کد خبر: ۲۶۴۴۲۱
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۳:۰۰
امیر جدیدی پدیده نوظهور سینمای ایران است که در مدت زمان کوتاهی توانسته است لقب قهرمان سینمای ایران را به خود اختصاص دهد. امیر جدیدی در فیلم های بسیاری از جمله عرق سرد، تنگه ابوقریب، لتیان، روز صفر و ... نقش آفرینی کرده است.
ناطقان:

امیر جدیدی,بیوگرافی امیر جدیدی,زندگینامه امیر جدیدی

چکیده ای از زندگینامه امیر جدیدی

نام اصلی: امیر جدیدی

تاریخ تولد: 31 خرداد 1363

محل تولد:تهران

حوزه فعالیت: بازیگری سینما و تلویزیون



امیرجدیدی بازیگر با استعداد و توانمند سینمای ایران در 31 خرداد سال 1363 در تهران به دنیا آمده است.

 

امیرجدیدی دارای مدرک کارشناسی مهندسی صنایع و فارغ التحصیل رشته مدیریت MBA در مقطع کارشناسی ارشد از دانشگاه آزاد است.

 

امیر جدیدی قبل از اینکه بازیگر شود یک ورزشکار و مربی حرفه ای در زمینه تنیس است. او مربی تنیس هومن سیدی کارگردان مطرح سینمای ایران است و همین دوستی باعث راهیابی امیر جدیدی به عرصه سینما شده است.

 

امیر جدیدی شخصیتی آرام، کم حرف و بدون حاشیه دارد و اهل هیاهو و مصاحبه نیست و به همین دلیل از زندگی شخصی او اطلاعات خیلی کمی در دسترس هست.

 

 امیر جدیدی ذاتا بازیگر است. او در رشته سینما تحصیل نکرده، اما تمام ویژگی‌ها و راز و رمز‌های تبدیل شدن به یک قهرمان را دارد.

 
زندگی شخصی امیر جدیدی:

 

 

امیر جدیدی متاهل است ولی هیچ عکس و اطلاعاتی در مورد همسر او منتشر نشده است. همچنین گویا او یک دختر به نام حنا نیز دارد.

 
شروع فعالیت هنری امیر جدیدی:

 

 

امیر جدیدی پدیده ی نوظهور سینمای ایران است که به واسطه دوستی اش با هومن سیدی پا به عرصه بازیگری گذاشت. نخستین تجربه بازیگری امیر جدیدی فیلم سینمایی آفریقا به کارگردانی هومن سیدی در سال 1389 بود . پس از آن امیر جدیدی در فیلم دیگری از هومن سیدی به نام سیزده به ایفای نقش پرداخت و توانست توانایی های خود را به اهالی سینما نشان دهد.

 

امیر جدیدی پس از دو سال دوری از سینما با نقش آفرینی در فیلم پایان خدمت در سال 1392 به کارگردانی حمید زرنژاد توانست دیپلم افتخار سی و سومین جشنواره فیلم فجر را از آن خود کند. او در این فیلم نقش یک سرباز ترک را بازی میکند.

 

از نقاط عطف کارنامه هنری امیرجدیدی میتوان به بازی در فیلم "اژدها وارد می شود" اثری متفاوت از مانی حقیقی اشاره کرد. امیر جدیدی در این فیلم توانست با بازی متفاوتی یک شخصیت ساواکی را به گونه ای جدید به نمایش بگذارد.

 

از دیگر نقش آفرینی های امیرجدیدی که باعث شد او را تبدیل به ستاره سینمای ایران کند بازی در نقش آریا در کنار لیلا حاتمی در فیلم "من" به کارگردانی سهیل بیرقی بود. او در این فیلم نامزد دریافت تندیس حافظ بهترین بازیگر مرد و همچنین نامزد دریافت بهترین بازیگر نقش مکمل مرد از جشن منتقدان سینما شد. جدیدی با بازی در فیلم "من" توانست نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد از جشنواره فیلم فجر شود.

 

امیر جدیدی در سال 95 در فیلم "قاتل اهلی" مسعود کیمیایی در شمایل یک قهرمان در سینمای ایران ظاهر شد و توانست در این فیلم هم نامزد دریافت تندیس حافط بهترین بازیگر مرد از هجدهمین جشن دنیای تصویر شود.

 

همکاری امیر جدیدی با سهیل بیرقی بار دیگر در سال 1396 و در فیلم "عرق سرد" اتفاق افتاد. فیلمی که امیر جدیدی در آن بازیگر یک نقش منفی تمام عیار بود و نشان داد که  همان‌قدر که در اجرای شخصیت‌های مثبت و قهرمان متبحر است، در پرداخت نقش‌های منفی هم خوب عمل می‌کند. او  با این نقش آفرینی توانست برای اولین بار برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد از سی و ششمین جشنواره فیلم فجر شود.

 

تنگه ابوقریب از دیگر فیلم های متفاوت امیر جدیدی است که در نقش حسن یک رزمنده  لوطی، شوخ طبع، سر به هوا و در عین حال وطن دوست ظاهر می شود. تنگه ابوقریب در سال 1396 و به کارگردانی بهرام توکلی روی پرده سینما می رود و امیر جدیدی را برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد از سی و ششمین جشنواره فیلم فجر میکند.

 

امیر جدیدی از جمله بازیگران انعطاف پذیر و هزار چهره سینمای ایران است که به خوبی توانسته از پس نقش های متفاوت بر بیاید. از دیگر نقش آفرینی های بسیار متفاوت او باید به فیلم کمدی "قانون مورفی" رامبد جوان اشاره کرد.

 


بارها در محافل مختلف امیر جدیدی را قهرمان سینمای ایران معرفی کرده اند .امیر جدیدی در فیلم «روز صفر» به کارگردانی سعید ملکان، به عنوان یک قهرمان واقعی سینما ظاهر شد؛ سبک شخصیت و بازی امیر جدیدی شبیه به قهرمان های فیلم های قدیمی است .

 

بازی در فیلم "روز صفر" جایگاه مهمی در کارنامه بازیگری او دارد. امیر جدیدی در این فیلم در نقش یک مامور امنیتی طراحی و اجرای عملیات دستگیری عبدالمالک ریگی را برعهده دارد.

 

امیرجدیدی به تازگی در فیلمی از اصغر فرهادی  با نام قهرمان بازی کرده است که هنوز اکران نشده است و در مرحله تولید است.

 
امیر جدیدی و بازی در تئاتر

 
عکس امیر جدیدی,امیر جدیدی در لتیان,امیر جدیدی در عرق سرد

امیر جدیدی معدود بازیگرانی است که ابتدا در سینما و سپس در تئاتر بازی کرده است

 

امیر جدیدی علاوه بر سینما در تئاتر نیز فعالیت داشته است و از جمله معدود بازیگرانی است که ابتدا در سینما و سپس در تئاتر بازی کرده است. از جمله نمایش های او می‌توان به «روایت ناتمام یک فصل معلق» 1391 ، «کالیگولا» 1394 ، «آوازه خوان» 1395 و «شاه ماهی» (به عنوان بازیگر و تهیه‌کننده) اشاره کرد.

 

امیر جدیدی در زمینه بازیگری تئاتر نیز توانسته است برنده تندیس بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد از سی و هشتمین جشنواره تئاتر فجر در سال 1398 شود.

 
فیلم های امیر جدیدی

 
 آفریقا (1389)      سیزده (1392)     پایان خدمت (1392)
رخ دیوانه (1393)       خنده های آتوسا (1393)     من (1394)
 اژدها وارد می شود (1394)      قاتل اهلی (1395)      پدیده (1395)
هت تریک (1395)       عرق سرد (1396)      تنگه ابوقریب (1396)
 قانون مورفی (1396)      لتیان (1397)     روز صفر (1398)
قهرمان (1399)
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین