کد خبر: ۲۶۵۱۵۳
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۸
وزارت خارجه آمریکا با اعلام اینکه از گام‌های تازه دهلی‌نو در خصوص احیای عادی‌سازی سیاسی در کشمیر استقبال می‌کند، تاکید کرد که این مساله در جریان رایزنی دوجانبه آنتونی بلینکن با همتای هندی او مطرح شد.
ناطقان: به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: ما از گامهایی برای برگشت قلمرو اتحادیه جامو و کشمیر به حالت عادی اقتصادی و سیاسی مطابق با ارزش‌های دموکراتیک هند استقبال می کنیم.  

او افزود: همانطور که قبلا گفته ایم، آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا در حال حاضر چند فرصت یافته تا با همتای هندی خود رایزنی های دوجانبه و چهارجانبه داشته باشد.

ند پرایس در پاسخ به اینکه آیا مساله کشمیر در تماس تلفنی نهم فوریه بلینکن با وزیر خارجه هند مطرح شد، گفت نمیخواهد فراتر از بیانیه آن روز صحبت کند. او به بیانیه ای که بعد از آن تماس منتشر شد، اشاره داشت. طبق آن بلینکن و همتای هندی او درباره مسائلی که "دغدغه مشترک" بود و همچنین تحولات منطقه ای رایزنی داشتند.

دولت بایدن بارها گفته است که از نزدیک تحولات منطقه کشمیر را دنبال میکند. اوایل همین ماه دفتر جنوب و مرکز آسیا در وزارت خارجه آمریکا از تصمیم دهلی نو برای از سرگیری خدمات اینترنت ۴جی در کشمیر استقبال کرد. این تصمیم حدود یک سال و نیم بعد از آن گرفته شد که پارلمان هند وضعیت نیمه خودمختاری کشمیر را لغو کرده و آن را به دو سرزمین تحت کنترل فدرال جامو و کشمیر و لداخ تقسیم کرد.

این تصمیم هند پس از آن گرفته شد که دولت بایدن از خواسته دهلی‌نو از توییتر برای تعلیق حساب‌هایی که با عملکرد دولت مودی در رابطه با اعتراضات کشاورزان این کشور مخالف هستند، انتقاد کرد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز چهارشنبه همچنین گفت، مناسبات آمریکا با هند و پاکستان بازی مجموع صفر نیست. او تاکید کرد که روابط واشنگتن با پاکستان اهمیت دارد چرا که دو کشور دغدغه های مشترک دارند. اشاره او به خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان و نقش بالقوه اسلام آباد در وضعیت امنیتی در طول خط دیورند بود.

ند پرایس افزود: وقتی بحث سیاست خارجی آمریکا در میان باشد، آنها گزاره مجموع صفر نیستند. ما روابط مولد و سازنده ای داریم. این به بهای روابطی که ما با طرف دیگر داریم، نیست. آمریکا یک شراکت استراتژیک جامع جهانی با هند دارد. همچنین دهلی نو برای واشنگتن در منطقه هند – پاسیفیک اهمیت دارد.
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین