کد خبر: ۲۶۶۳۰۲
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۳
رویترز از ادامه اعتراضات در چندین شهر اردن یک روز پس از مرگ ۷ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان السلط به خاطر نبود اکسیژن خبر داد. معترضان برکناری دولت را خواستارند.
ناطقان:  شنبه شب نیز اعتراضات مشابهی برای برکناری همه اعضای کابینه این کشور برگزار شد.


تظاهرات شبانه اردنی‌ها برای برکناری دولت/تشکیل کمیته تحقیقات و طرح پیشنهاد استیضاح کابینه



به دنبال فوت هفت بیمار مبتلا به کرونا در یکی از بیمارستان های اردن، چند مقام دولتی و مسئولانی از جمله رئیس بیمارستان برکنار شدند.

در همین راستا رویترز گزارش داد یکشنبه شب نیز صدها اردنی با درخواست برای برکناری دولت به خیابان ها آمدند.

در شهر اربد در شمال اردن و در چندین شهر دیگر از جمله پایتخت معترضان با نادیده گرفتن قوانین منع آمد و شد شبانه تجمع کردند.

معترضان همچنین در جنوب شهر کراک و شهر ساحلی عقبه تجمع کردند.

حاضران در اعتراض به تصمیمات دولت مبنی بر تمدید ساعات ممنوعیت آمدو شد شعارهایی دادند.

معترضان همچنین با سردادن شعارهایی خواستار تعلیق قانون منع آمد و شد، برکناری دولت بشر الخصاونه و تشکیل دولت نجات ملی شدند.

شرکت کنندگان از مواضع پارلمان اردن و سوء مدیریت دولت در مدیریت بحران کرونا انتقاد کردند.
تشکیل کمیته تحقیقات

روز یکشنبه پارلمان اردن در جلسه اضطراری تصمیم گرفت که یک کمیسیون پارلمانی برای بررسی مساله تشکیل دهد.

عبدالمنعم العودات ، رئیس پارلمان اظهار داشت که اکثر نمایندگان پارلمان خواستار تشکیل کمیته تحقیقات برای کشف علل فاجعه و تعیین مسئولیت ها هستند.

احمد الصراعه ، رئیس کمیسیون بهداشت پارلمان اردن نیز گفت که کمیته حداکثر ظرف یک هفته نتایج تحقیقاتش را اعلام می کند.
استیضاح دولت

ازسوی دیگر تعدادی از نمایندگان اردنی یادداشتی رابرای استیضاح دولت و ارائه طرح عدم اعتماد به دولت الخصاونه ارائه دادند.

در این یادداشت آمده است: "اردن برای هدایت روند اصلاح سیاسی ، که اساس اصلاحات در همه جنبه های سیاسی ، اقتصادی و اجتماعی است ، به دولت های شایسته احتیاج دارد. دولتهایی که اقدامات آنها مطابق با گفته های آنها است ، و مردم صداقت آن ها را می بینند. اردن در نتیجه اپیدمی کرونا وضعیت استثنایی را پشت سر می گذارد و دولت فعلی با عملکرد خود ناتوانی خود را در انجام وظیفه حفاظت از میهن و مراقبت از شهروندان نشان داده است  که منجر به اشتباهاتی شده که بدون پاسخگویی و بدون ارزیابی جامع قابل پذیرش یا گذشت نیست خصوصاً که مربوط به زندگی شهروندان اردنی است. درخصوص فاجعه در بیمارستان دولتی السلط و ناتوانی دولت در تأمین نیازهای شهروندان و یافتن راه حل برای بحران اقتصادی و معیشتی و بر اساس مواد ۵۳ و ۵۴ قانون اساسی، ما نمایندگان خواهان برگزاری جلسه پارلمان برای استیضاح و پس گرفتن رای اعتماد از دولت الخصاونه هستیم.
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین