کد خبر: ۲۶۵۰۴۱
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۳
معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور در نشست خبری مشترک با مشاور عالی وزیر کشور عراق از مذاکره درباره سفر اربعین بعد از مرتفع شدن بیماری کرونا با مقامات عراقی خبر داد.
ناطقان: به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، حسین ذوالفقاری معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور در نشست خبری مشترک با مشاور عالی وزیر کشور عراق و رئیس هیات عراقی نتایج سفر و مذاکرات هیاتهای دو کشور را تشریح کرد.

وی اظهار کرد: ما در این هفته میزبان هیئت وزارت کشور جمهوری عراق بودیم و برنامه‌های مختلفی را  در حوزه های ماموریت وزارت کشور و پلیس  ایران و وزارت کشور و پلیس عراق  داشتیم.

وی افزود:  بحث‌های مفصلی در ارتباط با ارتقا همکاریها و  تبادل اطلاعات و  تجربیات، همکارهای امنیتی و انتظامی، همکاری‌های مرزی و همچنین مبارزه با تروریسم، جرائم سازمان یافته، مبارزه با مواد مخدر و  همچنین مباحثی در ارتباط با تسهیل ترددهای بین دو کشور از جمله رفت و آمد زوار، تجار و شهروندان دو کشور  صورت گرفت  و توافقات خوبی نیز انجام شد.

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور تصریح کرد: مباحث و موضوعاتی را درباره سفر اربعین که ان شاا... بعد از مرتفع شدن بیماری کرونا دنبال می شود، با مقامات عراقی مذاکره کردیم.

ذوالفقاری خاطرنشان کرد: بحث‌هایی در رابطه با  رفع مشکلات اتباع و شهروندان دو کشور  از جمله در ارتقاء تسهیلات اقامت و تردد  و  مخصوصا رفع مشکلات اقامت و تابعیت  بانوان ایرانی و عراقی که  با اتباع کشور دیگر ازدواج می کنند و مشکلاتی را دارند، مطرح کردیم.

وی تاکید کرد: همچنین پیش‌نویس یک تفاهم‌نامه‌ای بین دو کشور آماده و تنظیم شده است که ان شاا... پس از هماهنگی با مراجع قانونی  دو کشور،  در جلسه وزاری کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق نهایی خواهد شد.

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور  گفت: ما در گذشته و در سالهای اخیر  همکارهای‌ بسیار خوبی  با مسئولین کشور عراق در سطوح مختلف دولت، وزارتخانه‌ها و مخصوصا در سطح وزارت کشور را شاهد هستیم که ان شاا...  مردم دو  کشور از نتایج و برکات این همکاریها در همه زمینه ها  بهره مند شوند.

ذوالفقاری اظهار کرد: همه ساله  بخصوص در مراسم اربعین، مردم عزیز می‌دانند که  این همکاری‌ها تقریبا نشان از عمق هماهنگی‌های همدلانه و بسیار زیاد و گسترده  بین دو دولت و دو ملت است.

وی افزود: ما باید در اینجا عرض کنیم که ان شاا... با این نشستی که در تهران انجام شد و با تنظیم و نهایی شدن تفاهم‌نامه،  زمینه‌های همکاری بیشتر در حوزه‌های مختلف امنیتی، انتظامی، مرزی و همچنین مسائل مربوط به زوار و تبادلات مرزی و تجاری ارتقا  خواهد یافت و شاهد همکاری‌های بیشتر بین دو کشور خواهیم ‌بود.

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور تصریح کرد: امیدوار هستیم که نتیجه این نشست و نشست‌هایی که در آینده خواهیم داشت امنیت و آسایش بیشتر را  برای مردم دو کشور و برای منطقه در پی داشته  باشد.

ذوالفقاری در ارتباط با مسائل مربوط به تروریسم خاطرنشان کرد: آنچه مورد توجه هر دو هیئت جمهوری عراق و جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت مسئله توجه ویژه به مقابله با تروریسم است؛ اگرچه تروریسم در منطقه شکست خورده است اما در صورتی که به هر حال فرصت پیدا کند با توجه به شیطنت‌هایی که خارج از منطقه و از سوی برخی از کشورهای منطقه صورت می‌گیرد مسئله کنترل تروریسم یکی از موضوعات مشترک بین دو کشور است که ان شاا... با همکاریها و هماهنگی‌ها و تبادل اطلاعات و همکاری‌های مستشاری و آموزشی و تبادل تجربه و هماهنگی‌هایی که در مناطق مرزی داریم از هرگونه اقدامات تروریستی در منطقه و در فضای مرزی دو کشور جلوگیری کنیم.

در این نشست خبری همچنین عبدالحلیم فاهم الفرهود  مشاور عالی  وزیر کشور دولت عراق با تاکید بر اینکه در راس هیئتی بلند پایه شامل مدیران ارشد و مسئولین از وزارت کشور جمهوری عراق  به جمهوری اسلامی ایران آمده‌ایم تا در رابطه با مسائل مشترک فی مابین  و برای امنیت مردم  دو کشور  گفت و گو کنیم، اظهار کرد:  در رابطه با مبارزه با تروریسم و جرایم سازمان یافته، مبارزه با مواد مخدر و  مبادله اطلاعات پیرامون مجرمین و امنیت در مرزهای مشترک گفت‌وگوهای خوبی انجام گرفت.

وی افزود: همچنین در سلسله جلساتی که بین ما و مسئولان وزارت کشور  و دیگر دستگاههای امنیتی و انتظامی جمهوری اسلامی ایران صورت گرفت در رابطه با جنبه‌های مختلف فعالیتهای  هر دو وزارتخانه از جمله دفاع مدنی و حوادث غیرمترقبه، مبادله امکانات فنی و لجستیکی دفاعی و پلیسی  و تبادل اطلاعات و تجربیات در این عرصه ها، موضوعات مطرح شد.

مشاور عالی وزیر کشور عراق در ادامه تصریح کرد: همچنین در رابطه با جنبه‌های انسان‌دوستانه و تسهیلات مرتبط با شهروندان دو کشور  از جمله بحث‌های سفر و تردد مسافرین و تسهیلات لازم در این خصوص مذاکرات صورت گرفت.

وی خاطرنشان کرد: همچنین دیدارها و بازدیدهایی را از برخی از سازمان‌های تابعه وزارت کشور جمهوری اسلامی ایران صورت دادیم که این دیدارها در راستای گسترش همکاری‌ها و پیوندهای دوستی بین دو کشور صورت گرفت.

رئیس هیات وزارت کشور  عراق  تاکید کرد: همچنین تبادل اطلاعات و فعالیت‌های آموزشی در حوزه امنیتی، وظایف وزارت کشور و موضوعات پلیسی  در  دیدار با طرفهای مقابل و پلیس دو کشور  مطرح شد.

وی گفت: همچنین طبق برنامه ریزی های انجام شده ، برخی بازدیدها را از شرکت‌های وابسته به وزارت دفاع جمهوری اسلامی ایران صورت دادیم و با برخی از تولیدات و محصولات جمهوری اسلامی ایران در حوزه دفاعی و پلیسی آشنا شدیم که در آینده در رابطه با همکاری در این حوزه‌ها برای رفع نیازهای جمهوری عراق گفت و گو و از آنها استفاده خواهیم کرد چرا که این‌ها در رابطه با فعالیت‌های وزارت کشور عراق در حوزه امنیتی است و در آینده همکاری‌های ما بر این اساس صورت خواهد گرفت.

وی همچنین  بر تنظیم و آماده سازی تفاهم نامه همکاری امنیتی و انتظامی بین وزارت کشور طرفین تاکید و اعلام‌ نمود که در آینده نزدیک به امضا مقامات دو کشور خواهد رسید.
منبع: فارس
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین