کد خبر: ۲۶۵۷۱۳
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۷
زلزله ۵.۶ ریشتری سی‌سخت علاوه بر خسارتی که به بیش از ۴ هزار واحد مسکونی وارد کرد خسارت‌های زیادی را هم در بخش آموزشی در پی داشت.
ناطقان: زلزله ۵.۶ ریشتری ۲۹ بهمن ماه ۹۹، علاوه به خسارتی که به بیش از ۴ هزار واحد مسکونی سی‌سخت وارد کرد خسارتی در حوزه فضای آموزشی و مدارس ایجاد کرده است.

شهر سی‌سخت یک مدرسه متوسطه اول و یک مدرسه متوسطه دوم داشت که در زلزله تخریب شدند، علاوه بر این، شهر یک هنرستان کاردانش دخترانه و یک هنرستان پسرانه داشت که خوابگاه و فضای آموزشی هنرستان دخترانه مربوط به دوران قبل از انقلاب با ۱۹۰ دانش‌آموز و خوابگاه با ۷۰ نفر تخریب شدند.همچنین خوابگاه هنرستان پسرانه هم تخریب شده است.

به گفته کرمی مدیرکل نوسازی مدارس استان، ۱۶۰ مدرسه در شهرستان دنا وجود دارد که ۶ مدرسه آموزشی که مربوط به اواخر دهه ۵۰ و اوایل دهه ۶۰ بود تخریب شدند که برای احداث این مدارس اعتباری حدود ۵۵ میلیارد تومان نیاز است.

وی با بیان اینکه ۲۴ مدرسه نیازمند تعمیرات هستند، عنوان کرد: اعتبار مورد نیاز ۷ میلیارد تومان است، ضمن اینکه۷  مدرسه هم نیازمند مقاوم‌سازی هستند که اعتبارات این بخش هم ۱۴.۵ میلیارد  تومان برآورد شده است.

وی با بیان اینکه زلزله ۸۵ میلیارد تومان به حوزه‌های آموزشی سی‌سخت خسارت وارد کرده گفت: اگر برای فضای آموزشی مناطق زلزله‌زده تدبیری اندیشیده نشود وضعیت ۲_۳ هزار دانش‌آموز برای مهر ماه سال آینده در هاله‌ای از ابهام است و بلاتکلیف هستند.

به همین منظور مدیرعامل موسسه خیریه ابراز که متشکل از فعالان اقتصادی سراسر کشور است با سفر به شهر سی‌سخت از پروژه‌های کشاورزی آسیب دیده و همچنین مدارس بازدید کرد.

در این برنامه جبار کیانی‌پور رئیس اتاق بازرگانی یاسوج با بیان اینکه شهر زلزله‌زده سی‌سخت نیازمند کمک اتاق ایران است، گفت: اتاق بازرگانی و موسسه خیریه ابرار در همه ابعاد کشور نقش آفرینی کردند. از زمان شیوع کووید ۱۹ اتاق پیش قراول کمک به بیمارستان‌ها بود و  ۴۸۰ بیمارستان در کشور را  تجهیز کردیم و در استان ۱.۷ میلیارد به بیمارستان‌های استان کمک کردیم.

رئیس اتاق بازرگانی یاسوج با بیان اینکه مردم به لحاظ شرایط جوی و آب و هوایی در شرایط مناسبی نیستند، گفت: مردم صبورانه منتظر کمک‌های فعالان اقتصادی هستند.فضاهای عمومی اینجا آسیب جدی دیدند،لذا انتظار داریم مدیرعامل موسسه خیریه ابرار پیام مردم زلزله‌زده را به هیات مدیره بنیاد خیریه و اتاق بازرگانی و فعالان اقتصادی برساند.

وی عنوان کرد:  ۶ مدرسه استان به طور جدی تخریب دیدند که امیدواریم بخش خصوصی و فعالان اقتصادی در این زمینه مشارکت داشته باشند.

فرماندار هم با اشاره به خسارت زلزله به ۸۰ درصد منازل گفت: زیرساخت کشاورزی و آموزشی ۸۰ درصد آسیب دیدند. زلزله ۱۰۵ میلیارد به بخش کشاورزی و ۸۵ میلیارد به بخش آموزشی خسارت وارد کرده است.

در ادامه هم خام‌نوی جدیرعامل موسسه خیریه ابرار با بیان اینکه ابرار در سه حوزه فعالیت دارد، گفت: توانمندسازی دانش‌آموزان دبیرستانی که در روستاها هستند و و به دلیل مشکلات اقتصادی نمی‌توانند ادامه تحصیل بدهند یکی از حوزه فعالیت موسسه است که ۲۰۰دانش‌آموز کهگیلویه و بویراحمدی از خدمات ما استفاده می‌کنند برخی فارغ‌التحصیل شدند، برخی هم بورسیه شدند.

مدیرعامل موسسه ابرار توانمندسازی روستایی را دیگر اولویت این موسسه دانست و گفت: این برنامه دراستان‌های  خراسان جنوبی، کردستان، همدان و سیستان وجود دارد و پیشنهاد می‌کنیم در یکی از روستاهای این استان هم چنین برنامه‌ای برگزار شود.

وی فعالیت در حوزه سیل و زلزله را از دیگر فعالیت‌های این موسسه دانست و بیان کرد: در زلزله کرمانشان ۱۴ مدرسه  را موسسه متقبل شد که با همراهی فعالان اقتصادی به ۵۰ مورد رسید در سیستان منطقه چابهار ۱۲ مدرسه را با مشارکت آموزش و پرورش و نوسازی که در احداث و بازسازی کار می‌کنیم.

وکاری عنوان کرد: مدرسه‌سازی مورد علاقه فعالان اقتصادی است  تلاش می‌کنیم مبلغی خوبی برای ساخت مدارس اسیب‌دیده سی‌سخت اختصاص داده شود.
منبع: فارس
برچسب ها: زلزله ، مدارس ، سی سخت
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین