کد خبر: ۲۶۳۱۷۸
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۵
رئیس بخش عفونی بیمارستان امام خمینی (ره) گفت: کرونای انگلیسی هزینه زیادی به بیمار تحمیل می‌کند که با رعایت پروتکل‌ها می‌توان با آن مقابله کرد.
ناطقان: دکتر حمید عمادی، رئیس بخش بیماری‌های عفونی بیمارستان امام خمینی (ره) در رابطه با خبر شیوع کرونای انگلیسی در کشور و حواشی پیرامون آن گفت: کرونای انگلیسی همان کرونای معمولی و به‌قول‌معروف کووئید ۱۹ است. تفاوتی که نوع ویروس انگلیسی با به اصطلاح ویروس چینی دارد، فقط در نوع انتقال و قدرت سرایت‌پذیری ویروس کووئید است. به این معنی که در ویروس ابتدایی یک جهش رخ‌داده و سرعت انتقال و انتشار کرونا بیشتر و درواقع مسری‌تر شده است؛ اما میزان کشندگی ویروس انگلیسی با ویروس چینی هیچ تفاوتی ندارد.

برگزیده جامعه پزشکان سازمان نظام پزشکی در سال ۹۸ در ادامه اظهار داشت: همان‌طور که می‌دانید از شهریورماه سال جاری جهشی در ویروس و بیماری کرونا پیش آمد که این جهش در بریتانیا شناسایی و به همین‌خاطر به‌عنوان کرونای انگلیسی مصطلح شد.

استادیار دانشگاه علوم پزشکی تهران اضافه کرد: حال این سؤال مطرح می‌شود که آیا ممکن است کرونای انگلیسی وارد کشور ما شده باشد؟ جواب این است که بله، احتمال دارد؛ چراکه ما از همه بیمارانی که آزمایش و تست پی‌سی‌آر می‌گیریم، این سؤال در ذهنمان مطرح می‌شود که آیا جهش در آن‌ها اتفاق افتاده است یا نه؟

وی با اشاره به این نکته که مسئله مهم این است که تست‌ها و آزمایش‌ها، دقیقاً نمی‌توانند پاسخ را معلوم کنند؛ تصریح کرد: برای اطمینان از وجود کرونای انگلیسی باید یک آزمایش تکمیلی از بیمار اخذ شود؛ با این هدف که آیا ویروس جهش‌یافته در بدن بیمار وجود دارد یا خیر؟

آزمایش‌های هزینه‌بر در تشخیص کرونای انگلیسی

عمادی در پاسخ به این سؤال که آیا آزمایش‌های تکمیلی باهدف اطلاع از ابتلای بیمار به ویروس انگلیسی، هزینه مضاعفی به بیمار تحمیل می‌کند، گفت: بله متأسفانه. آزمایش‌های تکمیلی در شناسایی و تشخیص ویروس انگلیسی مقداری هزینه‌بر است و متأسفانه گاهاً هزینه زیادی را به بیمار و بخش درمان تحمیل می‌کند.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به پیشینه کرونا در کشورمان یادآور شد: در آبان ماه و آذرماه که وضعیت بسیار بدی را به لحاظ بیماری و مرگ‌ومیر‌ها در کشور داشتیم، این سؤال مطرح بود که آیا ویروس جهش یافته در این بیماران وجود دارد یا خیر؟ اما پاسخ همچنان مبهم بود؛ چراکه اسناد و مدرکی وجود نداشت که بر اساس آن پاسخ متقن به این پرسش داده شود. ضمن آنکه این احتمال هم وجود داشت که ویروس جهش‌یافته انگلیسی شاید در کشور‌های دیگر هم بوده باشد؛ اما کسی متوجه وجود این ویروس جهش‌یافته نشده باشد.

رئیس بخش بیماری‌های عفونی بیمارستان امام خمینی (ره) با ادامه گفتگو حول شمار مبتلایان به کرونای انگلیسی که در آمار‌ها اعلام‌شده، گفت: تعدادی که اعلام کرده‌اند که گویا حدود ۹ یا ۱۰ نفر هستند که به کووئید انگلیسی دچار شده‌اند، این احتمال را به ذهن متبادر می‌کند که موارد بیشتری از ویروس انگلیسی و ویروس جهش‌یافته در کشور ما وجود داشته باشد؛ قطعاً باید این میزان بیشتر باشد، اما مسئله این است که هنوز کشف نشده‌اند.

مردم پروتکل‌ها را با شدت بیشتری رعایت کنند

وی افزود: مردم باید متوجه باشند که پرداختن به مواردی از این قبیل که ویروس جهش‌یافته چه زمانی وارد کشور شده و چه دلایلی برای ورود داشته، اصلاً مهم نیست؛ واقعیت این است که آنچه در حال حاضر اهمیت دارد و باید مردم و آن توجه داشته باشند، شیوه مبارزه با این بیماری است. به‌بیان‌دیگر مهم آن است که مردم پروتکل‌ها را با شدت بیشتری رعایت کنند.

عمادی اضافه کرد: همه مردم باید در اجرای پروتکل‌ها متعهد باشند که تمام دقت و حساسیت خود را به کار بگیرند. از مسئولین محترم و تا آحاد مختلف مردم گران‌قدر ما رعایت پروتکل‌ها را باید با یک دید دیگر ببینند. باید این نکته را بپذیریم که مدتی را به بی‌چون‌وچرا و بدون خستگی باید اجرای پروتکل‌ها را در رأس امور زندگی خود قرار بدهیم.

دانشیار دانشگاه تهران با ابراز گلایه‌مندی گفت: متأسفانه برخی از مسئولان ما اقداماتی را مثل بازگشایی سالن‌ها و مجتمع‌هایی که سبب ازدحام مردم می‌شد را در دستور کار قرار دادند که همین مسئله بالا رفتن آمار‌ها را در پی داشت. درحالی‌که باید مردم را متقاعد می‌کردیم که چند ماه مقاومت و رعایت پروتکل‌ها می‌تواند وضعیت بیماری را به جهتی تغییر بدهد که پیروزی ما و شکست کرونا را در پی داشته باشد.

واکسن‌هایی که تولید داخل هستند، قطعاً مطمئن‌ترند

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران در بخش بعدی اظهاراتش سؤالات مربوط به تولید و تزریق واکسن را پاسخ داد و در این زمینه عنوان کرد: در کنار رعایت پروتکل‌ها نباید بحث واکسن را فراموش کرد؛ واکسن‌هایی که تولید داخل هستند، قطعاً مطمئن‌ترند. مردم در کنار رعایت پروتکل‌ها می‌توانند با تزریق واکسن‌ها اطمینان خاطری نسبی از عدم ابتلا برای خود کسب کنند.

هیچ قانون صددرصدی در مورد کرونا وجود ندارد

متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری در پاسخ به این سؤال که آیا واکسن‌های تولید داخل و واکسن‌هایی که در سطح دنیا برای مقابله با کرونا تجویزشده‌اند، روی کرونای انگلیسی هم اثرگذار هستند، پاسخ داد: قطعاً واکسن‌های کرونا می‌توانند روی بر ویروس کرونای انگلیسی هم تأثیرگذار باشند. البته باید این نکته را در نظر داشت که هیچ قانون صددرصدی در مورد این بیماری نوظهور وجود ندارد.

عمادی در ادامه افزود: باید مدام تجربه کسب کرد؛ همان‌گونه که کرونا پیش می‌رود، ما هم اقدامات خود را انجام می‌دهیم و به‌موازات شیوع و انتشار کرونا ما هم برنامه‌های درمانی و کنترلی خود را انجام می‌دهیم تا ببینیم بالاخره چه نسخه‌ای را می‌توان به‌عنوان قطعیت اعلام کرد و این نسخه را به‌عنوان اولین راهکار مقابله با بیماری کرونا به جامعه بشری ارائه داد.

با کرونا؛ در جنگی تمام‌عیاریم

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران با متذکر شدن این نکته که بالاخره ما باید بپذیریم در شرایط جنگی به سر می‌بریم، تصریح کرد: همه می‌دانند در جنگ هم زدوخورد وجود دارد. گاهی آدم‌ها و سربازان در جنگ پیروز می‌شوند و گاهی شکست می‌خورند. گاهی پیشروی می‌کنند و گاهی مجبور به عقب‌نشینی می‌شوند. درست مثل ما که با این بیماری در یک جنگ تمام‌عیاریم.

وی اضافه کرد: در جنگ با کرونا تلاش خودمان را می‌کنیم تا ببینیم انشالله چه زمانی می‌توانیم داروی و واکسن قطعی این بیماری را کشف کنیم. ممکن است سال آینده در همین زمان به نتیجه بهتری برسیم یا مثلاً ببگوییم واکسن‌هایی که برای کرونا تولید شده‌اند، آن‌گونه که بایدوشاید اثرگذار نبوده‌اند و احتیاج است که واکسن‌های جدیدی تولید شوند و با مشخصاتی دیگر؛ شاید هم به این نتیجه برسیم که واکسن‌های تولیدی بهترین نتیجه را داشته‌اند و کرونا را شکست داده‌اند.

عمادی با بیان اینکه امیدواریم که واکسن‌های تولید داخل اثربخشی خوبی داشته باشند، گفت: امیدواریم در سال‌های آینده به این نتیجه برسیم که با این واکسن‌ها و کمک مردم از طریق رعایت پروتکل‌های بهداشتی کرونا را شکست دادیم. فقط قطعیت این‌ها مستلزم گذر زمان و تلاش ماست.

این متخصص بیماری‌های عفونی در رابطه با علائم کرونای انگلیسی گفت: نوع انگلیسی کووئید ۱۹ علائم جدیدی ندارد و همان علائم ویروس قبلی است؛ مانند تب، سردرد، بدن درد، سرگیچه، تهوع و استفراغ، تنگی نفس، سرفه، اسهال، از دست حس بویایی و چشایی، احساس سنگینی در قفسه سینه، گلودرد که همان علائم ابتلا به کروناست.

مطمئن باشیم مسبب انتشار ویروس در جامعه نیستیم

رئیس بخش بیماری‌های عفونی بیمارستان امام خمینی (ره) در خاتمه اظهاراتش متذکر شد: به‌تمامی سؤال‌ها می‌توان پاسخ داد. آنچه که تأکید دارم این است که وظیفه ما در جامعه این است که قانون و مقررات و به آنچه به جان آدم‌های دیگر و خودمان و عزیزانمان بستگی دارد، حساس باشیم و باید‌ها را رعایت کنیم. مثلا به‌محض اینکه کمی آمار‌ها پایین آمد شل نگیریم و رعایت پروتکل‌ها را به بعد موکول نکنیم! باید همه متعهد به رعایت پروتکل‌ها شویم. مطمئن باشیم که مسبب انتشار ویروس در جامعه نیستیم؛ تنها در این صورت است که می‌توان به این بیماری غلبه کرد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین