کد خبر: ۲۶۳۸۲۳
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۰
علیرضا بیرانوند (زادهٔ ۳۰ شهریور ۱۳۷۱، سرابیاس) بازیکن فوتبال اهل ایران است که در باشگاه فوتبال پرسپولیس و تیم ملی فوتبال ایران بازی می‌کند. بیرانوند برای نخستین‌بار با تیم پرسپولیس به قهرمانی لیگ دست پیدا کرد.
ناطقان:


علیرضا بیرانوند


چکیده ای از بیوگرافی علیرضا بیرانوند:

نام کامل: علیرضا صفر بیرانوند

زمینه فعالیت: فوتبالیست

تولد: ۳۰ شهریور ۱۳۷۱

زادگاه: سرابیاس، خرم‌آباد، ایران

قد: ۱٫۹۵ متر

پست: دروازه‌بان

 

بیوگرافی علیرضا بیرانوند:

با نام کامل «علیرضا صفر بیرانوند» فرزند مرتضی، متولد ۳۰ شهریور ۱۳۷۱ در خرم‌آباد مرکز استان لرستان است. علیرضا بیرانوند در خانواده‌ای پرجمعیت رشد کرد، خانواده‌ای که از نظر مالی زیر طبقه متوسط محسوب می‌شد و علیرضا به همین دلیل مجبور به ترک تحصیل شد تا کار کند و کمک خرج خانواده باشد. به همین دلیل او مجبور بود تمرین فوتبالش را از پدر مخفی کند و یک بار که پدرش متوجه شد از ترس عصبانیت چند روز به خانه نرفت!

 

علیرضا بیرانوند بارها در مصاحبه‌هایش گفته که وقتی برای ادامه فوتبال به تهران آمد، در کارواش و پیتزافروشی کارگری کرده و با سختی به این مرحله رسیده است. او که در سن ۲۰ سالگی ازدواج کرد و دو فرزند دارد و همیشه گفته نان‌آور ۱۵ خانواده است. دعوای او بر سر طلبش از نفت که کار را به دادگاه هم کشاند به گوش همه رسید و علیرضا بیرانوند در تمام مصاحبه‌هایش روی این مسئله تأکید کرده که خرج اعضای خانواده با اوست.

 

 

حرفه باشگاهی:

نفت تهران

بیرانوند با نفت تهران از سال ۲۰۱۱ آغاز به کار کرد. او اولین بازی خود را در جام حذفی برابر داماش در ۲۵ اکتبر سال ۲۰۱۱ انجام داد. در سال اول خود به عنوان دروازه‌بان اول تیمش انتخاب شد. نفت در پایان لیگ برتر به مکان سوم رسید و برای اولین بار در تاریخ این باشگاه به لیگ قهرمانان آسیا صعود کرد. در ۲۳ مارس ۲۰۱۴، بیرانوند قرارداد خود را با نفت تا سال ۲۰۱۵ تمدید کرد.

 

پرسپولیس

علیرضا بیرانوند در فصل ۱۳۹۵–۱۳۹۶ با قراردادی ۲ ساله به باشگاه فوتبال پرسپولیس پیوست. وی در ۲۷ اردیبهشت ۹۵ قراردادی دو ساله با پرسپولیس بست و مدتی بعد این قرارداد را به مدت پنج سال یعنی تا سال ۱۴۰۰ تمدید کرد.

 

لیگ برتر فوتبال ایران

او پس از پیوستن به پرسپولیس (نایب قهرمان فصل ۱۳۹۴–۱۳۹۵ لیگ برتر فوتبال ایران)، توانست با انجام تعداد بالایی کلین شیت و عملکرد مناسب، با تیم فوتبال پرسپولیس به مقام قهرمانی لیگ برتر فوتبال ایران دست یابد.بهترین دروازه‌بان (لیگ شانزدهم)، کمترین گل خورده، بیشترین دروازه‌بسته، رکورددار بیشترین برد و کمترین باخت نیز از دست‌آوردها و رکوردهای او در این رقابت‌ها هستند.

 

لیگ قهرمانان آسیا

علیرضا بیرانوند با پرسپولیس به جمع برترین تیم‌های فوتبال آسیا صعود کرد؛ در لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۱۷ و در جایی که پرسپولیس از گروه خود صعود کرد و با گذشتن از سد لخویا قطر تبدیل به عنوان تنها نماینده ایران در آسیا شده بود، عملکرد مناسب بیرانوند قابل توجه بود؛ به نحوی که او تا قبل از بازی با الاهلی ۴ کلین شیت انجام داده بود.

 

علیرضا بیرانوند سابقه قرار گرفتن در تیم منتخب هفته لیگ قهرمانان آسیا را دارد. بیرانوند با پرسپولیس به نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۱۷ صعود کرد اما از راه‌یابی به فینال مسابقات آسیایی بازماند.

 

سوپر جام فوتبال ایران

پرسپولیس در سوپر جام فوتبال ایران ۱۳۹۶ و با پیروزی سه بر صفر مقابل نفت تهران به مقام قهرمانی سوپر جام فوتبال ایران رسید؛ در این بازی علیرضا بیرانوند دروازه‌بان سرخ‌پوشان بود.

 


 

حرفه بین‌المللی:

تیم جوانان

وی عضو تیم ملی زیر ۲۰ سال ایران در سال ۲۰۱۰ در رقابت‌های تیم‌های جوانان آسیا بوده‌است.او دروازه‌بان تیم ملی جوانان ایران در بازی با استرالیا بود که ایران در این بازی ۳–۰ شکست خورد.

 

تیم المپیک

او به تیم ملی زیر ۲۲ سال ایران توسط علیرضا منصوریان در سال ۲۰۱۳ به رقابت‌های جام ملت‌های آسیا (انتخابی المپیک) دعوت شد.

 

تیم ملی

بیرانوند اولین بازی ملی خود را در یک دیدار دوستانه برابر عراق انجام داد که به پیروزی یک بر صفر ایران انجامید.در آوریل ۲۰۱۴، او به اردوگاه تدارکاتی تیم ملی فوتبال ایران در آفریقای جنوبی توسط کارلوس کیروش دعوت شد اما به جام جهانی راه پیدا نکرد؛ اما در مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه، بیرانوند به عنوان دروازه‌بان اصلی تیم ملی فوتبال ایران، با انجام بیشترین کلین شیت ممکن بهترین رکورد را در تاریخ حضور ایران در رقابت‌های مقدماتی جام جهانی به نام خود به ثبت رساند. گل نخوردن تیم ملی در بازی‌هایی که بیرانوند دروازه‌بان تیم ملی بود، توسط فیفا به عنوان یک رکورد ویژه یاد شد؛ در نهایت این رکورد بعد از ۱۱۲۴ دقیقه (بازی رسمی) در بازی ایران و سوریه شکست.

 

جام جهانی ۲۰۱۸

علیرضا بیرانوند در جام جهانی فوتبال ۲۰۱۸ دروازه‌بان ثابت تیم ملی فوتبال ایران بود. وی در این مسابقات توانست با دو گل خورده، برترین دروازه‌بان تاریخ فوتبال ایران از نظر تعداد گل خورده در ادوار جام‌جهانی لقب گیرد. همچنین وی توانست در بازی پایانی ایران در مرحلهٔ گروهی جام جهانی مقابل پرتغال، پنالتی کریستیانو رونالدو را مهار کرده و نخستین دروازه‌بان ایرانی باشد که توانسته در جام جهانی یک ضربهٔ پنالتی را مهار کند.

 


 

افتخارات علیرضا بیرانوند:

افتخارات ملی علیرضا بیرانوند

صعود به جام جهانی فوتبال 2018

قهرمانی های بیرانوند با پرسپولیس

 

لیگ برتر

قهرمانی در لیگ برتر فوتبال ایران 96–1395

قهرمانی در لیگ برتر فوتبال ایران 97–1396

 

سوپر جام  

قهرمانی در سوپر جام فوتبال ایران 1396

قهرمانی در سوپر جام فوتبال ایران 1397

 

قدرت پرتاب

از ویژگی‌های دروازه‌بانی او می‌توان به پرتاب دست‌های فوق‌العاده او در شروع مجددها نام برد که بارها باعث به ثمر رسیدن گل شده‌است. سایت المصدر عربستان پس از بازی تیم نفت تهران در برابرالاهلی در رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا از پرتاب دست علیرضا بیرانوند به عنوان یک رویداد تاریخی و بی نظیر یاد کرد و آن را طولانی‌ترین پرتاب دست در تاریخ فوتبال جهان دانست. او توپ را در محوطه جریمه خودی گرفت و با پرتاب دست آن را به محوطه جریمه الاهلی فرستاد تا تیمش را در موقعیت گلزنی قرار داد.

 

ازدواج و همسر علیرضا بیرانوند

علیرضا بیرانود متاهل است و خیلی زود و در سن کم تشکیل خانواده داده است و میگوید که یکی از دلایل موفقیت من ازدواج زود هنگامم بود. او دو فرزند نیز دارد.

 

 

 

علیرضا بیرانوند آخرین فصل از حضور در لیگ قهرمانان آسیا را تجربه می کند

علیرضا بیرانوند قراردادش را با آنتورپ بلژیک امضا کرده و در پایان فصل به این تیم خواهد پیوست. بنابراین مرحله گروهی لیگ قهرمانان احتمالا آخرین تجربه دروازه بان ملی پوش پرسپولیس از این رقابت ها خواهد بود؛ تجربه ای که با تقابل مقابل الشارجه، التعاون و الدحیل همراه خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین