کد خبر: ۲۶۳۱۵۲
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۸
سخنگوی دولت درباره سررسیدن موعد قانون رفع تحریمها در ٢١ فوریه گفت: توقف اجرای داوطلبانه پروتکل به معنای قطع همکاری با آژانس نیست.
ناطقان: علی ربیعی در نشست خبری هفتگی خود، در پاسخ به سوالی در خصوص سررسیدن موعد قانون رفع تحریمها  در ٢١ فوریه و رفع نشدن تحریمها و تصمیم دولت در این خصوص گفت: بر اساس بند ششم قانون مجلس شورای اسلامی، از آنجایی که تحریم ها تا امروز لغو نشده، دولت و سازمان انرژی اتمی مجبور به تعلیق اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی است که موجب کاهش نظارت ها و بازرسی های فراپادمانی آژانس بین المللی انرژی هسته ای خواهد شد.


وی افزود: این مسئله امری زمان بر نیست و وقتی موعد آن برسد، اجرای داوطلبانه پروتکل می تواند به سرعت متوقف شود. ایران عضو پادمان است و بر اساس تعهدات پادمانی، بخش عمده ای از نظارتها، یعنی نظارتهایی که در چارچوب پروتکل الحاقی نیستند، باقی خواهند ماند.

پیام برجامی ایران به آمریکا

ربیعی تاکید کرد: بنابراین توقف اجرای داوطلبانه پروتکل به معنای قطع همکاری با آژانس نیست. این همکاری ادامه خواهد داشت و جمهوری اسلامی ایران قطعا طی نامه ای همه موارد را از قبل به اطلاع آژانس خواهد رساند، کما اینکه تا کنون نیز چنین کرده است.

وی ادامه داد: روشن است که این اقدام خلاف میل باطنی و به دلیل تعلل آمریکا در لغو تحریم ها و انجام تعهدات اش بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد انجام می گیرد.

ربیعی تاکید کرد: ما همچنان برجام را توافقی معتبر و بهترین توافق ممکن می دانیم و آماده ایم که فوراً و در صورت بازگشت آمریکا و سایر طرف های توافق به تعهداتشان تمامی گام های برداشته شده بر اساس پاراگراف ۳۶ برجام را به وضعیت اولیه در توافق برجام بازگردانیم.

سخنگوی دولت گفت: امیدواریم که سه کشور اروپایی و آمریکا از فرصت کوتاه باقی مانده استفاده کنند و اجازه ندهند که دستیابی به راه حل های دیپلماتیک در رسیدگی به اختلاف غیرضروری بغرنج تر شود.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین