کد خبر: ۲۶۳۳۶۴
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۷
لایحه بودجه ۱۴۰۰ شهرداری تهران در حالی از سوم اسفندماه در نوبت بررسی شورای شهر تهران قرار دارد که شهرداری درآمد حدود ۵۰ هزار میلیارد تومانی را برای اداره کلانشهر تهران پیش‌بینی کرده‌است.
ناطقان: لایحه بودجه ۱۴۰۰ شهرداری تهران پنجم بهمن ماه از سوی پیروز حناچی شهردار تهران برای بررسی و تصویب به شورای شهر تهران تقدیم شد؛ وی در جریان تقدیم این لایحه با تاکید بر اینکه بودجه سال آینده با نگاه اجتماعی تنظیم شده است، این نکته را گفت که با توجه به تداوم شرایط کرونایی در کلانشهر تهران در سال آینده، شهرداری سعی کرده همچنان در کنار مردم باشد و از این رو توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی و توجه به اقشار ضعیف از جمله دستفروشان را در دستور کار قرار داده است.

Image result for درآمد شهرداری تهران

نگاهی به جدول شماره ۵ لایحه بودجه شهرداری تهران که به منابع و درآمدهای شهرداری اختصاص دارد، نمای روشنی از پیش بینی درآمدی این نهاد شهری را برای اداره شهر در سال آینده روشن می‌کند.

بر اساس این جدول، متولیان شهری برای سال آینده ۴۷۶ هزار و ۸۶۸ میلیارد ریال ( ۴۷ هزار میلیارد تومان ) درآمد برای شهر تهران در نظر گرفته اند که البته به گفته محسن هاشمی رییس شورای شهر تهران حدود یکهزار و ۶۰۰ میلیارد تومان از این رقم در بررسی های کمیسیون تلفیق بودجه کسر شده است.

به طور کلی شهرداری ها منابع خود را از چند مسیر تامین می کنند؛ نخست درآمدهای ناشی از عوارض عمومی است که قانونگذار وضع کرده؛ شهرداری تهران می خواهد سال آینده ۳۱۳ هزار و ۸۸۳ میلیارد ریال از این محل درآمد داشته باشد. البته این رقم پارسال ۲۰۱ هزار و ۶۲۵ میلیارد و ۸۶۸ میلیون ریال بود که رشد قابل توجهی دارد.

«قانون مالیات بر ارزش افزوده» منبع دیگر تامین درآمد شهرداری ها به شمار می رود نیز شهرداری تهران ۶۱ هزار میلیارد ریال درآمد پیش بینی کرده که این رقم از وضع عوارض بر کالاها و خدمات، عوارض آلایندگی، عوارض ناشی از استفاده فرآورده های نفتی، سیگار، گاز و شماره گذاری، عوارض خودروهای سواری و سایر وسایط نقلیه، عوارض بلیط حمل و تقل هوایی، زمینی و دریایی حاصل می شود.

یکی از ارکان مهم درآمد شهرداری تهران در سال آینده «درآمد ناشی از توسعه شهر» است که در لایحه شهرداری رقم ۲۱۸ هزار و ۸۵۲ میلیارد و ۷۱۰ میلیون ریالی برای آن دیده شده است؛ یعنی این بخش نزدیک نیمی از درآمدهای شهرداری را در سال آینده تامین خواهد کرد.

این بخش به عوارض حاصل از صدور پروانه های ساختمانی اعم از مسکونی و غیرمسکونی، تراکم مازاد و تفکیک، عوارض بر بالکن و پیش آمدگی ساختمان، عوارض ارزش افزوده ناشی از اجرای طرح‌های عمران و توسعه شهری، قطع اشجار، عوارض صدور مجوز حصارکشی و دیوار کشی برای املاک فاقد مستحدثات، عوارض اتمام مهلت عملیات ساختمانی، عوارض و درآمدهای وصولی در حریم شهرها، عوارض آتش نشانی ساختمان ها در هنگام صدور پروانه و درآمد ناشی از عدم امکان تامین پارکینگ حاصل می شود.

یک رکن دیگر درآمد شهری، «درآمد ناشی از سیستم حمل و نقل» است؛ شهرداری تهران می خواهد سال آینده ۱۸ هزار و ۲۲۲ میلیارد و ۴۲۰ میلیون ریال از این محل درآمد داشته باشد که این رقم در بودجه امسال ۱۲ هزار و ۹۱۲ میلیارد و ۴۲۰ میلیون ریال بود.

این بخش زیرشاخه‌هایی چون عوارض موتورسیکلت ها، عوارض ناشی از اجرای ماده ۲۳ رسیدگی به تخلفات رانندگی، عوارض صدور، تمدید و تعویض گذرنامه، عوارض حاصل از اجرای طرح های ترافیکی، عوارض ناشی از اجرای ماده ۹ قانون حمل و نقل ریلی شهرهای بالای ۵۰۰ هزار نفر و عوارض سالیانه وانت بارها را در بر می گیرد.

«درآمدهای ناشی از بهره‌برداری از فضای شهر» یکی دیگر از محورهای شهرداری تهران برای کسب درآمد است که رقم آن در بودجه سال آینده ۱۵ هزار و ۸۰۷ میلیارد و ۱۸۰ میلیون ریال در نظر گرفته شده است و مواردی چون عوارض نوسازی، عوارض اسناد رسمی (حق الثبت) ریال عوارض صدور مجوز احداث و بهره برداری سالیانه دکل و آنتن، عوارض بر مشاغل و حرف دائمی، حق انتفاع از بهره‌برداری موقت، عوارض صدور، تمدید و تعویش گواهینامه را در بر می گیرد.

البته در لایحه شهرداری تهران «درآمد ناشی از عوارض اختصاصی شهرداری» نیز وجود دارد که رقم آن هفت هزار و ۳۷۶ میلیارد ریال و شامل مواردی چون درآمد مراکز فرهنگی، بهای خدمات مدیریت پسماند و درآمد ناشی از خسارات وارده به اموال اختصاصی شهرداری است.

در حوزه «خدمات و درآمدهای موسسات انتفاعی شهرداری» نیز ۶ هزار و ۸۶۳ میلیارد ریال درآمد برای شهرداری تهران دیده شده که مربوط به دمات پیمانکاری، خدمات آسفالت و لکه گیری و ترمیم حفاری، بهای خدمات جمع آوری نخاله های ساختمانی است.

همچنین «درآمد حاصل از تاسیسات شهرداری» شامل درآمد حاصل از بازیافت زباله و درآمد حاصل از آگهی های تجاری و تبلیغات محیطی نیز ۶ هزار و ۵۴۸ میلیارد ریال دیده شده است.

در این بین «درآمد حاصل از وجوه و اموال شهرداری» ۲۷هزار و ۱۳۸ میلیارد ریال و «کمک های اعطایی دولت و سازمان های دولتی» ۱۷ هزار و ۶۱۳ میلیارد ریال در بودجه شهرداری دیده شده است که بخش اعظمی از آن به یارانه بلیط اختصاص دارد.

«اعانات، کمک های اهدایی و دارایی ها» با سه هزار و ۳۰۵ میلیارد ریال، «درآمد ناشی از ماده ۱۰۱ قانون شهرداری» ۱۰۰ میلیارد ریال، «فروش اموال غیرمنقول» ۲۲ هزار و ۲۳۰ میلیارد ریال، «فروش سرقفلی» چهار هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال، «وام های دریافتی» ۱۸ هزار و ۴۸۰ میلیارد ریال و «انواع اوراق، اسناد و سهام» ۳۸ هزار و ۷۱۰ میلیارد ریال دیگر ارقام درآمدی شهرداری تهران در سال آینده خواهد بود.

البته این ارقام می بایست در صحن شورای شهر تهران بررسی و به تصویب نهایی برسد که بر اساس اعلام رییس شورای شهر تهران رسیدگی به بخش های درآمدی لایحه شهرداری تهران از سوم اسفندماه آغاز خواهد شد.
منبع: تابناک
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین