کد خبر: ۲۶۵۵۵۴
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۸
سازمان هواشناسی با صدور هشداری از وزش باد شدید تا خیلی شدید و کاهش دما در نقاط مختلف کشور خبر داد و توصیه‌هایی را به کشاورزان، باغداران و ... ارایه کرد.
ناطقان: سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی‌رنگ آورده است: وزش باد شدید تا خیلی شدید با سرعت متوسط ۶۰ تا ۹۰ کیلومتر بر ساعت، وزش باد لحظه‌ای شدید موقت با سرعت بیش از ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت به صورت نقطه‌ای و محلی پنج‌شنبه (۲۱ اسفندماه)‌ برای استان‌های کردستان، کرمانشاه، ایلام، لرستان، خوزستان و چهارمحال و بختیاری، جمعه (۲۲ اسفندماه) برای استان‌های ایلام، لرستان، خوزستان، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، فارس، اصفهان، همدان، مرکزی، قم، قزوین، البرز، تهران، کرمان، یزد، سمنان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و هرمزگان و شنبه (۲۳ اسفندماه) برای استان‌های خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، کرمان، یزد، شرق هرمزگان پیش‌بینی می شود.

در این شرایط جوی وارد آمدن خسارت به گلخانه‌ها و احتمال شکستن درختان دور از انتظار نیست بنابراین سازمان هواشناسی نسبت به استحکام نهال‌های تازه کشت شده با نصب قیم جهت مقاومت در برابر باد، خودداری از محلول پاشی و سم‌پاشی، استحکام و ترمیم سقف و سازه‌های گلخانه ها، عایق‌بندی و محافظت از کندوها به‌خصوص در استان‌های بوشهر و هرمزگان، محافظت از محصولات گوجه فرنگی و صیفی‌جات جنوب کشور، تهویه و کنترل دما در سالن‌های مرغداری در شرایط باد شدید و خودداری از انجام آبیاری جهت جلوگیری از سست شدن ریشه گیاهان به دلیل باد توصیه می‌کند.

خودداری از استقرار ماشین آلات کشاورزی و نهاده‌های کشاورزی روی زمین، جمع‌آوری شاخه‌های هرس شده از کف باغ، خودداری از آهک‌پاشی در استخرهای خاکی که آب آن تخلیه شده به دلیل شدت بالای وزش باد گرم، پایش مزارع با توجه به احتمال هجوم ملخ صحرایی در روزهای آینده به استان‌های بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان، زهکشی و پاکسازی مسیر آب باغات و مزارع با توجه به بارش‌ها، خودداری از انجام آبیاری، محلول‌پاشی و سم‌پاشی با توجه به وقوع بارش‌ها از دیگر توصیه‌های سازمان هواشناسی است.

در ادامه این هشدار با اشاره به نفوذ هوای سرد به کشور آمده است: در پی نفوذ این سامانه شنبه (۲۳ اسفندماه)  کاهش ۸ تا ۱۰ درجه‌ای دما در شمال غرب، غرب، سواحل دریای خزر، دامنه‌های جنوبی البرز و کاهش ۵ تا ۸ درجه‌ای دما در نواحی مرکزی کشور و یکشنبه (۲۴ اسفندماه) کاهش ۱۰ تا ۱۲ درجه‌ای دما در شمال شرق و کاهش ۸ تا ۱۰ درجه‌ای دما در شرق و جنوب شرق کشور پیش‌بینی می‌شود.

در پی حاکمیت این شرایط جوی سرمازدگی و یخ‌زدگی شکوفه‌ها دور از انتظار نیست بنابراین سازمان هواشناسی نسبت به استفاده از کود دامی در پای درختان، تامین سوخت و سرویس و راه‌اندازی وسایل حرارتی و کنترل دما و رطوبت و تهویه در گلخانه‌ها، مرغداری‌ها و دامداری‌ها با توجه به کاهش محسوس دما، محافظت از تاسیسات و مراقبت از سیستم‌های آبیاری تحت فشار با توجه به پایین بودن دمای سطح زمین به‌ویژه در مناطق مرتفع و کوهستانی و تداوم افزایش رطوبت در مزارع و باغات با هدف تعدیل دمای محیط، ایجاد پوشش بروی نهال های جوان و درختان آسیب پذیر (پلاستیک سیاه، گونی، پلی اتیلن و نایلون) توصیه می‌کند.

خودداری از انجام هرس درختان، عدم کود دهی استخرهای پرورش ماهیان گرم آبی، روشن کردن آتش و ایجاد مه دود در باغات در ساعات نزدیک صبح و بامداد، مالچ پاشی در سطح باغات، خودداری از مبارزه شیمیایی در مناطقی که احتمالا دما به زیر صفر می‌رسد، حفاظت درختان از طریق گرم کردن هوای باغ با استفاده از بخاری‌های باغی و سایر روش‌ها، کنترل سرما قبل از تورم جوانه‌ها از طریق مبارزه با باکتری‌های مولد هسته یخ با استفاده از باکتری‌کش‌ها، تخلیه آب و جمع‏‌آوری لوله ها، اتصالات و تجهیزات سیستم آبیاری تحت فشار در مناطق سردسیر، استفاده از ضد یخ در رادیاتور ماشین ‏آلات کشاورزی و محافظت از ادوات کشاورزی با توجه به روند کاهشی دما، استفاده از روغن ولک برای جلوگیری از باز شدن شکوفه‌ها، پاکسازی، تنظیم و کنترل دریچه‌های ورودی و خروجی آب استخرها از دیگر توصیه‌های هواشناسی است.

در هشدار نارنجی ‌رنگ سازمان هواشناسی پیش‌بینی می‌شود که پدیده‌ای جوی اثرات منفی به دنبال داشته باشد و خسارت‌های احتمالی را سبب شود. هشدار نارنجی برای آماده‌باش دستگاه‌های مسئول برای مقابله با یک پدیده خسارت‌زا صادر می‌شود.
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین