کد خبر: ۲۶۳۲۸۳
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۷
عضو شورای مرکزی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور مگفت: آمار خودکشی در ایران یک چهارم میانگین جهانی است و با ۴.۱ نفر خودکشی در رتبه ۱۴۹ جهان قرار دارد. این آمار در بین مردان ۵ نفر در یکصد هزار نفر و در بین زنان ۳.۱ نفر در یکصد هزار نفر است.
ناطقان: دکتر فریبرز درتاج در نخستین همایش ملی مداخلات در بحران و سلامت روان که به صورت مجازی، توسط جمعیت هلال احمر با همکاری سازمان نظام روانشناسی و مشاوره برگزار شد، اظهار کرد: منابع استرسی که افراد می توانند دریافت کنند محدود است و در صورت افزایش ممکن است واکنشاتی نظیر افسردگی و اعتیاد و یا خودکشی را از خود بروز دهند. به گفته سازمان بهداشت جهانی در هر سال تقریبا یک میلیون نفر و به طور متوسط هر سال ۱۶ نفر در یک صد هزار نفر جان خود را بر اثر خودکشی از دست می‌دهند.


این هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد: نیمی از مرگ‌ومیرهای خشونت آمیز جهان را خودکشی به خود اختصاص می‌دهد و مطابق با آمار سازمان بهداشت جهانی، در سراسر جهان میزان خودکشی ۶۰ درصد افزایش یافته است. همچنین در حال حاضر خودکشی در بین افراد ۱۵ تا ۴۴ ساله بین سه عامل اصلی مرگ است.


رییس انجمن روانشناسی تربیتی ایران افزود: بیشترین اقدام به خودکشی معطوف به جوانان می‌شود و از بین خودکشی جهان یعنی حدود ۵۵ درصد معطوف به سنین  ۱۵ تا ۴۴ سال و ۴۵ درصد معطوف به سنین ۴۴ سال به بالا است.


به گفته درتاج نرخ خودکشی در کشورهای درگیر جنگ نظیر افغانستان ۴.۷، عراق ۳ و سوریه ۱.۹ نفر در یکصد  هزار نفر است. همچنین کشورهای جزایر کارائیب کمترین نرخ خودکشی را دارند. این آمار برای کشور آمریکا با میانگین ۱۵.۳ نفر و در بین مردان ۲۳.۶ نفر و زنان ۷.۲ نفر در یکصد هزار نفر است.


به گفته درتاج صحبت آزادانه درباره خودکشی، جستجوی وسایل کشنده، تمرکز غیر معمول بر مرگ و مردن، احساس ناامیدی، نفرت از خود، احساس گناه و شرم و دیدار و  تماسهای غیر منتظره و.... از جمله علائم هشداردهنده اقدام به خودکشی است.


وی با بیان اینکه حدود ۹۰ درصد افرادی که اقدام به خودکشی می‌کنند از یک یا چند اختلال روانشناختی رنج می‌برند گفت: پس از اختلالات روانی، سوء مصرف مواد مخدر نیز دومین عامل خودکشی محسوب می شود. از سوی دیگر مشخص شده است استفاده از داروهای ضد افسردگی برای جوانان خطر خودکشی را افزایش می‌دهد.
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین