کد خبر: ۲۶۴۷۰۰
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۸
معاون وزیر بهداشت: پیش بینی ما این است که از تیرماه به بعد، ماهانه ۲۰ میلیون دوز واکسن تزریق کنیم و تا آذرماه، کل جمعیت مورد نظر که حدود ۵۰ تا ۵۶ میلیون نفر است و به ۱۲۰ میلیون دوز واکسن نیاز دارند را واکسینه کنیم.
ناطقان: دکتر علیرضا رییسی در جلسه ستاد استانی مقابله با کرونا در مازندران اظهار داشت: سند ملی واکسیناسیون کووید ۱۹ را در ستاد ملی مقابله با کرونا مطرح و مصوبه آن را گرفتیم. در این سند، اولویت بندی تزریق واکسن را تعیین کردیم و همه متعهد شدیم که بر روی این سند، ایستادگی کنیم و خارج از آن، به هیچ کس واکسن تزریق نکنیم و تا الان هم چنین کاری را نکرده‌ایم.



 وی افزود: بر اساس اولویت بندی‌ها، اولین گروهی که در معرض خطر قرار دارند، کادر بهداشتی و درمانی هستند که اولویت شماره یک هستند. در حوزه درمان، نیرو‌های که در ICU ریفرال و مرجع بیماران کووید ۱۹ کار می‌کنند، در اولویت قرار دارند و در مرحله اول، ۱۰ هزار دوز واکسن اسپوتنیک روسی به آن‌ها تزریق شد.

رئیسی یادآور شد: در مرحله بعدی که از روز پنج شنبه هفته گذشته آغاز شد، واکسیناسیون چند اولویت دیگر از جمله سرای سالمندان، مراکز نگهداری معلولین ذهنی و جسمی، غسالخانه‌ها و کارکنان آرامستان‌ها، کادر درمانی در ICU و بستری کووید ۱۹، اورژانس بیمارستانی، اورژانس پیش بیمارستانی، آزمایشگاه‌های تشخیص کووید ۱۹ و مراکز منتخب ۱۶ ساعته را آغاز کردیم.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به ورود ۱۰۰ هزار دوز واکسن اسپوتنیک روسی در هفته گذشته به کشور، گفت: خوشبختانه ساعت ۴ صبح روز ۱۰ اسفند نیز ۲۵۰ هزار دوز واکسن ساینوفارم چین وارد کشور شد که به زودی برای سایر گروه‌ها، تزریق را شروع می‌کنیم. اوایل هفته آینده، حدود ۲۰۰ هزار دوز دیگر از واکسن اسپوتنیک وی روسی وارد کشور می‌شود.

رئیسی تاکید کرد: پیش بینی ما این است که تا هفته پایان اسفند حدود ۹۰۰ هزار دوز واکسن از سبد کوواکس به دست‌مان برسد و به تدریج واکسن‌های کوواکس به فاصله هر ۱۰ روز یکبار تا ۴.۲ میلیون دوز تا اردیبهشت ماه به کشور وارد شود.

وی ابراز داشت: از هندوستان و شرکت بهارات حدود ۲۰۰ هزار دوز واکسن می‌رسد بنابراین مجموعه‌ای متنوع از واکسن کووید ۱۹ در اختیار داریم و در فاز سه، گروه‌هایی مانند مطب‌های پزشکان، متخصصین عفونی، داخلی، اطفال، دندانپزشکان، پزشکان عمومی، سالمندان بالای ۸۰، ۷۵ و به ترتیب ۵ سال کمتر تا ۶۵ سال و گروه ۱۶ تا ۶۴ سال دارای بیماری‌های زمینه‌ای را واکسینه می‌کنیم.

رئیسی یادآور شد: اولین واکسن ایرانی که به دست ما خواهد رسید، واکسن پاستور است که در هفته آخر اسفند، واکسیناسیون حدود ۵۰ هزار نفر را شروع می‌کنیم و از فرودین و اردیبهشت ماه، تقریبا حدود دو میلیون دوز واکسن از پاستور هر ماه به دست ما خواهد رسید.

معاون وزیر بهداشت گفت: در اواخر اردیبهشت ماه، اگر مراحل واکسن کووبرکت ایران پیش برود که تا الان هم خوب پیش رفته، از اواخر اردیبهشت ماه با تولید نیمه صنعتی، حدود یک و نیم میلیون دوز به دست ما خواهد رسید، اما از تیرماه، ماهانه حدود ۱۰ تا ۱۵ میلیون دوز، واکسن به دست ما می‌رسد.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا افزود: پیش بینی ما این است که از تیرماه به بعد، ماهانه ۲۰ میلیون دوز واکسن تزریق کنیم و تا آذرماه، کل جمعیت مورد نظر که حدود ۵۰ تا ۵۶ میلیون نفر است و به ۱۲۰ میلیون دوز واکسن نیاز دارند را واکسینه کنیم.

معاون بهداشت وزارت بهداشت تصریح کرد: وضعیت دنیا در مورد تامین و تولید واکسن را نباید فراموش کنیم. این از افتخارات کشور است که خودمان واکسن را تولید می‌کنیم. فکر نکنید واکسن کووید ۱۹ اینقدر زیاد است که پشت مرز‌ها مانده و به ما التماس کنند. حدود ۷.۸ میلیارد نفر جمعیت روی کره زمین زندگی می‌کنند که حداقل ۵ میلیارد نفر باید واکسن تزریق کنند تا ایمنی ایجاد شود.

وی ادامه داد: برای این ۵ میلیارد، حداقل ۱۰ میلیارد دوز واکسن نیاز است که به هیچ عنوان در سال ۱۴۰۰ یا ۲۰۲۱ دنیا توان تولید ۱۰ میلیارد دوز واکسن را ندارد و اگر ما در سال آینده واکسیناسیون کشور را کامل کنیم، جزء معدود کشور‌های موفق دنیا در این زمینه خواهیم بود.
منبع: صراط
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین