کد خبر: ۲۶۴۲۹۶
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۴:۴۰
کادمیوم که عنصر سمی است، می‌تواند باعث مسمومیت و مرگ افراد شود.
ناطقان: به نقل از بِتِرهلث، کادمیوم یکی از عناصر اصلی است که در فرآیند ذوب سنگ سایر فلزات مانند روی و مس به دست می‌آید. کادمیوم بیشتر در باتری‌های قابل شارژ تلفن همراه و وسایل بی سیم مورد استفاده قرار می‌گیرد، همچنین این عنصر در دود سیگار و برخی رنگ ها، اسباب منزل و پلاستیک یافت می‌شود.

متاسفانه قرار گرفتن در معرض عنصر کادمیوم می‌تواند عوارض جبران ناپذیری برای بدن داشته باشد. این عنصر کلیه ها، ریه‌ها و استخوان‌ها را درگیر می‌کند. از رایج‌ترین راه‌هایی که منجر به مسمومیت با کادمیوم می‌شود می‌توان به در معرض دود سیگار قرار داشتن، در محیط‌های تولید کادمیوم بودن و نیز مصرف نادانسته و خوراکی این عنصر اشاره کرد.

از پرخطرترین مشاغل و اقداماتی که می‌تواند مسمومیت با کادمیوم را درپی داشته باشد، می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

۱- اشتغال در کارخانه‌های تولید باتری
۲- مشاغل مرتبط با جوشکاری و لحیم کاری
۳- مشاغل مرتبط با ذوب مواد، و سنگ‌های معدنی
۴- کار در معدن
۵- اشتغال در صنعت نساجی
۶- استفاده از آلیاژ‌های کادمیوم، یا رنگ‌ها و پلاستیک‌های حاوی این عنصر
۷- اشتغال در صنعت جواهرسازی
۸- اشتغال در ساخت شیشه‌های رنگی
۹- اشتغال در صنعت بازیافت

با این حال، تحقیقات نشان داده است موارد بسیار ساده‌ای که انسان‌ها در طول روز با آن مواجه هستند نیز می‌تواند منجر به مسمومیت با کادمیوم شود. برای مثال دود سیگار حاوی این فلز است؛ همچنین مواد غذایی مانند سیب زمینی و سبزیجات می‌تواند در خاک‌هایی پرورش یافته باشد که حاوی درصد بالایی کادمیوم است و همین امر باعث آلودگی آن‌ها شود.

محققان می‌گویند عنصر کادمیوم می‌تواند در فرآیند‌های صنعتی در هوا پخش شود. از این رو، زندگی مردم عادی در مناطق صنعتی می‌تواند باعث مسمومیت آن‌ها با این عنصر شود. همچنین برخی کود‌های شیمیایی که به منظور تقویت خاک استفاده می‌شود حاوی کادمیوم است.

مسمومیت با کادیوم؛ عنصری که می‌تواند جان شما را بگیرد

از جنبه پزشکی میزان تاثیر کادمیوم بر بدن افراد با حجم این عنصر، میزانی از این عنصر که وارد بدن فرد شده است، مدت زمانی که فرد در معرض عنصر بوده و نیز سطح پاسخ بدن به این عنصر ارتباط مستقیمی دارد. زمانی که کادمیوم وارد بدن می‌شود در کبد و کلیه‌ها ذخیره و به مرور از راه ادرار دفع می‌شود.

ورود کادمیوم به بدن از طریق تنفس رایج‌ترین دلیل آلودگی به این عنصر است. از این رو، کارگران باید حتماً از ماسک استفاده کرده و سایر اقدامات بهداشتی را در محیط کار رعایت کنند. استنشاق حجم بالایی از کادمیوم در کوتاه مدت می‌تواند منجر به علائمی شبیه به آنفلوآنزا در فرد مانند تب، لرز، و درد عضلانی شود. در بلند مدت این موضوع می‌تواند به آسیب‌های ریه، تنگی نفس، درد قفسه سینه و سرفه و در موارد شدید به مرگ منجر شود.

هنوز راه درمانی قطعی برای مسمومیت با کادمیوم وجود ندارد، اما اگر احساس می‌کنید با این عنصر مسموم شده اید مراجعه به پزشک ضروری است. آزمایش خون  یا ادرار می‌تواند مسمومیت فرد با کادمیوم را مشخص کند. در این موارد تغییر سبک زندگی و نیز استفاده از برخی دارو‌ها می‌تواند به بهبود فرد کمک کند.
برچسب ها: مسمومیت ، کادمیوم ، مرگ
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین