کد خبر: ۲۶۴۸۳۰
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۸
یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی ضمن برشماری عوامل تغذیه موثر در بروز سرطان پروستات، گفت: مردان چاق امروز می‌توانند ژن چاقی را تا ۴۰ درصد به نسل بعدی منتقل کنند بنابراین هر مرد چاق تنها مسئول سلامت خود نیست بلکه او وضعیت نسل پس از خود را نیز تعیین می‌کند.
ناطقان: دکتر لادن گیاهی درخصوص نقش تغذیه در سلامت آقایان و عوامل موثر تغذیه‌ای در بروز سرطان پروستات، گفت: مطالعات اپیدمیولوژیک اخیر در کشورهای مختلف ارتباط بین شیوه زندگی و نوع تغذیه را با بروز بیماری سرطان پروستات در آقایان به خوبی نشان می‌دهد. مهم‌ترین عامل مشترک میان سرطان پروستات و تغذیه، نوع و میزان چربی‌های دریافتی توسط بدن است. اگر نوع چربی دریافتی از نوع چربی اشباع یا ترانس یا غذاهایی با منابع حیوانی باشد باعث افزایش سطح آندروژن‌ها، رادیکال‌های آزاد و متابولیت‌های  التهابی یا ترکیبی به نام هورمون رشد شبه انسولین می‌شود که اینها با پیشرفت سرطان پروستات در ارتباط هستند.  

وی افزود: در مقابل زمانی که رژیم غذایی سرشار از منابعی شامل لیکوپن که در آنتی‌اکسیدان موجود در گوجه فرنگی یافت می‌شود و یا اگر تغذیه با منابع حاوی ترکیبات خوبی از سلنیوم و ویتامین E باشد باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات می‌شود. به نظر می‌رسد دریافت کافی کلسیم و ویتامین D اثر محافظتی دربرابر سرطان پروستات ایجاد می‌کند.

عضو تیم تخصصی مرکز درمان ناباروری ابن سینا، بیان کرد: برخی از منابع پروتئینی گیاهی حتی سویا نیز می‌تواند از پیشرفت رشد سلول‌های سرطانی جلوگیری می‌کند. در ارتباط با ترکیبات آنتی‌اکسیدانی مانند چای سبز هم مطالعاتی صورت گرفته است که نشان می‌دهد می‌توانند باعث از بین رفتن خودبخودی سلول‌های سرطانی پروستات شوند. آنچه مهم است این است که بدانیم رژیم غذایی که می‌تواند در برابر سرطان پروستات محافظت کند رژیم کم چرب بر پایه مصرف گیاهان و ورزش است بنابراین راه عمده پیشگیری از بیماری‌هایی که در مردان دیده می‌شود از جمله سرطان پروستات و سایر بیماری‌های قلبی_عروقی تاکید بر رژیم غذایی گیاهی، مصرف فیبر زیاد، دریافت چربی و شکر کم است.  

گیاهی تاکید کرد: مطالعات همچنین نشان می‌دهند تغییر فلور میکروبی دستگاه گوارش هم می‌تواند در بروز سرطان پروستات نقش داشته باشد و در واقع  شاید یکی از دلایلی که مصرف فیبرها و پروبیوتیک‌ها نقش محافظتی ایجاد می‌کند از آنجایی نشات می‌گیرد که این ترکیبات فیبری و پروبیوتیک‌ها باعث حمایت فلور میکروبی‌ دستگاه گوارش می‌شوند و متابولیت‌های حاصل از این فلور میکروبی نقش محافظت کننده در برابر سلول‌های سرطانی ایفا می‌کنند.

وی افزود: در مورد چربی‌ها کل چربی دریافتی بویژه چربی که از منابع لبنی به دست می‌آید باعث افزایش خطر سرطان پروستات در مردان می‌شود. به نظر می‌رسد مصرف چربی‌هایی که از منابع گیاهی به دست می‌آیند باعث کاهش سرطان پروستات می‌شود. ممکن است کل پروتئین دریافتی ارتباطی با سرطان پروستات نداشته باشد اما، مصرف پروتئین‌های حیوانی که در آنها ترکیبات هتروسیکلیکامین ایجاد می‌شود می‌تواند باعث افزایش خطر سرطان پروستات شود. از سوی دیگر فرآورده‌های لبنی پروسس شده می‌تواند باعث افزایش احتمال ابتلا به سرطان پروستات شود. بین مصرف کربوهیدرات‌ها و افزایش خطر سرطان پروستات ارتباط مشکوکی مشاهده شده است. بین الگوهای غذایی، ارتباط الگوی غذایی غربی که سرشار از گوشت و مواد لبنی است و احتمال افزایش بروز سرطان پروستات مطالعات ضد و نقیضی وجود دارد.  

وی با اشاره به اینکه ارتباط بین تغذیه و سلامت از زمان شکلگیری نطفه هر موجودی آغاز می‌شود، اظهار کرد: فارغ از جنسیتِ نطفه شکل گرفته، وضعیت تغذیه‌اش تا دوسالگی تعیین کننده سلامت او در آینده است و تغذیه داخل رحمی مادر بر روی تراکم استخوانی و تعداد سلول‌های کلیوی، تعداد سلول‌های قلبی، تعداد سلول عضلانی موثر است. بنابراین نمی‌توان گفت جنسیت باعث می‌شود اهمیت تغذیه در افراد تغییر کند.  

وی یکی از عوامل تهدید کننده سلامت غذایی مردان را بی‌نظمی دریافت غذایی دانست و ادامه داد: علاوه بر آن حذف وعده‌های غذایی، مصرف زیاد قند، شکر، نمک و غذاهای آماده سلامت مردان را مانند سرطان در زنان تهدید می‌کند. البته شاید مردان به جهت شرایط کاری فرصت کمتری در افزایش نظم غذایی داشته باشند و تمام این عوامل آنها را به سوی بیماری‌های مزمن، دیابت و چاقی سوق می‌دهد. شیوع چاقی در بین مردان ۲۰ تا ۶۰ ساله در دنیا در دو سال گذشته بیش از ۴۰ درصد گزارش شده است.  

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی اظهار کرد: آمار رو به افزایش اضافه وزن در مردان کاملا همسو با افزایش سایر بیماری‌های مزمن در میان آنها از جمله افزایش سایز دور شکم و حتی ناباروری یا کاهش قدرت باروری است. در واقع چاقی و اضافه وزن تمام پارامترهای مرتبط با باروری مردان از جمله تعداد و حرکت اسپرم و... را تحت تاثیر قرار می‌دهد. مردان چاق امروز می‌توانند ژن چاقی را تا ۴۰ درصد به نسل بعدی منتقل کنند بنابراین هر مرد چاق تنها مسئول سلامت خود نیست بلکه او وضعیت نسل پس از خود را نیز تعیین می‌کند. 
برچسب ها: چاقی ، ارث ، تغذیه
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین