کد خبر: ۲۶۳۶۳۴
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۱
این هفته در بازار قزوین شاهد گران شدن مجدد دو کالای اساسی، یعنی گوشت مرغ و گوشت قرمز بودیم. دلایل این افزایش قیمت‌ها تأمل برانگیز است.
ناطقان: گزارش بازار این هفته به بررسی قیمت کالاها در ایام منتهی به سال جدید می‌پردازد و دلیل  برخی افزایش قیمت‌ها را بررسی می‌کند.

نخستین مغازه‌هایی که در ابتدای بازار قزوین وجود دارند، مغازه‌های فروش مرغ، ماهی و گوشت قرمز هستند. مغازه‌هایی که این روزها قیمت کالاهای موجود در آن به‌شدت متلاطم است و به قول امام جمعه‌ی قزوین، مردم تنها به این مغازه‌ها نگاه می‌کنند و قدرت خرید کالاهای موجود در آن‌ها را ندارند. طی روزهای اخیر، قیمت گوشت مرغ در قزوین مجدداً افزایش یافت و از ۲۲ هزار تومان به ۲۳ هزار و ۵۰۰ تومان رسید. در این میان هر یک از مسؤولین به نوعی در رابطه با این افزایش قیمت ابراز نظر می‌کنند. مدیرکل تعزیرات حکومتی استان می‌گوید مرغداران یارانه دریافت می‌کنند که مرغ را با نرخ دولتی و مصوب به مردم عرضه ‌کنند، مسؤولین سازمان صمت استان نیز می‌گویند با متخلفینی که مرغ را بیش از نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار به مشتری عرضه کنند برخورد می شود، استاندار قزوین نیز از پلمپ واحدهای صنفی گران‌فروش سخن می‌گوید، اما مردم در عمل شاهد این هستند که قیمت کالاهای اساسی و موردنیاز آن‌ها روز به روز در حال تغییر است و مسؤولین نیز تنها به برگزاری جلسه و تصویب مصوبه و وعده دادن اکتفا می‌کنند و عملاً در بازار اتفاقی جز افزایش قیمت کالاها رخ نمی‌دهد.

 

پشتیبانی امور دام، گوشت گرم داخلی را به قیمت گوشت منجمد برزیلی هم از تولیدکننده نمی‌خرد!

از دیگر کالاهایی که این هفته در سیر صعودی قیمت قرار گرفت، گوشت قرمز(گوساله و گوسفندی) بود که هر کیلو از این کالای اساسی با افزایش قیمت ۳۰ هزار تومانی مواجه شد. هر کیلو گوشت گوسفندی که پیش از این ۱۳۸ هزار تومان به مشتریان عرضه می‌شد، به ۱۴۰ الی ۱۶۰ هزار تومان رسید و هر کیلو گوشت گوساله نیز از ۱۱۰ هزار تومان به ۱۲۰ الی ۱۴۰ هزار تومان رسید. هر کیلو گوشت منجمد برزیلی نیز با قیمت ۱۰۰ الی ۱۱۵ هزار تومان به فروش رفت. این در حالی است که رئیس انجمن صنفی گاوداران به‌شدت نسبت به عملکرد شرکت پشتیبانی امور دام در زمینهٔ خرید گوشت قرمز از دامداران انتقاد دارد و عنوان می‌کند دولت حاضر نیست گوشت گرم آن‌ها را حتی هم‌قیمت با گوشت منجمد از آنان خریداری کند. وی می‌گوید: با وجود مازاد دام در کشور، پشتیبانی امور دام طبق مصوبهٔ ستاد تنظیم بازار، گوشت برزیلی را گران‌تر از گوست داخلی می‌خرد. هم‌اکنون 33 هزار رأس گاو آمادهٔ کشتار در واحدهای دامی موجود است اما نه اجازه می‌دهند آن را صادر کنیم و نه شرکت پشتیبانی امور دام به قیمت گوشت گرم وارداتی آن را از ما می‌خرد. او ادامه می‌دهد: ما حاضریم گوشت گرم درجهٔ یک تولید داخل را با همان مشخصات گوشت برزیلی به شرکت پشتیبانی امور دام تحویل دهیم، اما ستاد تنظیم بازار چنین اجازه‌ای را نمی‌دهد. شرکت پشتیبانی امور دام طبق مصوبهٔ ستاد تنظیم بازار به منظور ذخیره‌سازی، گوشت یخی برزیلی را کیلویی 38 هزار تومان گران‌تر از گوشت تازه دامداران می‌خرد.

از سوی دیگر، نرسیدن به موقع نهاده‌های دامی به دامداران، افزایش قیمت نهاده‌های دامی، افزایش هزینه‌های حمل‌و‌نقل، نقش دلالان و واسطه‌گران نیز از دیگر دلایل گران شدن گوشت قرمز است. در این میان نیز، دولت هنوز هم از برگزاری جلسات متعدد در راستای تنظیم قیمت کالاهای اساسی در شب عید سخن می‌گوید، اما کماکان خبری از تنظیم بازار نیست و مصوبه‌ها به همان جلسات ختم‌ شده و به بازار نمی‌رسند. دیگر مشتقات دامی نیز با قیمت زیر به مشتریان عرضه می‌شود: کله‌پاچه 115 الی 140 هزار تومان، جگر گاو 80 الی 110 هزار تومان، سیراب گاوی 25 الی 35 هزار تومان، سیراب شیردان گوسفندی 35 الی 45 هزار تومان، جگر سفید گوساله 20 الی 25 هزار تومان، جگر سفید گوسفند 15 هزار تومان، پاچه گوساله 40 الی 45 هزار تومان، پاچه گوسفند 15 هزار تومان، مغز گوساله 30 هزار تومان، زبان گوساله 95 هزار تومان.

 

قیمت موز کاهش یافت

یکی از میوه‌هایی که هفته‌ها با گرانی مواجه بود، موز بود. موز که هفته‌ها در شیب صعودی قیمت قرار گرفته بود و گران‌ترین میوه محسوب می‌شد، این هفته با کاهش قیمت مواجه شد و از هر کیلو ۵۰ الی ۶۰ هزار تومان به هر کیلو ۳۰ الی ۴۰ هزار تومان رسید، اما دیگر میوه‌ها هم‌چنان با قیمت‌های قبل به مشتریان عرضه می‌شوند‌. قیمت هر کیلو از انواع مختلف میوه به شرح زیر است: توت‌فرنگی 25 الی ۲۸ هزار تومان، لیموشیرین 10 الی 15 هزار تومان، نارنگی 15 الی 18 هزار تومان، پرتقال 10 الی 18 هزار تومان، انگور 15 الی 18 هزار تومان، کیوی 8 الی 18 هزار تومان، انار 12 الی 15 هزار تومان، سیب 7 الی 15 هزار تومان، به 8 الی 18 هزار تومان، خیار 10 الی 14 هزار تومان، گریپ فروت 8 الی 13 هزار تومان، آناناس 30 الی 40 هزار تومان.

قیمت صیفی‌جات و سبزی‌جات نیز به شرح زیر است: سیب‌زمینی 3 الی 6 هزار تومان، انواع پیاز 3 الی 8 هزار و 500 تومان، سیر تازه 10 الی 15 هزار تومان، سیر خشک 25 الی 40 هزار تومان، سبزی‌خوردن 12 هزار تومان، کرفس 5 الی 6 هزار تومان، لوبیاسبز 25 هزار تومان، کدو 6 الی 10 هزار تومان، ترب 4 الی 10 هزار تومان، بادمجان 4 الی 7 هزار تومان، فلفل‌سبز 10 هزار تومان، فلفل‌دلمه 8 الی 10 هزار تومان، هویج 5 الی 6 هزار و 500 تومان، شلغم 4 هزار تومان، لبو 4 الی 5 هزار تومان، کاهو 5 الی 7 هزار تومان، گوجه‌گیلاسی 15 هزار تومان، لیموترش 28 الی 30 هزار تومان، نارنج 4 الی 7 هزار تومان، برگ‌کلم 2 هزار و 500 الی 3 هزار و 500 تومان، گل‌کلم 10 هزار تومان، گوجه‌فرنگی 3 الی 6 هزار تومان، کاهو چینی 3 هزار و 500 تومان.

 

حرف اول و آخر را در ایام منتهی به سال جدید، امام جمعهٔ قزوین زد که گفت لازم است مسؤولان به وظیفهٔ اصلی خود که ایجاد ثبات اقتصادی و معیشتی برای مردم است، بپردازند تا مردم بیش از این دچار مشکلات اقتصادی نشوند؛ بهتر است دولت سرعت عمل در پیگیری‌های قضایی را برای پیگیری مشکلات معیشتی مردم و اشتغال جوانان به کار گیرد، زیرا مردم به‌شدت تحت فشار  و در تنگنا هستند و فقط قیمت‌های موجود در بازار را نگاه می‌کنند، اما حتی توان خرید میوه را هم ندارند.
منبع: فارس
برچسب ها: گوشت قرمز ، مرغ ، گران
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین