کد خبر: ۲۶۶۷۰۴
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۳
افزایش ساعت کشیک ناظران راهداری در پایانه های مسافری در نوروز، هماهنگی با پلیس راه در حوزه نظارت بر رعایت فاصله گذاری در اتوبوس ها، تعطیلی کارگاه های جاده ای تا 20 فروردین و آماده باش راهداران، از مواردی بود که در گفت و گوی مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان تهران با فارس مطرح شد.
ناطقان: محورهای مواصلاتی استان تهران پرترافیک ترین جاده های کشور از نظر جابه جایی مسافر و حمل بار است؛ در ایام نوروز هم با وجود کاهش حمل و نقل کالا، در حوزه جابه جایی مسافر بار ترافیکی محورهای استان سنگین است.

البته نوروز امسال هم ستاد مقابله با کرونا الزام کرده است در راستای جلوگیری از شیوع بیشتر کرونا، مردم حتما از سفرهای غیرضروری خودداری کنند اما به هر حال در ایام نوروز بخشی از حمل و نقل ضروری در کنار سفرهای گردشگری و همچنین جا به جایی کالای اساسی و سوختی و فاسدشدنی تعطیل نمی شود و ضرورت دارد خدمات دهی به کاربران جاده به دقت انجام شود.

همچنین در ایام نوروز به هر حال ناوگان حمل و نقل عمومی نظیر اتوبوس و سواری کرایه متقاضی بیشتری دارد و ضرورت دارد در حوزه نظارت بر رعایت پروتکل های بهداشتی و همچنین سلامت و ایمنی وسایل نقلیه، نظارت دقیق انجام شود.

در راستای بررسی آخرین وضعیت جاده ها در ایام نوروز، وضعیت پایانه های مسافری استان تهران و ناوگان اتوبوس بین شهری این استان، راهداری نوروزی، نظارت بر عملکرد مجتمع های خدماتی رفاهی جاده ای و همچنین نظارت بر عملکرد ناوگان اتوبوسی در چهار پایانه شرق، جنوب، غرب و بیهقی در استان تهران، به سراغ مدیرکل حمل و نقل و پایانه های استان تهران رفتیم و با وی در این باره گپ و گفتی داشتیم.

حیدر نوروزی به خبرنگار فارس می گوید: دو حوزه راهداری و حمل و نقل جاده‌ای هر دو در زندگی مردم تأثیرگذار است، هم حمل و نقل و هم راهداری،‌ این تأثیرات را دارد و طبیعتا در پایتخت حساسیت این دو حوزه بیشتر است بنابراین در بخش حمل و نقل و راهداری در استان تهران باید نگاه ویژه داشته باشیم.

در حوزه حمل و نقل مقوله‌ حمل کالا و جابه جایی مسافر داریم، با توجه به این که در ایام نوروز سفرهای بیشتری در مدت زمان کوتاهی انجام می شود، حمل و نقل مسافر در ایام نوروز از اهمیت بیشتری برخوردار است، البته حمل و نقل بار و جا به جایی کالای اساسی و ضروری هم در ایام نوروز انجام می شود و بسیار مهم است، زمانی که پلیس محدودیت ترافیکی در یک محور اعمال می‌کند، استثنای مواد سوختی و فاسد شدنی را در نظر می‌گیرد چون این کالاها با زندگی روزمره مردم در ارتباط است.

راهداری و حمل و نقل همزمان حوزه کاری ما است وقتی بحث انسداد در یک مسیر مطرح می‌شود با حمل و نقل هم ارتباط دارد؛ مثلاً در برف اخیر تهران، به محض آنکه متوجه شدیم برف و کولاک افزایش پیدا می‌کند، اجازه اعزام اتوبوس از پایانه‌ها را ندادیم تا مسافران در جاده‌ها نمانند، در همین برف سنگین اخیر راهداران همه تلاش خود را کردند تا راه ها مسدود نماند، سه روز راهداران در محورهای هراز، فیروزکوه، شمیرانات و حتی جاده تهران ـ قم منطقه نعلبندان تلاش زیادی برای باز نگه داشتن و پاکسازی راه ها داشتند.

* افزایش ساعت کشیک ناظران راهداری در پایانه های مسافری در نوروز

فارس: با وجود تأکید ستاد ملی مقابله با کرونا به هر حال در ایام نوروز با افزایش تقاضای سفر مواجه هستیم و در بخش ناوگان مسافری عمومی جاده ای با مواردی نظیر رعایت پروتکل ها در پایانه ها و ناوگان و فاصله گذاری اجتماعی مواجه هستیم،  در این حوزه چه اقداماتی انجام شده است؟

نوروزی: در حال حاضر در حوزه حمل و نقل بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی نظارت جدی می شود و هماهنگی با ستاد ملی مقابل با کرونا وجود دارد، تلاش شده است همه دستورالعمل‌های ستاد ملی مقابله با کرونا در سفرها، پایانه‌ها و مراکز خدماتی ـ رفاهی کنترل ‌شود.

پایانه‌های مسافری در استان تهران و پایتخت شامل چهار پایانه جنوب، غرب، شرق و بیهقی است که به همه نقاط کشور از این پایانه‌ها، مسافر جابه جا می‌شود، اولین کنترل ما در پایانه‌های مسافری انجام می شود، دفتر نماینده سازمان راهداری در پایانه‌ها مستقر است، ما رئیس پایانه شرق، رئیس پایانه غرب و همین طور جنوب و بیهقی داریم که به همراه کادر خود در پایانه‌ها مستقر هستند، همچنین تیم‌های کارشناسی و تیم‌های فنی راهداری هم در پایانه‌ها مستقر هستند، پیش از این، ساعت فعالیت این کادر راهداری در پایانه ها طبق در ساعات اداری بود اما در راستای دقت و نظارت بیشتر بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی، در ایام نوروز تا ساعت 23 هر روز همکاران ما به صورت کشیک در پایانه‌ها حضور دارند و کنترل‌های لازم را انجام می‌دهند که شامل کنترل اتوبوس، نحوه چینش مسافر، چک کردن صورت وضعیت و تطبیق صورت کارکرد با آیین نامه ارسالی از ستاد ملی مقابله با کرونا است.

* تشدید نظارت ها در نوروز 1400

در ایام نوروز در بحث رعایت پروتکل‌های بهداشتی و ضوابط، نظارت ها تشدید می شود، به همه شرکت‌های مستقر در پایانه‌های مسافری در این باره تأکید شده است، در حوزه نحوه صدور بلیت، ثبت کد ملی مسافر جهت استعلام، رسیدگی به مشکلات مسافران، ضدعفونی اتوبوس و پایانه ها،‌ الزام به دارا بودن ماسک توسط راننده و کمک، همچنین ماسک زدن مسافران و نظارت فنی بر اتوبوس‌ها، به متولیان تأکید شده است.

پیش از این در اتوبوس‌ها خصوصا اتوبوس vip بسته خوراکی بین مسافران توزیع می‌شد، اما این به بسته بهداشتی تغییر کرده است و ماسک، ماده ضد عفونی و دستکش به مسافر داده می‌شود.

* تشکیل 300 کمیسیون ماده 12 برای رسیدگی به تخلفات در حوزه حل و نقل مسافری جاده ای

فارس: در این حوزه با تخلف چگونه برخورد می شود؟

نوروزی: اگر در این بخش شرکتی یا راننده‌ای تخلف کرده باشد، کمیسیون‌‌های ماده 11 و 12 به صورت خارج از نوبت به تخلفات رسیدگی می‌کند، در همین سال جاری 300 مورد رسیدگی به تخلفات در کمیسیون ماده 12 داشتیم که رأی‌های لازم صادر شد.

این رأی ها شامل جرایم نقدی، تعطیلی یک خط مسافری، تعلیق فعالیت یک شرکت و جلوگیری از رانندگی راننده و غیره بود.

* استقرار نماینده در دروازه های تهران بابت نظارت بر رعایت ضوابط در اتوبوس ها

فارس: اگر خارج از پایانه نسبت به رعایت مقررات و ضوابط کم کاری شود چگونه مطلع می شوید؟ کما اینکه اخیرا در یکی از اتوبوس های یکی از شرکت های تعاونی در همین پایتخت، فاصله گذاری اجتماعی رعایت نشده بود و مسافران با اغلب متولیان تماس گرفته بودند ولی موفق نشده بودند مشکلش را حل کنند.

نوروزی: بعد از آنکه اتوبوس از پایانه خارج می‌شود، ما تلاش کرده ایم در راستای نظارت بیشتر بر اتوبوس‌ها در دروازه‌های استان تهران، نظیر عوارضی آزادراه تهران ـ قم، همکاران راهداری را مستقر کنیم، این افراد به صورت تصادفی اتوبوس ها را  چک می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند و در حوزه رعایت فاصله گذاری اجتماعی و ضوابط مقابله با کرونا نظارت ها مجددا انجام می شود؛ به هر حال بر اساس دستورالعمل ستاد ملی مقابله با کرونا، به عنوان مثال اتوبوس دارای 25 صندلی باید بین 17 تا حداکثر 18 مسافر سوار کند؛ البته کنترل مسائل فنی اتوبوس‌ هم توسط این افراد انجام می‌شود.

* هماهنگی با پلیس راه در حوزه نظارت بر رعایت فاصله گذاری در اتوبوس ها

فارس: یکی از متولیان نظارت بر فاصله گذاری اجتماعی در اتوبوس ها، پلیس راه است که در بین مسیر رعایت ضوابط را کنترل می کند. در این حوزه چه میزان همکاری وجود دارد؟

نوروزی: هماهنگی بین راهداری و پلیس راه به صورت کامل در این بخش وجود دارد، در استان تهران 3 فرماندهی پلیس راه وجود دارد شامل پلیس راه شرق تهران،‌ پلیس راه غرب تهران و پلیس راه تهران بزرگ در حالی که در بقیه استان‌ها یک فرماندهی وجود دارد و این اهمیت استان تهران را در این بخش می‌رساند.

پلیس راه هم کنترل‌های لازم را در محورهای مواصلاتی انجام می‌دهد در حوزه رعایت فاصله گذاری در اتوبوس ها هم نظارت دارد و هماهنگی خوبی هم بین راهداری استان تهران و پلیس راه وجود دارد.

فارس: اگر مسافری با مشکلی نظیر سوار کردن مسافر بیش از طرفیت تعیین شده مواجه شد، می‌تواند چگونه مشکل خود را بازتاب دهد؟

نوروزی: نمایندگان سازمان راهداری در پایانه‌ها مستقر هستند و اجازه نمی‌دهند اتوبوس بیش از ظرفیت مشخص شده مسافرگیری کند ضمن آنکه در ایام نوروز کنترل‌ها دوچندان  می‌شود، از طرف دیگر پلیس راه هم در جاده‌ها نظارت بر این موضوع را انجام می‌دهند و مسافر می تواند مشکلات خود را با این متولیان در میان گذارد.

* برگزاری جلسه با مدیران مجتمع‌های خدماتی-رفاهی جاده ای و تأکید بر رعایت ضوابط بهداشتی

فارس: یکی از بخش های مرتبط با سفر و مسافران جاده های، مجتمع های خدماتی-رفاهی است، با توجه به احتمال اجتماع مسافران در این مجتمع ها خصوصا در ساعاتی نظیر اذان صبح، اذان ظهر و عصر و همچنین صرف وعده های غذایی، چه نظارتی در بخش رعایت پروتکل ها بهداشتی در این حوزه وجود دارد؟

نوروزی: امسال با توجه به شیوع ویروس کرونا نگاه ویژه‌ای به مجتمع‌های خدماتی و رفاهی در جاده‌ها داریم، به تازگی  جلسه‌ای با مدیران مجتمع‌ها برگزار و پروتکل‌های ستاد مقابله با کرونا مجددا به آنها یادآوری و ابلاغ شد.

به مدیران این مجتمع ها تأکید شد که در این حوزه رعایت پروتکل‌ها به دقت انجام شود و انتظارات مردم در این اماکن به خوبی برآورده شود؛ از نظر آماده‌سازی نمازخانه‌ها، جایگاه‌های سوخت‌رسانی، فروشگاه‌های مواد غذایی، و غیره سفارشات لازم به متولیان داده شد، امیدواریم مردم امسال نیز خدمات مناسبی از مجتمع های خدماتی و رفاهی بین راهی دریافت کنند.

فارس: در محورهای استان تهران چند مجتمع خدماتی و رفاهی داریم؟

نوروزی: در محورهای استان تهران 48 مجتمع خدماتی ـ رفاهی داریم.

* راهداری زمستانی به راهداری نوروزی متصل شد/ آماده باش تا 20 فروردین 1400

فارس: با توجه به احتمال وقوع بارش در جاده ها در ایام نوروز، در حوزه راهداری ه هماهنگی هایی انجام شده است؟

نوروزی: حوزه راهداری یکی دیگر از وظایف اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای است، محورهای استان تهران به دلیل ترافیک بالا و شریانی بودن، مهم‌ترین محورهای کشور هستند، محورهای تهران ـ فیروزکوه، تهران ـ هراز، تهران ـ شمال و شمیرانات از رشته کوه البرز می‌گذرند، رشته کوه البرز سخت‌ترین منطقه  کوهستانی کشور است و باید تمهیدات لازم و ویژه‌ای را در این باره داشته باشیم.

محورهای تهران ـ قم، تهران ـ مشهد، تهران ـ ساوه، تهران ـ کرج و غیره در کنار دیگر محورهایی که ذکر شد بار ترافیکی سنگینی را از پایتخت به اقصی نقاط کشور جابه جا می‌کنند.

در همه ایام سال ما از گردنه گدوک تا فیروزکوه، دماوند، آبسرد، رودهن، بومهن و سپس تهران به ترتیب در مقاطع مختلف اکیپ‌های راهداری مستقر داریم، البته ضرورت دارد به این موضوع اشاره شود که راهداران افراد فداکار و زحمتکشی هستند، در ایام نوروز که همه به فکر مسافرت و دید و بازدید و یا استراحت هستند، راهداران باید در جاده‌ها مستقر باشند و به مسافران خدمات دهند و در تعطیلات دیگر هم زمانی که مردم پیش خانواده‌های خود هستند، راهداران در جاده‌ها خدمات‌دهی دارند.

در زمان بارش‌های برف‌، باران و همچنین بروز کولاک و بهمن، راهداران در جاده‌ها حضور دارند و اجازه نمی‌دهند محورها مسدود بمانند.

با توجه به این که راهداری زمستانی از اواخر پاییز شروع می‌شود، این راهداری زمستانی به راهداری نوروزی متصل می‌شود و در واقع از آن زمان، راهداران در آماده‌باش هستند و تا 20 فروردین این آماده باش کماکان ادامه دارد.

راهداران در محورها مستقر و مدیران ستادی آماده‌باش هستند، برای نوروز این آمادگی وجود دارد و دستگاه‌ها پای کار هستند تا در عید خدمات مناسبی به مردم ارائه شود.

فارس: در جاده های استان تهران چند باب راهدارخانه داریم؟

نوروزی: در محورهای استان تهران 27 باب راهدارخانه داریم.

* کارگاه های جاده ای تا 20 فروردین 1400 تعطیل شد

ذکر این موضوع هم ضروری است که با توجه به ابلاغی که هر سال درباره پروژه‌های عمرانی داریم، هر سال از 25 اسفند ماه تا 20 فروردین سال بعد، کارگاه‌های جاده‌ای تعطیل می‌شود تا مشکلی برای تردد مسافران رخ ن دهد و از 20 فروردین پروژه‌های بهسازی جاده‌ها مجددا آغاز می‌شود.

مردم از سفر غیرضروری پرهیز کنند/ ضرورت اطلاع از آخرین وضعیت جاده ها از طریق 141

نوروزی: ضرورت می دانم چندین توصیه به راننده ها و مسافران نوروزی داشته باشیم، مردم دقت کنند ایام، ‌ایام سفر نیست،  حتما از سفرهای غیرضروری خودداری کنند؛ مرکز مدیریت راه‌ها 24 ساعته و آنلاین آماده ارائه اطلاعات در باره آخرین وضعیت جاده است، آدرس اینترنتی https://141.ir و شماره تلفن 141 در خدمت مردم است و مسافران حتماً پیش از  حرکت از شرایط جوی جاده‌ها آگاه باشند؛ همچنین شماره 77909080 (مرکز مدیریت راه های استان تهران) آماده پاسخگویی به مسافران است و اپراتور ما 24 ساعته و به مسافران پاسخگو هستند که ضرورت دارد قبل از سفر اطلاعات راه‌ها توسط مردم اخذ شود.

* زنجیرچرخ وسیله لوکس نیست؛ همه راننده ها در خودرو داشته باشند

نوروزی: تأکید می‌شود مسافران پیش از سفر حتماً از صحت و سلامت خودروی خود مطمئن باشند، خصوصا در مناطق کوهستانی و برفگیر باید توجه شود که مسافران زنجیر چرخ به همراه داشته باشند و از نحوه بستن زنجیر چرخ هم آگاه باشند، یکی از مشکلات ما این است که رانندگان اطلاعی درباره نحوه بستن زنجیر چرخ ندارند و همین موجب می‌شود در جاده‌ها بمانند، وقتی برف می بارد، ناوگان راهداری برف روبی را انجام می‌دهد اما بالاخره یک لایه برف روی جاده می‌ماند و همین در سرما یخ می‌زند و موجب لغزندگی جاده می‌شود و راننده چاره‌ای جز بستن زنجیر چرخ ندارد، اما متأسفانه فرهنگ استفاده از زنجیر چرخ در کشور ما وجود ندارد که خواهش می‌کنیم مسافران زنجیر چرخ داشته باشند، زنجیر چرخ کالای لوکسی نیست و باید همه خودروها به آن مجهز باشند.

* در زمان بارش برف راه را برای خودروهای راهداری باز نگه داریم

نوروزی: راننده ها دقت کنند ماشین آلات راهداری اگر در محور باشد و اجازه ندهیم برف روبی کند، همه با مشکل مواجه می شوند و در جاده می مانند، هیچ وقت خصوصا در بارش برف، راننده ها عجله نکنند و دنبال سبقت گرفتن نباشند،  مسیری را برای عبور خودروهای راهداری باز نگه دارند تا نسبت به پاکسازی محور به سرعت اقدام شود.

* مسیر، بخشی از سفر است؛ راننده فقط به فکر رسیدن به مقصد نباشد

نوروزی: مسیر سفر، بخشی از سفر است و راننده ها به این موضوع دقت کنند، قرار نیست ما کلا رانندگی کنیم تا فقط به مقصد برسیم بلکه می توان از مناظر و طبیعت در مسیر هم استفاده کرد، باید با برنامه رانندگی کرد، راننده باید در مسیر حتما توقف و استراحت کند و با بهره گیری از محیط اطراف جاده ای، تجدید قوایی برای ادامه سفر داشته باشد.

بخش عمده ای از تصادفات رانندگی در 30 کیلومتری منتهی به شهرها رخ می دهد، به هر حال راننده ساعت ها رانندگی کرده است و به نزدیکی شهر مقصد رسیده است خسته است ولی چون فکر می کند مسیر کوتاهی باقی مانده است با همان حالت خستگی و شاید خواب آلودگی ادامه مسیر می دهد، در 30 کیلومتری شهرها هم به تدریج ترافیک جاده ای با ترافیک شهری ادغام می شود و خستگی و عجله برای رسیدن به مقصد موجب بروز تصادف می شود.

* راننده ها به پیام های تابلوهای پیام متغیر در جاده ها توجه کنند

نوروزی: راننده ها دقت کنند حتما مخزن سوخت خودرو باید پر باشد خصوصا در ایام زمستان بیشتر به این موضوع توجه شود و راننده در جاده به هر مجتمع خدماتی رفاهی یا جایگاه سوخت رسانی که رسید حتما نسبت به پُر کردن مخزن سوخت خودرو اقدام کند و اجازه ندهند خصوصا در جاده های برف گیر و کوهستانی مخزن سوخت خودرو کمتر از نیمه باشد.

و در پایان راننده ها حتما به توصیه های پلیس راه و پیام های تابلوهای پیام متغیر در جاده ها توجه کنند تا با مشکلی مواجه نشوند.
منبع: فارس
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین