کد خبر: ۲۶۵۸۲۳
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۱
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بر ضرورت اعطای تسهیلات بیشتر به ازدواج دانشجویی در کشور تاکید کرد و گفت: بیش از سه میلیون دانشجو در کشور وجود دارد که ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر آنها ازدواج نکرده‌اند.
ناطقان: دکتر سعید رضا عاملی ضمن بیان این مطلب در حاشیه انتخاب رئیس فرهنگستان هنر اظهار کرد: دستور اول درباره انتخاب رئیس فرهنگستان هنر بود. فرهنگستان هنر تقریباً دو سال به صورت سرپرستی اداره می‌شد که جا دارد از خدمات جناب آقای علیرضا اسماعیلی که خدمات ارزنده ای در دوره دو ساله سرپرستی فرهنگستان هنر داشتند، تشکر شود. بر اساس اساسنامه فرهنگستان هنر، رئیس جدید باید توسط رئیس جمهور به شورای عالی انقلاب فرهنگی معرفی شود و در صورت تایید اعضاء، به مدت چهار سال فرد تایید شده به ریاست فرهنگستان منصوب می شود. بر همین اساس انتخاب دکتر بهمن نامور مطلق در دستور کار قرار گرفت.

وی ادامه داد: در جلسه موضوع عضویت دکتر نامور مطلق در فرهنگستان هنر -با توجه به اینکه نیاز به تصویب در شورای عالی انقلاب فرهنگی دارد- و هم ریاست وی با اتفاق آرا به تصویب رسید و دکتر نامور مطلق برای مدت چهار سال به عنوان رئیس فرهنگستان هنر انتخاب شد.

دکتر عاملی اضافه کرد: موضوع اقدامات صورت گرفته در حوزه کاهش آسیب‌های اجتماعی دستور دوم بود، در جلسه مهرماه شورای عالی انقلاب فرهنگی وزیر کشور درباره آسیب‌های اجتماعی گزارشی را ارائه داد و در جلسه امروز سیاست‌ها و برنامه های اقدام برای کاهش آسیب‌های اجتماعی توسط وی ارائه شد. البته در این جلسه در کلیات صحبت شد و در جلسه بعدی جزئیات طرح ارائه خواهد شد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: خوشبختانه در شرایط کرونا؛ شاهد افزایش آسیب‌های اجتماعی نبودیم و همکاری‌های مردمی بسیار گسترده در سطح ملی صورت گرفته که نقش سازمان های مردم نهاد از جمله حضور گسترده و فراگیر بسیجیان عزیز و انقلابی و همیشه آماده خدمت چشمگیر بوده است.  تأکید اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی ریشه‌یابی آسیب‌های اجتماعی و اقدامات برای پیشگیری از این آسیب‌ها است.

دکتر عاملی یکی از مهم‌ترین علت های آسیب‌های اجتماعی را حاشیه‌نشینی دانست و گفت: نبود تسهیلات لازم برای ازدواج هم یکی دیگر از موارد آسیب‌های اجتماعی است، در حال حاضر بیش از سه میلیون دانشجو در کشور وجود دارد که ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر آنها ازدواج نکرده‌اند و تسهیلات ازدواج می‌تواند به سلامت زندگی و شکل‌گیری و تقویت خانواده کمک کند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: به طور حتم افزایش آگاهی‌های اجتماعی و شناخت و معرفت نسبت به خطرات خانمان سوز آسیب های اجتماعی مثل مصرف مواد مخدر، الکل و روابط نامشروع، موجب کاهش این آسیب‌ های اجتماعی می شود. در این راستا آموزش و پرورش با داشتن ۱۴ میلیون دانش آموز نقش محوری در تعلیم و تربیت و راهنمایی دانش آموزان برای رفتن به سمت زندگی سالم و مومنانه دارد. اگر دانش آموزان توانمندی‌های لازم را در خصوص مخاطرات اجتماعی داشته باشند می‌توان تا حد زیادی از آسیب‌های اجتماعی جلوگیری کنند.

دکتر عاملی تاکید کرد: آسیب های اجتماعی یک مسئله فرهنگی و در عین حال یک امر مرتبط با اقتصاد زندگی و سبک زندگی است. نقش رسانه های ماهوره ای و بنگاه های آسیب گرا شبکه ای مرتبط با مواد مخدر، قمار، فساد و فحشاء و الکل در این خصوص بسیار پررنگ است که حتما پاد زهر آسیب های تعلیم و تربیت از دوره کودکی تا دوره جوانی است.

وی با بیان اینکه واقعیت این است که باز شدن جامعه و دسترسی به فضای مجازی و دخالت‌های مهندسی شده از بیرون، آسیب‌های زیادی را متوجه جوامع مخصوصاً جامعه ما کرده است، گفت:  اقدامات پیشگیرانه حتما در کنترل و مهار آسیب های اجتماعی نقش محوری و کلید دارد. لذا مقررات گذاری، توانمندسازی دانشی و افزایش آگاهی های اجتماعی و فراهم آوردن فضای سالم و البته حمایت همه جانبه از نسل جوان نقش اساسی در کاهش آسیب های اجتماعی دارد. فقر و مشکلات اقتصادی نیز ظرفیت آسیب ها را افزایش می دهد. نقش آموزش و پرورش، دانشگاه و رسانه ملی همچنین سینما و رسانه های اجتماعی نیز در این راستا نقش تعیین کننده است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: مقرر شد تا وزیر محترم کشور با محوریت شورای اجتماعی وزارت کشور و دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی اقدام به تشکیل کمیته مشترکی برای بررسی‌های دقیق‌تر در خصوص سیاست‌هایی که در عمل موثر باشد داشته باشند تا این سیاست‌ها و برنامه های اقدام مجددا در دستور کار شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار گیرد.
منبع: ایسنا
برچسب ها: دانشجو ، مجرد ، ازدواج
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین