کد خبر: ۲۶۴۷۷۰
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۰
این ادعا وجود دارد که شاید بایدن رویکرد نسبتاً جدیدی را در قبال رژیم صهیونیستی در پیش گرفته است حال آنکه چینش اعضای دولت به ویژه سوابق وزیر خزانه داری آمریکا، برای بازگو کردن حقیقت کافی است.
ناطقان: ماجرای تلفن زدن جو بایدن رئیس جمهور جدید آمریکا به بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی سر و صدای زیادی در دنیای سیاست به پا کرد. نه از این بابت که محتوای اظهاراتش از تکرار ادعاها درباره تأمین امنیت اسرائیل در برابر ایران فراتر می‌رفت؛ بلکه بیشتر از آن جهت که او با بی رغبتی عامدانه ای تا آنجا که می‌توانست؛ برقراری این تماس را به تعویق انداخت آنچنان که قصدش از این اقدام به سوژه خبرنگاران در جلسه مطبوعاتی کاخ سفید تبدیل شد.

خیلی‌ها رفتار بایدن را به درگیری‌هایی که نتانیاهو به ویژه بر سر برجام با دولت دموکرات باراک اوباما رئیس جمهور اسبق آمریکا داشت؛ نسبت دادند و اینکه مستاجر جدید کاخ سفید فعلاً قرار نیست به رفع وسواس‌های طرف مقابل، اهمیت چندانی بدهد.

نکته قابل توجه ترکیب قابل تأمل دولت جدید واشنگتن با ۱۰ یهودی در رأس اصلی ترین پست‌های کشور است حال آنکه برخی از آنها مانند «کاملا هریس» معاون بایدن هم به واسطه ازدواج با یک یهودی، به رژیم صهیونیستی وفادار هستند

اما اگر هم قصد بایدن واقعاً این بوده باشد؛ دوامش چندان زیاد نخواهد بود چرا که اعلام نظر وی مبنی بر عدم بازگرداندن سفارت آمریکا از قدس اشغالی به تل آویو، عدم موافقت با بررسی وضعیت حقوقی بلندی‌های جولان و در نهایت، استقبال از توافق آبراهام(توافق سازش میان بحرین و امارات با رژیم صهیونیستی)، حاکی از پایبندی چهل و ششمین رئیس جمهور آمریکا به تداوم سنت دفاع از رژیم صهیونیستی است.

در این میان، نکته قابل توجه که نشان می‌دهد بایدن شاید بیش از هر رئیس جمهور دیگری به تأمین منافع رژیم صهیونیستی التزام داشته باشد؛ ترکیب قابل تأمل دولت وی با ۱۰ یهودی در رأس اصلی ترین پست‌های کشور است حال آنکه برخی از آنها مانند «کاملا هریس» معاون بایدن هم به واسطه ازدواج با یک یهودی، به رژیم صهیونیستی وفادار هستند.

«آنتونی بلینکن» وزیر خارجه، «وندی شرمن» معاون وزیر خارجه، «آوریل هینز» رئیس آژانس امنیت ملی، «آن نویبرگر» رئیس امنیت سایبری در آژانس امنیت ملی، «دیوید کوهن» معاون سیا، «آلخاندرو مایورکاس» وزیر امنیت ملی (میهن)، «ژانت یلن» وزیر خزانه داری، «راشل لوین» معاون وزیر بهداشت، «رونالد کلین» رئیس کارکنان کاخ سفید و «مرک گارلند» دادستان کل آمریکا، همه افرادی هستند که دست کم یکی از والدینشان یهودی هستند و این ظن را به وجود می‌آورند که نکند بایدن واشنگتن را با تل آویو اشتباه گرفته است.

در گزارش پیش رو قصد داریم به اختصار به سوابق حرفه‌ای وزیر خزانه داری آمریکا بپردازیم که یکی از ۱۰ یهودی دولت بایدن و کلیددار تحریم‌های ضدایرانی است.

ژانت یلن؛ سوابق تحصیلی و پیشینه حرفه‌ای

در بروکلین نیویورک متولد شد و لیسانس اقتصاد خود را از دانشگاه «براون» دریافت کرد. بعد، در مقطع دکتری از دانشگاه «ییل» فارغ التحصیل شد و سابقه تدریس و مدیریت نهادهای اقتصادی معتبر را در کارنامه خود دارد. مثلاً بین سال‌های ۱۹۷۱ تا ۱۹۷۶ استادیار اقتصاد در دانشگاه هاروارد بود و پس از آن به بانک مرکزی آمریکا رفت. از ۱۹۷۸ تا ۱۹۸۸ هم به تدریس در مدرسه اقتصاد لندن پرداخت.

به دنبال انتشار مقالات اقتصادی موفق، در سال ۱۹۹۷ رئیس شورای مشاورین اقتصادی بیل کلینتون رئیس جمهور اسبق آمریکا شد و پس از آن نیز مدیریت دفتر منطقه‌ای بانک مرکزی در سان فرانسیسکو را به عهده گرفت. در دوره ریاست جمهوری اوباما و در سال ۲۰۱۴، به ریاست بانک مرکزی منصوب شد. «جوزف اکرلوف» همسر یهودی وی نیز از اقتصاددانان مشهور آمریکایی است که در دانشگاه «برکلی» تدریس می‌کند و در سال ۲۰۰۱ به همراه دو نفر دیگر، برنده جایزه نوبل اقتصاد شد.

ژانت یلن؛ سیطره صهیونیسم بر نظام مالی آمریکا

وی نخستین زنی است که در سال ۲۰۱۴ سِمَت ریاست فدرال رزرو (بانک مرکزی آمریکا) را برعهده گرفت حال آنکه وی در سال ۲۰۲۱ نیز نخستین زنی شد که به وزارت خزانه داری آمریکا منصوب شد
«نامزد منتخب من از سوی تمامی عناصر حزب دموکرات، از جنبش پیشرو گرفته تا ائتلاف‌های میانه رو، پذیرفته خواهد شد»؛ این جمله‌ای بود که جو بایدن رئیس جمهور جدید آمریکا، پیش از علنی کردن نام «ژانت یلن» ۷۴ ساله به عنوان گزینه مورد نظر خود برای احراز پست وزارت خزانه داری آمریکا، درباره او گفته بود.

اما ظاهراً یلن به لحاظ حرفه‌ای، در میان حزب جمهوریخواه هم از اقبال خوبی برخوردار است. آنطور که از شواهد امر برمی آید؛ وی یکی از مدیران محبوب اقتصادی با حمایتی فراحزبی است. در تائید این ادعا، خوب است به نقل قولی از دونالد ترامپ اشاره کنیم که تا همین دو ماه پیش رئیس جمهور آمریکا بود.

ترامپ مدتی بعد از آغاز زمامداری خود، همچنان یلن دموکرات را در ریاست بانک مرکزی حفظ کرد و با وجود آنکه در نهایت، از تمدید دوره او صرف نظر کرد، در گفتگویی که با «واشنگتن پست» داشت، از وی به عنوان «زنی فوق العاده که کار محشری انجام داده است»؛ یاد کرد حال آنکه پیشتر، در دوران کارزار انتخاباتی نشانه‌هایی مبنی بر عدم سازگاری با همین زن به اصطلاح فوق العاده را نشان داده بود.

اینکه یک زن در رأس قدرتمندترین ساختارهای بانکی و اقتصادی ایالات متحده است در برابر این واقعیت که او نخستین یهودی نیست که سلطه خود بر نظام پولی و سرمایه داری آمریکا را تثبیت کرده است؛ رنگ می بازد
اما آنچه حین زیر و رو کردن سوابق یلن، جلب توجه می‌کند در درجه نخست سُنت شکنی وی به عنوان نخستین زنی است که در سال ۲۰۱۴ سِمَت ریاست فدرال رزرو (بانک مرکزی آمریکا) را برعهده گرفت حال آنکه وی در سال ۲۰۲۱ نیز نخستین زنی بود که به وزارت خزانه داری آمریکا منصوب شد.

با این حال، اینکه یک زن در رأس قدرتمندترین ساختارهای بانکی و اقتصادی ایالات متحده است در برابر این واقعیت که او نخستین یهودی نیست که سلطه خود بر نظام پولی و سرمایه داری آمریکا را تثبیت کرده است؛ رنگ می بازد.

وقتی او در سال ۲۰۱۴، ریاست فدرال رزرو را به عهده گرفت؛ جانشین «بن برنانک» شد که او هم یهودی بود حال آنکه خود وی هم جانشین «الان گرین اسپن» شده بود که از قضا او هم چنین خصوصیتی داشت. البته، پیش از این سه نفر، بانک مرکزی آمریکا تجربه ریاست دو یهودی دیگر را نیز داشت.

اما نکته جالب‌تر آنکه، یلن به عنوان یک زن، نخستین یهودی هم نیست که عهده دار سِمَت وزیر خزانه داری می‌شود. پیش از او این عنوان از آن «استیو منوچین» وزیر خزانه داری دولت ترامپ، «جک لیو» وزیر خزانه داری دولت اوباما، «رابرت روبین» و «لورنس سامرز» وزرای دوره کلینتون و حتی بسیار پیشتر از آن، «هنری مورگان» وزیر دوره روزولت بود.

تسلط یهودیان وابسته به رژیم صهیونیستی بر منابع مالی و جریان‌های سیاسی-اجتماعی آمریکا به حدی است که ترامپ در سال ۲۰۱۶ در پوستر یکی از تبلیغات انتخاباتی اش عکسی از «ژانت یلن» و «جورج سوروس» میلیاردر یهودی منتشر کرد که با این عبارت پرسشی معرفی می‌شدند: «چه کسانی کنترل لایه‌های قدرت در واشنگتن را بر عهده دارند و از منافع ویژه جهانی برخوردارند»؟

ژانت یلن؛ کلیددار تحریم‌های آمریکا

بعد از آنکه نامش به عنوان نامزد احراز پست وزارت خزانه داری آمریکا در دوره بایدن علنی شد؛ در جلسه استماع کمیته اقتصادی سنا، از سوی هم حزبی‌های دموکراتش، یک پیش شرط برای تائید صلاحیتش دریافت کرد مبنی بر اینکه باید با دشمنان آمریکا حتی بیش از دولت ترامپ سخت گیر باشد و همه توانش را برای «تحریم» دشمن به کار بگیرد- شاهدی بر این ادعا که دولت بایدن بیش از همه از تحریم‌های دوره ترامپ نفع می‌برد و قصدی برای کاستن از آنها ندارد.

یلن هم قول داد از همه ابزارهایی که در اختیار دارد، در درجه اول، برای اعمال فشار بر چین استفاده کند و از این بابت هم که مراقب ایران خواهد بود تا مبادا تحریم‌های آمریکا را دور بزند؛ اطمینان داد.

بعد هم با متهم کردن ایران به تروریسم، مدعی شد که تحریم‌های حقوق بشری سر جای خود می‌ماند حال آنکه او در مقام کلیددار خزانه داری آمریکا، قول داد که همه کارکنانش را به سَمتِ نظارت دقیق بر رفتارهای ایران با استفاده از همه ابزارهای موجود ترغیب کند!
منبع: مهر
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین