کد خبر: ۲۶۵۲۳۹
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۳
وزیر بهداشت:
سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره نوروز 1400 و سفرهای نوروزی در شرایط کرونا بیان کرد: به عنوان وزارت بهداشت مطلقا موافق هیچ مسافرتی در نوروز نیستیم و باید مثل پارسال از رفت و آمد‌ها جلوگیری کنیم.نوروز 1400 را آرام نمی بینم.
ناطقان :   وزیر بهداشت،  در بیستمین آیین پویش ره سلامت بهره برداری از پروژه‌های مرکز آموزشی، تحقیقاتی و درمانی قلب و عروق شهید رجایی، اظهار کرد: قلب‌های بسیاری امروز در سینه‌ها می‌تپد که بعد از خدا این تپش‌ها مدیون استادان و دانشجویان این مرکز درمانی است و بیماران بسیاری برای شفا به این مرکز می‌آیند. امروز آمده ام دست همه آن‌هایی را ببوسم که در طول سال‌های گذشته به مردم خدمت کردند.


نمکی: برخی توصیه کردند کرونا را قبل انتخابات اعلام نکنیم



او ادامه داد: امروز در دوران وزارت کار اجرایی خود در کشور را مرور می‌کردم که ۲ کار را ذی قیمت می‌دانم. یکی اینکه من ۳۰ سال پیش اداره کل بیماری‌های غیر واگیر را ایجاد کردم و دوم درمان گلودرد‌های اسپرپتکوکی که از تبدیل شدن آن به مشکلات قلبی جلوگیری می‌کرد، را  ارائه کردم.

۸۳ درصد مرگ‌های کرونایی در بیماران زمینه‌ای رخ داد

نمکی گفت: امروز ۱۰۰ هزار مرگ در سال فقط به دلیل پرفشاری خون و عوارض ناشی از آن داریم و امسال ۳۱۳ هزار مرگ به جز مرگ‌های کرونایی داشتیم که فوت بر اثر سکته قلبی و مغزی و بیماری‌های قلبی در صدر قرار دارند. در دوران کووید به ما اثبات شد آسیب پذیرترین افراد آن‌هایی بودند که یک بیماری زمینه و بیماری قلبی عروقی داشتند. ۸۳ درصد مرگ‌های کرونایی در بیماران زمینه‌ای رخ داد و این تلنگری به روح و ذهن و رفتار اجتماعی ما می‌زند که به بیماری‌های غیر واگیر به ویژه بیماری‌های قلبی توجه کنیم.


وزیر بهداشت بیان کرد: اعلام آمادگی می‌کنم که مدیریت ملی پروژه‌های سکته قلبی را در دست بگیریم و این را در قالب پروژه ملی دنبال کنیم و داروی ضد لختگی خون هم تامین شود.

نمکی بیان کرد: ما شرایط اقتصادی بسیار سختی داریم و اگر رنجی که در این ایام در کنار مدیریت کووید با مضایق مالی و ارزی می‌کشیم تعریف کنم ممکن است بسیاری از شما‌ها به حالمان گریه کنید. برای ریال ریال هزینه کردن دقت می‌کنیم البته خیلی جا‌ها درست هزینه نمی‌کنیم.

وزیر بهداشت گفت: اگر ورزش همگانی، تغذیه و استرس را نتوانیم برطرف کنیم هر روز باید ته رودخانه جنازه پیدا کنیم. باید این مرکز متولی آموزش همگانی در پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی شود و آموزش‌ها را متناسب با فهم مردم تدوین کنند و ما هم حمایت خواهیم کرد. این مرکز به عنوان مرکزی مرجع در منطقه است و در خیلی از نقاط دنیا نمونه ندارد. تقاضا داریم این مرکز نقش رهبری را در حوزه قلب و عروق گسترده‌تر از قبل دنبال کند و آموزش ها از راه دور در اختیار سایر متخصصان در سایر نقاط کشور قرار گیرد.

بسیاری از کادر درمان وقتی واکسن آمد گفتند ما خجالت می‌کشیم واکسن بزنیم، اما من احساس یخ فروش شعر سنایی را درک می‌کنم که در تابستان نیشابور یخ فروشی می‌کرد و این یخ‌ها به سرعت درحال آب شدن بود و می‌نالید و کسی یخ او را نمی‌خرید؛ این گریه و رنج یخ فروش را من درک می‌کنم کادر بهداشت و درمان هر روز مثل یخ نحیف‌تر می‌شوند و عزیزی می‌گفت نگرانم اگر سیل بیماری ما را در خوزستان گرفتار کند چه کنم و هر روز می‌بینم پرسنل ما خسته‌تر و پیرتر و گرفتارتر می‌شوند، زیرا عده‌ای اندک به مصالح ملی بی توجهی می‌کنند.

نمکی اظهار کرد: امسال علی رغم گرفتاری در کووید نه تنها در این باتلاق نماندیم و توانستیم به عنوان درخشان ترین سال‌های قبل و بعد از انقلاب در توسعه زیر ساخت‌های بهداشتی و درمانی عمل کنیم.

وزیر بهداشت گفت: امسال ۱۱ هزار تخت بیمارستانی افتتاح می‌کنیم. گاهی بی سر و صدا و گاهی با سر و صدا ماهی یک هزار تخت به تخت‌های کشور اضافه می‌شود و این در دوران قبل و بعد از انقلاب بی نظیر است.

او ادامه داد: در خوزستان در حال ایجاد ۷۰ تخت طی یک هفته هستیم و دستگاه‌های اکسیژن ساز را تامین کردیم. پریشب تا ۴ صبح بیدار بودیم تا اکسیژن ساز اهواز برسد و‌ یک هزار پروژه بهداشتی قرار است در این استان به بهره برداری برسد و برخی به بهره برداری رسیده است.

نمکی با بیان اینکه همکارانم من در دوران کرونا سخت کوشی کردند و بسیاری گرفتار شدند، گفت: در دوران کرونا مردم در خانه ماندند که بسیار خوب بود. مدیریت کردن کودکان در آپارتمان تنگ کار ساده‌ای نیست و اقتصاد سخت و گرانی همه از مشکلات دوران کرونا بود.

وزیر بهداشت گفت: ما عید نوروز را در پیش داریم و نگران هستیم. به عنوان وزارت بهداشت مطلقا موافق هیچ مسافرتی در نوروز نیستیم و باید مثل پارسال از رفت و آمد‌ها جلوگیری کنیم، این در حالی است که سال گذشته ویروس ووهان را داشتیم که قدرت سرایت و کشندگی کمتری داشت.

نمکی بیان کرد: با چنین ویروس سهمگینی می‌خواهیم اجازه مسافرت بدهیم، ناچار هستیم روی بعضی از دستورالعمل‌ها بایستیم. دغدغه ما و همکاران تعطیلی نوروزی است و نباید تردد و مسافرت باشد. در حال حاضر اضطراب جاده‌های پر ازدحام و انتقال ویروس جهش یافته را داریم، اما به ما می‌گویند دستورالعمل سفر را بنویسید. مثل این است که ما می‌گوییم نباید آب آلوده را بخورید، اما اگر می‌خواهید بخورید حداقل آن را بجوشانید.

نمکی گفت: ما به نوروز و روز‌های آینده خوش بین نیستیم و افق تاریکی می‌بینیم. خواهش من این است که به مجموعه بهداشت و درمان کشور بیشتر توجه کنید، زیرا این‌ها سرمایه کشور هستند و سروقامتانی را از دست دادیم که به هیچ وجه فقدان آن‌ها را نمی‌توانیم جبران کنیم.

وزیر بهداشت بیان کرد: ما در برخورد با پروتکل شکنی اعتراض داریم، دیگر خبری از برخورد با تردد بعد از ساعت ۲۱ نیست و شاید تنها چند دوربین افراد را جریمه کند. وقتی خبرنگار صدا و سیما به فردی در بازار می‌گوید چرا ماسک نزدی؟ می‌گوید اعتقاد ندارم و گویی به انجیل و تورات اعتقاد ندارد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین