کد خبر: ۲۶۳۲۱۱
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۶
با وجود کاهش رغبت سرمایه گذاران و مردم به خرید خودرو، همچنان شاهد اثرگذاری نوسان نرخ ارز بر این بازار هستیم به طوری که قیمت برخی خودروها در بازار افزایش یافته است.
ناطقان: هرچند روند نزولی قیمت ارز طی هفته های اخیر باعث کاهش دلالی و واسطه گری در بازار خودرو و در نتیجه کاهش قیمت ها در بازار شد اما همچنان بازار خودرو از نوسانات نرخ ارز تاثیر می گیرد به طوری که امروز شاهد رشد قیمت برخی خودروها در بازار بودیم. در این مورد می توان به رشد 8 میلیون تومانی قیمت پژو پارس و افزایش 9 میلیون تومانی قیمت پژو 206 تیپ 2 طی روزهای اخیر در بازار اشاره کنیم.

تغییر قیمت برخی خودروها در بازار/ ابهام در قیمت گذاری 3 ماهه خودروسازان

بررسی وضعیت بازار خودرو نشان می‌دهد قیمت هر دستگاه سایپا 131 که 20 روز پیش حدود 102 میلیون تومان معامله می‌شد از یک هفته پیش به 107 میلیون تومان رسیده و امروز نیز بین 107 تا 108 میلیون تومان خرید و فروش می شود. همچنین قیمت سمند ال ایکس از 172 میلیون تومان در 20 روز پیش به 185 میلیون تومان طی هفته گذشته رسید و حالا نیز در بازار با همین قیمت عرضه می شود.

قیمت پژو 405 نیز از 177 میلیون تومان طی 3 هفته پیش به 185 میلیون تومان طی هفته گذشته رسید و امروز نیز با قیمت 187 میلیون تومان به خریداران عرضه می شود. هر دستگاه پژو پارس نیز که 20 روز پیش با قیمت 195 میلیون تومان به مشتریان عرضه می‌شد، طی 10 روز گذشته با قیمت 209 میلیون تومان در بازار عرضه شد و حالا نیز قیمت این خودرو در بازار به 217 میلیون تومان رسیده است.

قیمت پژو 206 تیپ 2 نیز از 182 میلیون تومان در 20 روز گذشته به 189 میلیون تومان طی هفته پیش رسید و حالا هم در بازار با قیمت 198 میلیون تومان معامله می شود. در عین حال هر دستگاه پژو 206 تیپ 5 نیز که طی هفته گذشته با قیمت 260 میلیون تومان به مشتریان عرضه می‌شد حالا با قیمت 263 میلیون تومان به فروش می رسد.

در مورد رانا ال ایکس نیز باید به قیمت 207 میلیون تومانی این خودرو در بازار اشاره کنیم که 4 میلیون تومان گرانتر از هفته پیش است، همچنین هر دستگاه تیبا با افزایش قیمت 2 میلیون تومانی امروز با قیمت 115 میلیون تومان به مشتریان عرضه می‌شود. قیمت کوئیک دنده‌ای نیز از 136 میلیون تومان طی هفته گذشته به 144 میلیون تومان طی روز جاری رسیده است.

قیمت پژو 206 صندوق دار نیز در بازار به 262 میلیون تومان و قیمت دنا به 266 میلیون تومان رسیده است.

* ابهام در بازنگری 3 ماهه قیمت خودروها

رشد قیمت برخی خودروها در بازار در حالی ادامه دارد که رزم حسینی وزیر صنعت معدن و تجارت روز گذشته گفت: روند کاهشی قیمت خودرو‌های داخلی ادامه خواهد یافت.

به گفته وی، سیاست وزارت صمت افزایش تولید خودروهای داخلی همزمان با ارتقای کیفیت است که در این حوزه به موفقیت‌هایی رسیدیم و تولید خودرو در کشور افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه شورای رقابت بر اساس قانون، قیمت‌گذاری خودرو را بر عهده گرفته است، تصریح کرد: این شورا هر سه ماه یکبار قیمت‌ها را بر اساس تورم کشوری اعلام می کند.

وزیر صنعت در حالی از بازنگری قیمت خودروها توسط شورای رقابت هر 3 ماه یکبار خبر داده که رضا شیوا، رئیس شورای رقابت چندی پیش از منتفی شدن این موضوع خبر داد و گفت: وظیفه شورای رقابت است که دستور العمل قیمت کالا‌های انحصاری را اعلام کند. قرار بر این بود که هر ۳ ماه یکبار و با توجه به نرخ تورم بخشی قیمت خودرو افزایش پیدا کند، اما با رویه به وجود آمده و کاهش نرخ ارز قرار است این اقدام از ۳ ماه به ۶ ماه یکبار تغییر پیدا کند، در ضمن باید ۲ ماه آینده اقتصاد کشور رصد شود، بعد شورا تصمیم بگیرد.

در واقع در پی مخالفت سازمان بازرسی با فرمول جدید شورای رقابت برای گرانی خودرو و با توجه به روند نزولی نرخ ارز، افزایش قیمت خودرو برای 3 ماهه آخر سال منتفی شد و شورای رقابت از موضع خود برای رشد مداوم قیمت خودرو عقب نشینی کرد.

* کاهش قیمت ها ادامه خواهد داشت؟

هرچند در حال حاضر بازار خودرو نسبت به قبل کمی آرامتر شده اما باید دید قیمت های فعلی تا چه میزان مقاوم خواهند بود و در عین حال، نرخ تورم سال آینده چه تاثیری بر نرخ های نجومی خودرو در بازار خواهد داشت.

سعید مؤتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو در مورد وضعیت قیمت خودروها در بازار به فارس گفت: پیش بینی می کنیم قیمت خودرو در بازار تا شب عید تغییر چندانی نداشته باشد و بازار تقریبا باثبات باشد.

به گفته وی، تا شب عید نوسان  چندانی در بازار خودرو نداشته باشیم مگر این که قیمت دلار تغییر قابل توجهی داشته باشد.

وی با بیان اینکه تقاضای کاذب در بازار خودرو فروکش کرده و خریداران واقعی وارد بازار شده‌اند، گفت: در صورت نوسان نرخ ارز ممکن است قیمت خودرو در بازار نیز یک تا دو درصد نوسان داشته باشد.

منبع: فارس
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین