کد خبر: ۲۶۳۹۶۱
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۴:۰۰
دندان قروچه خفيف ممکن است نياز به درمان نداشته باشد. با این حال ، در برخی از افراد ، دندان قروچه می تواند مکرر و به اندازه کافی شدید باشد که منجر به اختلالات فک ، سردرد ، دندان های آسیب دیده و سایر مشکلات شود.
ناطقان: در طی معاینات منظم دندانپزشکی ، احتمالاً دندانپزشک شما علائم بروکسیسم یا دندان قروچه را بررسی می کند.


 علت دندون قروچه, علت دندان قروچه در خواب


بروکسیم یا دندان قروچه شرایطی است که در آن دندان های خود را فشار می دهید ، به هم می کشید یا می سایید. اگر دچار دندان قروچه هستید ، ممکن است با درد دندان یا فک از خواب بیدار شوید.

 

بروکسیسم خواب یک اختلال حرکتی مرتبط با خواب محسوب می شود. افرادی که هنگام خواب دندان های خود را می سایند، احتمالاً اختلالات خواب دیگری مانند خروپف و مکث در تنفس (خواب آپنه) دارند.

 

دندان قروچه خفيف ممکن است نياز به درمان نداشته باشد. با این حال ، در برخی از افراد ، دندان قروچه می تواند مکرر و به اندازه کافی شدید باشد که منجر به اختلالات فک ، سردرد ، دندان های آسیب دیده و سایر مشکلات شود.

 

علائم دندان قروچه :

علائم و نشانه های دندان قروچه ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• ساییدن دندان ها ، که ممکن است به اندازه کافی بلند باشد تا از خواب بیدار شود.

• دندان هایی که مسطح ، شکسته یا لق هستند.

• مینای دندان ساییده شده و لایه های عمیق تری از دندان شما دیده می شود.

• افزایش درد دندان یا حساسیت

• عضلات فک خسته یا محکم یا فک قفل شده ای که کاملاً باز یا بسته نمی شود.

• درد فک ، گردن یا صورت

• درد در گوش اگرچه در واقع مشکل گوش شما نیست.

• سردرد کسل کننده که از شقیقه ها شروع می شود.

• اختلال خواب

 
 

علت دندان قروچه :

پزشکان به طور کامل نمی دانند چه عواملی باعث ایجاد دندان قروچه می شود ، اما ممکن است به دلیل ترکیبی از عوامل جسمی ، روانی و ژنتیکی باشد.

دندان قروچه بیداری ممکن است ناشی از احساساتی مانند اضطراب ، استرس ، عصبانیت ، سرخوردگی یا تنش باشد. یا ممکن است در طول تمرکز عمیق یا عادت باشد.

 

دندان قروچه خواب ممکن است یک فعالیت جویدنی مرتبط با خواب باشد که همراه با برانگیختگی در هنگام خواب است.

 

عوارض دندان قروچه :

در اکثر موارد ، دندان قروچه عوارض جدی ایجاد نمی کند. اما دندان قروچه شدید ممکن است منجر به:

آسیب به دندان ها و فک  

سردردهایی از نوع تنشی

درد شدید صورت یا فک

اختلالی که در مفاصل گیجگاهی فکی (TMJs) ، درست در جلوی گوش شما رخ می دهد.

 
علت دندون قروچه, علت دندان قروچه در خواب

ناهنجاری های آشکار دندان مانند دندان های شکسته یا لق یکی از علایم دندان قروچه است

 

راههای تشخیص دندان قروچه :

در طی معاینات منظم دندانپزشکی ، احتمالاً دندانپزشک شما علائم دندان قروچه را بررسی می کند.

در صورت بروز هرگونه علامت ، دندانپزشک در طی چندین مراجعه بعدی به دنبال تغییر در دندان ها و دهان می باشد تا ببیند روند انجام این روند پیشرفت کرده است.

 

اگر دندانپزشک شما مشکوک شود که شما دچار دندان قروچه هستید ، وی با طرح سؤالاتی در مورد سلامت عمومی دندانپزشکی ، داروها ، کارهای روزمره و عادات خواب سعی در تعیین علت آن دارد.

 


ناهنجاری های آشکار دندان مانند دندان های شکسته یا لق

سایر آسیب های مربوط به دندان های شما ، استخوان زیرین و قسمت داخلی گونه های شما ، معمولاً به کمک اشعه X است

معاینه دندانپزشکی ممکن است سایر اختلالات را که می تواند باعث ایجاد درد مشابه فک یا گوش شود ، از جمله اختلالات مفصل گیجگاهی فکی (TMJ) ، سایر مشکلات دندان یا شرایط بهداشتی را تشخیص دهد.


 

درمان دندان قروچه :


در بسیاری موارد ، درمان لازم نیست. بسیاری از بچه ها بدون درمان از دندان قروچه آنها رفع می شود و بسیاری از بزرگسالان دندان قروچه آنها شدید نیست و نیازی به درمان ندارند. اما اگر دندان قروچه شدید باشد، گزینه ها شامل رویکردهای خاص دندانپزشکی ، روشهای درمانی و داروها برای جلوگیری از آسیب بیشتر دندانها و تسکین درد فک یا ناراحتی است.

با پزشک خود صحبت کنید تا دریابید که کدام گزینه ممکن است برای شما بهتر باشد.

 

درمانهای دندانپزشکی :

اگر شما یا فرزندتان دچار دندان قروچه هستید، پزشک ممکن است راه هایی برای حفظ یا بهبود دندان های شما پیشنهاد دهد. اگرچه این روشها ممکن است مانع سایش دندانهای شما شود ، اما ممکن است جلوی دندان قروچه را نگیرد:

 

محافظ ها و گارد دهان: اینها به گونه ای طراحی شده اند که دندان ها از هم جدا شوند تا از آسیب های ناشی از چفت شدن و سایش جلوگیری شود. آنها می توانند از مواد سخت آکریلیک یا نرم ساخته شوند و روی دندانهای فوقانی یا تحتانی شما قرار گیرند.

 

اصلاح دندان: در موارد شدید هنگامی که ساییدگی دندان منجر به حساسیت یا عدم توانایی جویدن مناسب شده است ممکن است دندانپزشک شما نیاز به تغییر شکل مجدد سطوح جویدگی دندان های شما داشته یا آسیب ها را ترمیم کند.

 

روشهای دیگر درمان دندان قروچه:

ممکن است یک یا چند مورد از این روشها در از بین بردن دندان قروچه کمک کند:

مدیریت استرس یا اضطراب: اگر دندان های خود را به دلیل استرس به هم می سایید ، ممکن است با یادگیری راهکارهای تقویت آرامش مانند مدیتیشن ، از بروز این مشکل جلوگیری کنید.

 

تغییر رفتار : به محض فهمیدن که دچار دندان قروچه هستید ، ممکن است با تمرین صحیح موقعیت دهان و فک بتوانید رفتار را تغییر دهید. از دندانپزشک خود بخواهید که بهترین وضعیت را برای دهان و فکتان نشان دهد.

 

بیوفیدبک: اگر به سختی عادت خود را تغییر می دهید، ممکن است از بیوفیدبک استفاده کنید، روشی که از روشها و تجهیزات نظارتی استفاده می کند تا به شما می آموزد تا فعالیت عضلات را در فک خود کنترل کنید.

 

داروهای درمان دندان قروچه:

به طور کلی ، داروها برای درمان دندان قروچه بسیار مؤثر نیستند و برای تعیین اثربخشی آنها تحقیقات بیشتری لازم است. نمونه هایی از داروهایی که ممکن است برای دندان قروچه استفاده شوند عبارتند از:

 

شل کننده های عضلانی: در بعضی موارد ، پزشک شما ممکن است قبل از خواب ، برای مدت زمانی کوتاه ، شل کننده عضله را پیشنهاد دهد.

 

بوتاکس: تزریق بوتاکس ، نوعی از سم بوتولینوم ، ممکن است به برخی از افراد مبتلا به دندان قروچه شدید که به درمان های دیگر پاسخ نمی دهند ، کمک کند.

 

داروهای اضطراب یا استرس: پزشک شما ممکن است استفاده کوتاه مدت از داروهای ضد افسردگی یا داروهای ضد اضطراب را برای کمک به شما در مقابله با استرس یا سایر مشکلات عاطفی که ممکن است باعث بروز دردهایی شما شود ، توصیه کند.

 
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین