کد خبر: ۲۶۴۶۸۹
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۴
معاون سیاسی وزارت امور خارجه با تاکید بر این که حضور گروه‌های ترویستی تکفیری در منطقه قره باغ نگرانی جدی جمهوری اسلامی است، افزود: از طرف تمام طرف‌ها، به ایران اسلامی اطمینان کامل داده شده که این گروه‌های تروریستی هیچ جایگاهی در منطقه نخواهند داشت.
ناطقان: سیدعباس عراقچی، امروز در همایش بین المللی «قره باغ ۱۷ ربیع، گفتمان برتر» در سالن امین مرکز مدیریت حوزه علمیه قم، با ذکر این مطلب که روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی بین جهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان در حد اعلای خود است، گفت: برای ما جمهوری آذربایجان یک کشور بسیار مهم در همسایگی جمهوری اسلامی است و روابط شایسته دو طرف ادامه خواهد یافت.

تاکید عراقچی بر اقدامات ضد تروریستی علیه ایران در مساله قره باغ


معاون سیاسی وزارت امور خارجه با ذکر این مطلب که  جمهوری اسلامی سیاست حسن همجواری را با تمام همسایگان خود دارد، تصریح کرد: این سیاست ظرفیت هایی برای بازیگری ایران برای حل مشکلات منطقه ای فراهم می کند. البته باید در نظر داشت که منطقه قفقاز منطقه ای ویژه است و باید مختصات آن را به خوبی در سیاست گذاری ها در نظر گرفت.

وی افزود: منطقه قره باغ همواره پس از فروپاشی شوروی و استقلال جمهوری های آذربایجان و ارمنستان از شوروی به عنوان نقطه درگیری بوده است. پس از شروع جنگ و اشغال مناطق قره باغ، گروه مینسک متشکل از تعدادی از کشورها به ریاست مشترک آمریکا، روسیه و فرانسه برای حل و فصل این اشغال شکل گرفت ولی این گروه در پیدا کردن یک راه حل عادلانه ناکام و ناتوان ماند.
معاون وزیر خارجه کشورمان بیان کرد: جمهوری اسلامی از ابتدای موضع منطقی خود را که همان مخالفت با اشغال بود همواره اعلام و در آن مقطع کمک های بسیاری به جمهوری آذربایجان شد و شهدایی از ایران نیز در آن منطقه تقدیم شد. کشورهای آذربایجان و ارمنستان ترجیح دادند که این بحران را از طریق گروه مینسک دنبال کنند و با ناتوانی این گروه در حل این بحران، جنگ مجددی در سال جاری آغاز شد.
عراقچی یادآورشد: جمهوری اسلامی از ظرفیت های خوبی برخوردار بوده و هست و همواره از این ظرفیت خود برای حل این مناقشه استفاده کرده است. در طول این جنگ، جمهوری اسلامی بر مخالفت با این جنگ و اشغال مناطق جمهوری آذربایجان تاکید و این اشغال گری را محکوم کرده است.

وی با ذکر این مطلب که امضای ساخت سد خداآفرین میان ایران و دولت آذربایجان در حالی که این سد در مناطق اشغالی بود، نشان دهنده مخالفت جدی ایران با اشغالگری ارمنستان و عدم مشروعیت این اشغالگری بود، یادآورشد: هم اکنون این سند آبگیری شده و به سمبلی به روابط ایران و جمهوری آذربایجان تبدیل شده است. در این سال های روابط ایران و جمهوری آذربایجان از شکوه خوبی برخوردار بود و تردد میان دو کشور به سطح قابل توجهی رسیده است.
وی گفت: جمهوری آذربایجان از جمله همسایه های مهم و تاثیرگذار ایران به ویژه در سال های تحریم بوده است. در طول دوران سخت تحریم، روابط اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان بدون کمترین تغییر ادامه داشته است. موضع اصولی جمهوری اسلامی آزادی سازی مناطق اشتغالی قره باغ بوده و هست و به صورت شفاف این موضع را نیز اعلام کرده است.
عراقچی با ذکر این مطلب که پس از آغاز مجدد جنگ، جمهوری اسلامی به صورت فعالانه برای حل این مشکل وارد میدان شد، اظهارکرد: ایران در این زمینه با تبیین طرحی به دنبال حل این موضوع برآمد و این طرح را به طرف های مختلف در میان گذاشت. طرح صلحی که امضا شده تقریبا مشابه طرحی بود که ایران ارائه کرده است.توقف مخاصمات، آزادی سازی مناطق و بازپس گیری مناطق اشغالی و تعلق این مناطق به جمهوری آذربایجان و شروع گفت وگو برای رسیدن به یک راه حل پایدار با حفظ حقوق مردم از جمله اصولی ایران است که در این بیانیه صلح نیز آمده است.
معاون سیاسی وزارت امور خارجه اظهارکرد: چیزی که نهایتا در منطقه شکل رفت بسیار نزدیک به طرح جمهوری اسلامی بود و به همین دلیل با استقبال ما مواجه شد. طرحی برای ثبات منطقه به عناون ۳ بعلاوه ۳ معروف شد که با رویکردی منطقه ای به دنبال رسیدن به آرامش در منطقه است.

وی با بیان اینکه ضرورت آزادسازی مناطق اشغال مبتنی بر اصل غیرقابل قبول تغییر مرزها مورد تاکید قرار گرفته است، گفت: با هرگونه تغییر در مرزهای منطقه و تهدید حاکمیت کشورها و هرگونه بازیگری کشورهای فرامنطقه ای مخالف هستیم که این نگرانی های جمهوری اسلامی به طرف های مختلف اعلام شده است.

وی عنوان کرد: سیاست خارجی دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی بر اساس رهنمودهای رهبر معظم انقلاب و تدابیر و رهنمودهای ایشان در ۱۷ ربیع بوده است و همواره بر این مبنا حرکت کرده است.
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین