کد خبر: ۲۶۵۶۰۶
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۷
دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر گفت: ایران در سال ۲۰۲۰، قریب به ۱۲۰۰ تن موادمخدر را کشف کرده است که بخش اعظم آن، مسیرش به سمت کشورهای اروپایی بود و نسبت به سال ۲۰۱۹ ، ۴۱ درصد افزایش را نشان می‌دهد.
ناطقان: اسکندر مؤمنی دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر صبح امروز در نشست تخصصی «اقدامات و دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در عرصه همکاری‌های بین‌المللی مبارزه با موادمخدر» که با حضور مسؤولان عالی رتبه کشوری و ارتباط تصویری با شوراهای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان‌های سراسر کشور برگزار شد، گفت: در دنیا علی‌رغم بیش از یک قرن مبارزه که از سال ۱۹۰۹ در کنفرانسی در شانگهای چین شروع شد، باید گفت که متأسفانه شاهد افزایش روند تولید، قاچاق و مصرف موادمخدر در دنیا هستیم؛ به‌گونه‌ای که در ده سال اخیر در دنیا، مصرف و تولید موادمخدر، رشد دو برابری داشته و این نشان می‌دهد مبارزه جهانی با مواد مخدر ناکافی بوده است.

وی افزود: همچنین در منطقه ما و در کشور افغانستان، شاهد افزایش فزاینده تولید موادمخدر سنتی و صنعتی هستیم که طی دو دهه اخیر با حضور اشغالگران در افغانستان رشد حیرت‌آوری داشته است و قریب به ۵۰ برابر تولید و کشت موادمخدر را در افغانستان شاهد هستیم.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران با تمام توان و ظرفیت خود، به امر مبارزه و مقابله با این پدیده شوم ادامه می‌دهد و علی‌رغم شرایط سخت فراگیری بیماری کرونا در همه جهان و علی‌رغم تحریم‌های ظالمانه آمریکا، جمهوری اسلامی ایران در سال ۲۰۲۰ قریب به ۱۲۰۰ تن موادمخدر را کشف کرده است که بخش اعظم آن، مسیرش به سمت کشورهای اروپایی بود که نسبت به سال ۲۰۱۹ ، ۴۱ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

مؤمنی گفت: در حالی‌ که این بیماری فراگیر و اپیدمی همه کشورها را دچار رکودی در امر مبارزه کرده است اما جمهوری اسلامی ایران به این دستاورد عظیم رسیده و نشان می‌دهد که ایران به تعهدات بین‌المللی و کنوانسیون‌ها پایبند است.

وی افزود: در سال جاری، بیش از ۱۲ هزار میلیارد تومان به بنیان‌های اقتصادی قاچاقچیان ضربه وارد شده است، همچنین در سال جاری ۹ شهید و ده ها جانباز و مجروح پشت این مبارزه عظیم جهانی قرار داشتند.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر بیان داشت: دستاوردهای ایران تنها در حوزه مقابله با عرضه نیست؛ بلکه در حوزه‌های پیشگیری، درمان و توانمندسازی و کاهش آسیب نیز به توانمندی‌های شگرفی رسیده است؛ اجرای طرح یاریگران زندگی که با تصویب ریاست جمهوری و تأکید خاص ایشان آغاز شده نمونه‌ای از اقدامات با ارزش ایران در حوزه پیشگیری است.

مؤمنی با بیان اینکه رویکرد نوین در درمان و ورود داروهای جدید و سنتی از دستاوردهای بسیار بزرگ است، گفت: در سال گذشته سازمان ملل مرکز اینکاس در تهران را با کمک‌هایش به‌عنوان مرکز منطقه‌ای پژوهش و درمان شناخت و از سوی ایران افتتاح شد.

وی با بیان اینکه بیش از ۷۰ درصد در تهران ساماندهی شدند، گفت: معتادانی که در کوچه‌ها و خیابان‌ها می‌خوابیدند، امروزه در نظام سلامت و بهداشت کشور به مدافعین سلامت کمک می‌کنند و حتی یکی از این مراکز، روزی ۵۰ هزار ماسک و ۳۰۰ گان تولید می‌کند.

دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر در ادامه، راه نجات بشریت از این بلای شوم را پایبندی جامعه جهانی به تعهدات و کنوانسیون‌های بین‌المللی در مبارزه با موادمخدر همانند ایران خواند و افزود: متأسفانه عکس این امر را شاهد هستیم.

مؤمنی گفت: در ایران به دلیل وجود باورها، آموزه‌های دینی، فرهنگ و تاریخ و تأکیدات رهبر معظم انقلاب و پیگیری‌های ریاست ‌جمهور، مبارزه با موادمخدر به‌خوبی پیش رفته است.

وی گفت: کسی که یک انسان را نجات دهد همه جامعه را نجات می‌دهد؛ لذا با وفاق، همدلی و‌ هم فهمی می‌توان شاهد هم‌افزایی در اقدامات و برنامه‌ها باشیم.
منبع: فارس
برچسب ها: کشف ، مواد مخدر ، ایران
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین