزق و روزی، دفع بیماری، حفظ از گزند جانوران و ایمنی از بلایا و دشمنان، کسب عزت و مقام است. بی شک آثار سریع و متداوم این نگین در گسترش رزق و روزی مورد تایید همگان است و گشایش امور را در سریعترین زمان به شکل کاملا مشهودی ایجاد می نماید. در ادامه تعدادی از احادیث درباب عقیق را مطالعه بفرمایید:

 

برخی از خواص شرف الشمس در کتب قدیمی (از جمله المعارف الکبری) :

کسی آن را نوشته و همراه خود دارد، در حفظ خداوند باشد و ...

هرگاه پیش سلاطین و بزرگان رود و (نگین شرف الشمس که دعا بر آن نقش شده است را) با خود دارد، مورد قبول ملک قرار می گیرد و خداوند حمایت می کند او را از شر آن ها.

حامل این اسماء در همه جا پیروز و منصور می‌باشد و مقهور می‌شود هر که با آن شخص دشمنی کند.

 

هر که با خود دارد، سحر و نظر بد از او دور و باطل شود.

و هر کسی که بسته باشند (حاجتی داشته باشد) و (نگین شرف الشمس که دعا بر آن نقش شده است را) با خود دارد به برکت این اسم اعظم الهی گشاده گردد. (حاجت روا شود.)

 

برای مصروع و کسی که مرض غش کردن دارد و کلیه بیماری‌های بدن، اثر دارد.

برای دختری که بی شوهر مانده، شرف الشمس را با خود دارد، شوهر کند.

و کسی که در سفر رود و (نگین شرف الشمس که دعا بر آن نقش شده است را) با خود دارد از شر قطاع طریق و و دزدان و راهزنان و حوادث بد سفر در حفظ الهی باشد.

 

برای هر امر مکروهی شرف الشمس را به دست کند، ایمن شود از آن مکروه و ناخوشایند.

و زمانی که شرف الشمس را نوشته و بر پرچم لشکری باشد، آن لشکر منصور و پیروز برگردد.

برای بیدار شدن برای نماز شب این شرف الشمس را با خود داشته باشد ، سحر خیز شود.

کسی که زندانیش طولانی شده باشد و (نگین شرف الشمس که دعا بر آن نقش شده است را) با خود دارد زود خلاص شود.

 

زمانی که بنویسد و آن را در کفن مرده قرار دهد آن میت ایمن شود از عذاب قبر.

و همچنین از جمله خواص کلی این اسماء برای اسقام و اوجاع و دردهای بدن و برای امراض و تعجیل عافیت، مجرب است.

 

• از امام موسی کاظم (ع) در روایتی نقل گردیده است که انگشتر زرد در دست کنید که موجب آسانی است و در آن هیچ دشواری نباشد.

 

• پیامبر اکرم (ص) هم می‌فرمایند: هر کس یکی ازعقیق‌ های سرخ و زرد و سفید را در دست داشته باشد جز خیر و نیکی و فراخی روزی و سلامتی ازجمیع بلا‌ ها نمی‌بیند و از شر پادشاه ظالم و از هر چه آدمی از آن می‌ترسد و حذر می‌کند امان می‌یابد.

 

• امام صادق (ع): انگشتر عقیق زرد باعث ایمنی در سفر است.

 

اشکال حرز شرف الشمس و معنای آنها

حرز شرف شمس که روی نگین یا عقیق حکاکی می‌شود، آداب خاصی دارد، شامل پنج اسم اعظم خداوند است که آن‌ها را کلمات مبارکه «الله؛ جمیل؛ رحمن؛ مومن؛ نور» گفته‌اند و به جای نقش از پنج حرف اول آن‌ها به صورت «ا.ج.ر.م. ن» می‌توان استفاده کرد. این نقش ۱۳حرف دارد ۴حرف از تورات ۴ حرف از انجیل و ۵ حرف از قرآن کریم است. تصویر جدول یا لوح شرف شمس هم در زیر آورده شده که خواص یکسانی را با نقش حرز دارد.

 

دعای شرف الشمس
بسم الله الرّحمن الرّحیم
اَللّهُم اِنّی اَسئَلُكَ بِالهاءِ مِنْ اِسمِكَ الْاَعظَم و بالثَلآثِ العِصّیِ و بالالَفِ المُقَّّوِم و بِالمِیمِ الطَمیس الاَبتَر و بالسِّلمِ و بالاَربَعَه الَتِی ه ‍ ِی كالكَفِ بِلا مُعصَم و بِالهاءِ المَشقُوقَه و بالواوِ المُعظَّم صوره اِسمكَ الشَّریفِ الاَعظَم اَن تُصَلِیَ علی سَیِّدِنا مُحمَّدِ وَ آلِهِ بعدد حروف ماجری بِالقلم و اَن تَقضِی حاجَتِی.
 
نکاتی که در هنگام نوشتن دعای شرف شمس باید رعایت شود:
1-هیچ خطی دوبار کشیده نشود.
2-سوراخ های ستاره و میم و ها و واو بسته نشود.
3-خطوط ابتدا و انتهای ستاره یگدیگر را قطع نکنند.
4-اندازه الف ها یکسان باشد.
5- واو آخر روی تمام نقش کشیده شود.
6- اگر روی کاغذ نوشته میشوند با گلاب و زعفران نوشته شوند.

 


 

جدول 4*4 شرف شمس نیز بدین شکل است که خواص یکسانی با نقش دارد.

 

دو نکته مهم درباره نوشتن دعای شرف شمس

برای دعای شرف الشمس خواص بسیاری ذکر شده که گره گشایی از مشکلات و برآورده شدن حاجت از مهمترین آنهاست. برای گرفتن حاجت در روز ۱۹ فروردین ۲ رکعت نماز حاجت بخوانید و ۱۰۰ صلوات بفرستید. سپس دعا و حرز آن را بر روی کاغذ نوشته، حاجت خود را نیز در آن ذکر نمایید و کاغذ را در قرآن بگذارید.

 

1- اگر از نگین استفاده می کنید سعی کنید هر سال در ساعت ذکر شده و با آداب کامل بوسیله یک سوزن روی نقش کنده شده را دوباره خراش دهید.


2- اگر روی کاغذ نوشتید آن را باز نکنید و به کسی نشان ندهید و در آخرین چهارشنبه سال به آب روان بسپارید.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین