کد خبر: ۲۶۴۳۱۸
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۷
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با بیان اینکه موارد ابتلا به ویروس کرونا در استان خوزستان، ۷۴ درصد نسبت به هفته گذشته افزایش داشته است، گفت: موارد بستری نیز حدود ۹۰ درصد و موارد مرگ نیز حدود ۴۵ درصد در مقایسه با هفته قبل افزایش داشته‌اند.
ناطقان: دکتر سید محمد علوی در خصوص آخرین وضعیت شیوع کرونا در خوزستان، اظهار کرد: در دو سه هفته اخیر در خوزستان موارد بیماری سیر شتابنده‌ای داشته است و به وضعیتی دچار شده‌ایم که تنها استان کشور هستیم که دارای ۱۱ شهر با وضعیت قرمز است در حالی که هیچ استان دیگری در کشور، شهر با وضعیت قرمز ندارد.

وی افزود: در خوزستان موج اول کرونای کشور را شاهد نبودیم و تنها استان کشور بودیم که با توجه به تمهیدات اندیشیده‌شده، با موج اول کرونا در کشور مواجه نشد.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان تصریح کرد: موج اول کرونا در خوزستان مصادف با موج دوم کرونا در کشور بود؛ موجی که در تابستان به وقوع پیوست شرایط بسیار دشواری در خوزستان به وجود آورد و حدود هشت هفته خوزستان با این ویروس درگیر بود.

علوی ادامه داد: در موج پاییزه کرونا، خوب عمل شد به شکلی که موج پاییزه کرونا در خوزستان تقریبا یک نیم‌موج بود. این موج در زمانی که داشت روند صعودی به خود می‌گرفت با اقداماتی که از سوی مدیریت استان خوزستان انجام شد و رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی  مردم، متوقف شد.

وی تصریح کرد: پس از این شرایط و در زمانی که اعلام شد خوزستان در وضعیت آبی قرار دارد، مردم و مسئولان تصور کردند که کرونا از بین رفته است و متاسفانه پس از آن، دچار وضعیت بسیار سختی در زمستان شدیم و اکنون همچنان با آن درگیر هستیم.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان افزود: در حال حاضر وضعیت ابتلا به ویروس کرونا در خوزستان با شیب بسیار تندی در حال افزایش است؛ البته در روزهای اخیر از شدت این شیب کاسته شده است زیرا در استان خوزستان بسیج اطلاع‌رسانی ایجاد و مردم نسبت به این ویروس آگاه‌تر شده‌اند.

علوی گفت: در استان خوزستان موارد ابتلا به ویروس کرونا، ۷۴ درصد نسبت به هفته گذشته افزایش داشته است؛ موارد بستری نیز در مقایسه با هفته گذشته، حدود ۹۰ درصد افزایش و موارد مرگ نیز حدود ۴۵ درصد در مقایسه با هفته قبل افزایش داشته است.

وی ادامه داد: طبق بررسی‌های انجام‌شده در خوزستان، بیشترین موارد ابتلا در خانواده‌ها رخ می‌دهد. دومین عاملی که در خوزستان باعث ابتلای افراد به کرونا شده است، برگزاری دورهمی‌ها و اجتماعات از جمله عروسی‌ها و عزاداری‌ها است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تصریح کرد: ترددهای بین شهری و فعالیت ادارات و بانک‌ها از دیگر گلوگاه های ابتلای افراد به کرونا در خوزستان هستند.

وی با اشاره به اجرای طرح غربالگری شهید قاسم سلیمانی در خوزستان گفت: این طرح یک طرح بسیار خوب، علمی، سنجیده و منطبق با شرایط اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و قومی است و بر مشارکت عموم مردم مبتنی است. محله‌محور بودن این طرح، بسیار حائز اهمیت است زیرا بیماری، از درون خانه‌ها و در محله پیگیری می‌شود.

علوی بیان کرد: در این طرح، دو قرنطینه عادی و قرنطینه معکوس انجام می‌شود به شکلی که برای افراد مبتلا به کرونا، قرنطینه در نظر گرفته می شود و برای افراد با بیماری زمینه‌ای و به منظور عدم ابتلای آن‌ها به کرونا، قرنطینه معکوس اعمال می‌شود تا این افراد در اجتماع حضور نیابند. در این طرح، اصول بیماریابی، تست کردن، ردیابی کردن و اقامت در نقاهتگاه‌ها رعایت شده است.

وی گفت: بعد از یک ماه از اجرای این طرح که در آذرماه در خوزستان اجرایی شد، شاهد کاهش ۸۰ درصدی موارد ابتلا، کاهش ۹۰ درصدی موارد بستری و همچنین کاهش ۸۵ درصدی مرگ و میر در استان بودیم و وضعیت خوزستان در آن زمان، آبی شد.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان افزود: اپیدمیولوژی یک علم است و کنترل اپیدمی‌ها بر عهده این علم است. در دنیا هر زمان که موارد بیماری از کنترل خارج می‌شود و به شدت، افزایش لجام‌گسیخته می‌یابد؛ اقدام به "لاک داون" یا تعطیلی همه‌جانبه گسترده و هدفمند می‌کنند تا بتوانند زنجیره انتقال را بکشنند. این کار به این منظور انجام می‌شود که بیمارستان‌ها و کادر درمان، در آن شرایط تنفس کنند و بتوانند در ادامه به بهترین شکل عمل کنند.

علوی ادامه داد: لاک داون دوای قطعی برای حل مشکل نیست اما یک داروی موقت برای شرایط است تا کادر درمان بتوانند تجدید قوا کنند و تجدید نظری نیز در برنامه‌ریزی‌ها انجام شود.

وی با بیان اینکه ویروس جهش‌یافته انگلیسی با ویروس کرونایی که از ووهان چین آمده بود، متفاوت است؛ گفت: برنامه‌های قبلی، دیگر جوابگو نیست و باید در برنامه‌ریزی‌ها تجدید نظر شود. برای این کار، نیازمند فرصتی هستیم تا بتوانیم این تغییر و تحول‌ها را اعمال کنیم.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان تصریح کرد: هرچند که در استان خوزستان در هفته گذشته لاک داون اعمال نشد اما در ستاد استانی مدیریت کرونا تصمیمات خوبی اتخاذ شد.

وی بیان کرد: برای لاک داون و تعطیلی خوزستان باید ستاد ملی مقابله با کرونا تصمیم‌گیری کند و اجازه آن داده شود. تا زمانی که این تصمیم در ستاد ملی اتخاذ شود، ستاد استانی کرونا تصمیمات خوبی از جمله تعطیلی ادارات غیرضروری خوزستان را اتخاذ کرده است.

علوی گفت: متاسفانه در استان شاهد هستیم که برخی از ادارات به این تصمیمات ستاد عمل نمی‌کنند این در حالی است که دستورات ستاد استانی مدیریت کرونا حکم قانون را دارد و عمل نکردن به این دستورات، مصداق نقض قانون است و با متخلفان در این زمینه برخورد خواهد شد.

وی با بیان اینکه از شدت شیب ابتلای افراد به کرونا در برخی از شهرهای خوزستان کاسته شده است، افزود: منتظر هستیم در روز شنبه که نشست ستاد ملی مقابله با کرونا برگزار می‌شود، تصمیمات جدید این ستاد برای خوزستان اعلام شود تا شرایط کنترل بیماری در استان تسریع و به ما در این روند کمک شود.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان گفت: کرونای جهش‌یافته برای بقای خود، تغییر رفتار داده است و انسان نیز باید برای بقای خود تغییر رفتار دهد. ویروس جهش‌یافته انگلیسی دارای قدرت واگیری و انتشار ۱۰ برابری نسبت به ویروس کرونایی است که ابتدا از ووهان چین منتشر شد و شدت بیماری‌زایی این ویروس جهش‌یافته نیز افزایش داشته است.

علوی که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می‌کرد، با بیان اینکه مهم‌ترین راه برای مقابله با کرونای انگلیسی پیشگیری و جلوگیری از ابتلای افراد به این ویروس است، تصریح کرد: ویروس کرونای انگلیسی به همه گروه‌های سنی حمله می‌کند و همه افراد چه سالم و چه دارای بیماری زمینه‌ای را درگیر می‌کند. این ویروس کشندگی بسیار بالایی دارد و بهترین راه مقابله، این است که از ابتلای افراد به این ویروس جلوگیری کنیم.
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین