کد خبر: ۲۶۳۲۰۳
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۱
منابع دیپلماتیک می‌گویند وزیران دفاع ائتلاف ناتو قصد دارند مأموریت این ائتلاف نظامی را در عراق بعد از بهتر شدن وضعیت کرونا افزایش دهند.
ناطقان: منابع دیپلماتیک امروز سه‌شنبه (۲۸ بهمن‌ماه/ ۱۶ فوریه) گفته‌اند ائتلاف ناتو شمار نیروهای خود در عراق را به بین ۴۰۰۰ تا ۵۰۰۰ نفر افزایش می‌دهد.

مقام‌های ارشد و دیپلمات‌ها به خبرگزاری رویترز گفته‌اند وزیران دفاع ائتلاف ناتو قصد دارند مأموریت آموزشی این ائتلاف نظامی در عراق را بعد از بهبود وضعیت بیماری کرونا افزایش دهند.

رسانه انگلیسی نوشته این اقدام بستر گسترده کردن نقش ائتلاف ناتو در خاورمیانه (غرب آسیا) را فراهم خواهد کرد.

انتظار می‌رود وزیران دفاع ناتو در جریان یک ویدئو کنفرانس در روز پنجشنبه با برنامه‌ای که شمار نیروهای این ائتلاف را از ۵۰۰ نفر به بین ۴۰۰۰ تا ۵۰۰۰ نفر می‌رساند موافقت کنند.

«ینس استولتنبرگ»، دبیر کل ائتلاف ناتو دوشنبه گفت انتظار دارد وزیران دفاع کشورهای ناتو موافقت خود را با این طرح اعلام کنند. به گفته استولتنبرگ، موافقت با این طرح به معنی آن خواهد بود که شمار پرسنل بیشتری در نهادهای امنیتی بیشتری در سراسر عراق مشغول به کار خواهند شد.»

ناتو از اکتبر سال ۲۰۱۸ شماری از نیروهای خود را در قالب مأموریتی که «تمرین و مشورت‌دهی» خوانده شده به بغداد اعزام کرده است.

برنامه‌ها برای گسترش این مأموریت به دلیل شیوع بیماری همه‌گیر جهانی «کووید-۱۹» و همچنین به دلیل نگرانی‌ها پس از شهادت سردار «قاسم سلیمانی»، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به تأخیر افتاد.

قبل از آن، ناتو به دلیل سیاست‌های «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور سابق آمریکا که خواستار ایفای نقش بیشتری از سوی ناتو در منطقه غرب آسیا شده بود به دنبال افزایش حضور خود در این منطقه بود. دیپلمات‌ها گفته‌اند این بار «مصطفی الکاظمی»، نخست‌وزیر عراق تمایل دارد حضور نیروهای ناتو در عراق تقویت شود.

    پیش از این، «جینی کارینیان» فرمانده نیروهای ائتلاف ناتو در عراق گفته بود نیروهای این ائتلاف شاید «برای فعال‌سازی برنامه اصلاحاتی و نظام دفاعی و امنیتی» پنج سال دیگر در عراق بمانند.

    فرمانده نیروهای ناتو در عراق همچنین مدعی شد که وظیفه این ائتلاف در عراق مشورتی است نه رزمی و این ائتلاف به وزارت دفاع عراق در راستای اصلاح مشاوراتی ارائه می‌کند.

    جینی کارینیان با بیان اینکه وزارت دفاع عراق در ۲۰ سال گذشته در چندین جنگ مشارکت داشته، گفت که این مسئله باعث شده است که نوسازی و اصلاح این وزارت کار آسانی نباشد.

سیاست ناتو برای افزایش حضور در عراق در حالی است که پس از اقدام تروریستی واشنگتن در به شهادت رساندن سردار سلیمانی و  «ابومهدی المهندس» معاون سازمان الحشد الشعبی عراق در روز سیزدهم دی ماه سال ۱۳۹۸ «عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر وقت عراق اقدام آمریکا را نقض توافق میان دو کشور توصیف کرده بود.

 پس از اقدام تروریستی واشنگتن، پارلمان عراق  لایحه ممنوعیت حضور نظامیان بیگانه (از جمله آمریکا) در خاک این کشور را تصویب کرد و از دولت خواست درخواست کمک از ائتلاف آمریکایی برای مبارزه با داعش را لغو کند.

کاخ سفید در دوران ترامپ اعلام کرد که شمار نظامیان تروریست آمریکایی در عراق کاهش یافته و واشنگتن قصد دارد تعداد این نیروها را بیشتر کاهش دهد. با وجود کاهش نظامیان آمریکا، کارشناسان تأکید دارند که گروههای مقاومت عراق، همچنان علیه حضور آمریکا، تهدیدهایی مطرح می‌کنند و تأکید دارند اخراج آمریکا، با اقتدار و حاکمیت عراق، ارتباط تنگاتنگی دارد.
منبع: مشرق
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین