کد خبر: ۲۶۷۳۶۲
تاریخ انتشار: ۰۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۳
سخنگوی حزب کارگزاران:
حسین مرعشی، حمایت برخی اعضای حزب از علی لاریجانی را شخصی دانست و گفت: تصمیمی که ما تا امروز گرفتیم حمایت از یک نامزد اصلاح‌طلب است و به اندازه کافی هم ظرفیت داریم. بهتر است آقای لاریجانی نامزد جناح اصولگرا باشد و حتماً هم در جناح اصولگرا طرفداران خیلی جدی دارد.
ناطقان: حسین مرعشی درباره فضای رقابت انتخابات ۱۴۰۰، گفت: رقابت جدی انتخابات حتما میان اصلاح‌طلبان و ‌اصولگرایان خواهد بود. اردوگاه اصولگرایان به‌رغم اختلافات طبیعی که دارند، تجزیه نخواهد شد و اصلاح‌طلبان هم یه صورت متحد وارد صحنه خواهند شد.

سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی، انتخابات ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ را «پررقابت» توصیف کرد و افزود: اینکه چه کسی دست برتر را خواهد داشت، زیاد روشن نیست و بستگی دارد به اینکه هر کدام از جریان‌ها چه نامزدی را به صحنه بیاورند و بتوانند مردم را برای مشارکت بیشتر در انتخابات قانع کنند.

مرعشی گفت: نظرسنجی‌ها تا امروز از حدود ۵۰ درصد مشارکت خبر می‌دهند که این عدد برای شرایط امروز ایران عدد خوبی نیست ولی در این شرایط ۵۰ درصد، رای دو جناح خیلی به هم نزدیک است و می‌توانیم به افزایش مشارکت هم امیدوار باشیم.

وی با ابراز امیدواری از برگزاری انتخابات رقابتی، پیش بینی کرد که اصلاح‌طلبان «قطعا دولت را به دست خواهند گرفت.»

مرعشی خاطرنشان کرد: ما اصلاح‌طلبان بسیار مصمم هستیم دولت فن‌گرا و جامعی را روی کار بیاوریم که اولویتش حل و فصل مشکلاتی باشد که در ۲ سال اخیر بر ملت ایران تحمیل شده است. دولتی که نه فقط دولت اصلاح‌طلبان بلکه دولت همه ملت ایران باشد.

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی ایران درباره معرفی نامزد اصلاح‌طلب حائز صلاحیت، گفت: اینکه از نامزد اصلاح‌طلب دارای صلاحیت نام ببریم، از حالا تبلیغات زودهنگام تلقی می‌شود. ما یک مجموعه دست‌کم ۱۰ نفره از اصلاح‌طلبانی را داریم که در صحنه حاضر می‌شوند و از ثبت نام آنها در انتخابات استقبال می‌کنیم. مجبوریم هر نظری که شورای نگهبان ارائه کرد را بپذیریم تا میان باقی‌مانده این افراد براساس روش‌های علمی نظرسنجی، دست به انتخاب بزنیم.

مرعشی درباره اعلام نامزدی برخی دبیران کل احزاب اصلاح‌طلب، گفت: کسی که ادعای اصلاح‌طلبی داشته باشد ولی نظم جمعی را نپذیرد، خودش ضرر می‌کند. جبهه اصلاحات مخاطبان مشخص و پایگاه رای گسترده ای دارد و دارای آن مقدار درک، فهم و شعور و بینش سیاسی است که بفهمد چه کسی تسلیم نظر جمع می‌شود و چه کسی فردگرا است.

وی افزود: جبهه اصلاحات در انتخابات پنجمین دوره شوراها ۱۳۹۶ یک لیست داشت و چندین لیست هم با همان عنوان جبهه اصلاحات داشت ولی هیچکدام از آن لیست‌ها، نتوانست لیست اصلی را تضعیف کند. تصمیم جمعی و شعور و بینش مخاطب ما موضوعی است که روی آن حساب می‌کنیم.

چندصدایی در حزب کارگزاران شایعه است/لاریجانی رابطه جناحی با ما ندارد

مرعشی درباره برخاستن صداها و اظهارنظرهای متفاوت از درون حزب کارگزاران و همچنین طرفداری برخی اعضای شاخص حزب از برخی شخصیت‌های سیاسی، یادآور شد: این یک شایعه بیشتر نیست و تحلیل شما را خیلی با واقعیت سازگار نمی‌دانم. هیچ‌کس در حزب کارگزاران و حتی آقای عطریانفر تا امروز طرفداری علی لاریجانی را نکرده است.

سخنگوی حزب کارگزاران درباره طرفداری طیف راست این جریان و محمد عطریانفر از علی لاریجانی، گفت: ما طیف راست نداریم و هیچ‌کدام از ما اکنون در پی حمایت از آقای لاریجانی نیستیم. ضمن اینکه این موضوع از ارزش‌های آقای لاریجانی کم نمی‌کند. آقای لاریجانی شخصیتی قابل احترام و مفید برای کشور است ولی رابطه جناحی با ما ندارد.

مرعشی افزود: ما در یک جناح قرار داریم و ائتلافی شکل داده‌ایم و قرار نیست حزب کارگزاران جدای از جبهه اصلاحات ایران تصمیمی اتخاذ کند. البته اگر امکانی وجود داشت که جبهه اصلاحات ایران به چنین گرایشی برسد که نمی‌رسد، چنین موضوعی دور از ذهن نبود. بنابراین جبهه اصلاحات ایران تصمیم خود را گرفته که حتما نامزد اصلاح‌طلب داشته باشد و حتماً هم این کار را خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: تصمیمی که ما تا امروز گرفتیم حمایت از یک نامزد اصلاح‌طلب است و به اندازه کافی هم ظرفیت داریم. بهتر است آقای لاریجانی نامزد جناح اصولگرا باشد و حتماً هم در جناح اصولگرا طرفداران خیلی جدی دارد.

 لاریجانی از سایر اصولگرایان تواناتر و مسلط‌تر است

مرعشی ادامه داد: اگر شما تفاوت‌های مجلس دهم و یازدهم را بررسی و روی آن تمرکز کنید حتماً به این نتیجه می‌رسید که آقای لاریجانی در عرصه سیاسی از سایر دوستان مطرح اصولگرا در مسائل کشور تواناتر و مسلط‌تر است.

وی درباره اظهارتش درباره حمایت احتمالی از نامزدی علی اکبر ناطق نوری، گفت: اگر او به صحنه انتخابات بیاید، خیلی‌ها حاضرند از ناطق نوری حمایت کنند ولی آقای ناطق نامزد نمی‌شود.  ما با او صحبت هم کرده‌ایم اما قصد ندارد به صحنه رقابت‌ها بیاید. ما نامزد حزبی خود را به جبهه اصلاحات معرفی می‌کنیم و در قالب جبهه اصلاحات به یک نامزد واحد خواهیم رسید.

سخنگوی حزب کارگزاران درباره شانس پیروزی نامزد اصلاح‌طلبان در صورت شاخص نبودن این نامزد در رقابت با داوطلب شاخص اصولگرا، گفت: مهم نیست که اصلاح‌طلبان یا اصولگرایان پیروز انتخابات شوند، مهم این است که صحنه سیاسی، باانضباط باشد و تفاوت معنی‌داری میان نامزدها وجود داشته باشد. نمی‌توانیم از جانب مردم بگوییم که چه کسی را انتخاب کنند یا چه کسی را انتخاب نکنند و نمی‌توانیم موضوعی را به مردم تحمیل کنیم.

مرعشی بیان کرد: مهم این است که صحنه سیاسی، روشن و تفاوت‌ فکر و خط مشی‌ سیاسی مشخص باشد. اینکه ما خطوط سیاسی را مخلوط کرده و آشفته بازاری به وجود بیاوریم منطقی نیست.

وی تاکید کرد: از درون حزب کارگزاران کاملا صدای واحد شنیده می‌شود و اختلافی در حزب کارگزاران وجود ندارد. اظهارات اعضای حزب، نظرات شخصی افراد است و مواضع حزب را سخنگو اعلام می‌کند و همه حزب حتی دبیرکل به آن احترام می‌گذارند. سخنی را از جانب خودم بیان نمی‌کنم و معمولا جمع‌بندی جلسات حزب را اعلام می‌کنم.

انتخاب نامزد ائتلافی اصلاح‌طلبان پس از تایید صلاحیت‌ها

نایب رییس جبهه اصلاحات ایران درباره تقسیم اعضای سازوکار اجماعی اصلاج‌طلبان به دو طیف طرفداران اسحاق جهانگیری و محمد جواد ظریف، گفت: این موضوع به هیچ عنوان صحت ندارد و هنوز بحث اشخاص مطلقا در جبهه مطرح نشده و چنین دسته‌بندی هم وجود ندارد.  اسامی افراد در جبهه مطرح می‌شود ولی درباره آنها بحثی نشده است.  پیش‌بینی می‌کنم جبهه اصلاحات بعد از بررسی صلاحیت‌ها از سوی شورای نگهبان وارد انتخاب نامزد ائتلافی خواهد شد.

مرعشی، درباره جوسازی برخی اصولگرایان درباره سن بهزاد نبوی رییس جبهه اصلاحات ایران و جوان‌سازی فضای سیاست کشور و گنجاندن شرط سنی برای نامزدهای ریاست جمهوری در طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست‌جمهوری، خاطرنشان کرد: مصوبه مجلس درباره تعیین شرط سنی برای نامزدهای ریاست‌جمهوری فعلا از سوی شورای نگهبان منتفی شده و به این دوره از انتخابات نمی‌رسد. مطرح کردن موضوع کهولت سن برای ما اصلاح‌طلبان جدید نیست و این نخستین بار نیست که چنین برخوردی صورت می‌گیرد. زمانی دبیر شورای نگهبان با ۱۰ سال سن بیشتر از مرحوم هاشمی رفسنجانی، او  را به دلیل کهولت سن، رد صلاحیت کرد.

وی ادامه داد: مفهوم و معنای جوان‌گرایی این نیست که یک فرد جوان را به عنوان رییس یک ائتلاف ملی برگزینیم. جوانان جایگاه خود را دارند و از آنها در مسوولیت‌های بعدی در قوه مجریه حمایت می‌شود. هر نهاد و ائتلافی از سرمایه‌های اصلی‌اش در هر سنی استفاده می‌کند.

مساله هسته‌ای فرا دولتی است

سخنگوی حزب کارگزاران درباره اظهارتش در مورد رویکرد مجلس یازدهم درباره روابط خارجی و این ادعا که دولت احتمالی اصولگرا باید مذاکرات هسته‌ای را پیگیری کند، گفت: مساله هسته‌ای موضوعی فراتر از دولت‌ها است و در چارچوب سیاست‌های کلانی است که رهبر انقلاب آنرا تعیین می‌کنند. اکنون در مقطعی قرار داریم که هر دولتی روی کار بیاید، باید مسائل بین‌المللی و هسته‌ای‌ را حل و فصل کند.

مرعشی، درباره منظورش از هشدار درباره ظهور نوعی از رادیکالیسم که شعار انقلابی می‌دهد ولی برای کشور و نظام خطر دارد، گفت: برای رادیکال‌ها احترام قائلم و معتقد هستم آنها باید به اندازه پایگاه رای‌ خود در عرصه سیاسی حضور داشته باشند.  

این فعال اصلاح‌طلب خاطرنشان کرد: دوستانی است که در مجلس خود را انقلابی می‌دانند و برای کشور دردسر درست می‌کنند، مقصود من هستند. من مطلبی را علیه این افراد و به معنای عدم حضور آنها بیان نمی‌کنم. اگر قرار بود روزی دولت تشکیل دهم به آنها کرسی می‌دادم ولی به اندازه سهم‌شان.

وی عنوان کرد: با نیامدن اکثریت مردم پای صندوق‌ رای، این اقلیت جای اکثریت را در مجلس گرفته‌اند و موازنه سیاسی بر هم زده‌اند و گرنه چه اشکالی دارد که مجلس متکثری داشته باشیم که هم اصلاح‌طلبان و هم اصولگرایان و هم نیروهای انقلابی و رادیکال در آن حضور داشته باشند.

مرعشی تصریح کرد: به‌هرحال آنها هم بخشی از ملت هستند. مشکلی که وجود دارد این است که هر کسی باید در جایگاه خودش باشد و به اندازه وزن سیاسی و اجتماعی خود سخن بگوید.

وی گفت: اگر اکثریت مردم به هر دلیلی کنار بکشند، همین اتفاقی که اکنون در مجلس یازدهم افتاده و یک مجلس تک‌صدایی است، رخ می‌دهد که حتی صدای مصطفی میرسلیم در آن شنیده نمی‌شود و مجبور است در گوشه‌ای بنشیند.

این فعال اصلاح‌طلب اظهار کرد: روزی که اعلام شد ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی برای یک دوره سه‌ماهه با یکدیگر توافقی انجام داده‌اند، روشن بود این تصمیمی نیست که دولت به تنهایی اتخاذ کرده باشد بلکه در سطح شورای عالی امنیت ملی و با تایید رهبری گرفته شده است.

مرعشی گفت: حال سوال اینجاست که چگونه قالیباف که خود عضو شورای عالی امنیت ملی و از اعضای جلسه سران است، متوجه این موضوع نشد و در آن روز شنبه جنجال درست کرد و رییس جمهوری را تهدید به زندان کرد؟ عصر همان روز با یک جمله رهبری همه فریادی که از صبح سر داده بود باطل شد.

سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی ایران ادامه داد: مجلس در کشور مسوولیت اجرایی ندارد و اگر یک چنین تفکراتی بر دولت حاکم شود و این آقایان با چنین مواضعی در سطح بین‌المللی اقدام و یا در اقتصاد دخالت کنند، کدام قوه عاقله‌ای می‌خواهد کشور را اداره کند؟

مخالف رادیکالیسم نیستم

مرعشی افزود: با رادیکالیسم مخالف نیستم. رادیکالیسم بخشی از جامعه ایران است و باید به اندازه پایگاهش حضور داشته باشد و به همان اندازه سخن بگوید ولی در نبود اکثریت مردم که میانه روی، خرد و خویشتنداری در عرصه سیاست را می‌پسندند، آنها می‌توانند جای اکثریت را بگیرند و به یک خطر تبدیل شوند.

وی بالاترین سبد رای اصولگرایان را متعلق به ابراهیم رییسی و قالیباف دانست و گفت: آقای قالیباف بسیار مشعشع، خوب و تودل‌برو و دوست خوب ما است ولی برای فرماندهی مناسب‌تر است تا ریاست مجلس.  قالیباف نیروی فعال و پرکار و مناسب برای کارهای اجرایی است نه کار اجرایی در سطح رییس جمهوری. از آنجایی که تجربه مجلس را نداشت، در طول یکسال گذشته در مجلس لطمات زیادی به خود زد. امیدوارم با این تجربه‌ یکساله بتواند رییس مجلس خوبی باشد.

مرعشی در پاسخ به این سوال که اصولگرایان به تازگی با پیش کشیدن دو قطبی کارآمدی و مشارکت، در پی توجیه اقبال کم مردم در انتخابات دوم اسفند ۹۸ مجلس هستند، گفت: کارآمدی نیاز کاملاً واقعی است ولی کارآمدی با حذف اتفاق نمی‌افتد. به عنوان مدیری که تجربه دارد قاطعانه می‌گویم هر دولتی بخواهد نیروهای خود را نه از گروه بلکه از یک جناح انتخاب کند، کارآمد نخواهد بود.

این فعال سیاسی افزود: کارآمدترین دولت بعد از انقلاب، کابینه اول مرحوم هاشمی بود که رشد اقتصادی متوسط ۶.۷ را تجربه کرد که بالاترین رشد مداوم اقتصادی بود. این دولت فراتر از راست و چپ آن زمان حرکت کرد و در آن شخصیت‌هایی چون علی اکبر ولایتی، راست و سید محمد خاتمی و مصطفی معین در آن حضور داشتند.

مرعشی گفت: اگر کارآمدی مدنظر باشد باید دولتی حداکثری که بتواند زمینه‌های سیاسی و اجتماعی و خارجی را برای افزایش کارآمدی فراهم کند و فراتر از جناح‌ها و به افراد فن‌گرا و باتجربه بیندیشد، تشکیل شود.

رییس دفتر رییس‌جمهوری ششم خاطرنشان کرد: به اعتقاد من دولت مطلوب، دولتی است که پست‌های سیاسی آن حداقلی و قویترین افراد را در سمت‌های فنی انتخاب کند.به عنوان مثال درست است سمت وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی، سیاسی است ولی بالاخره باید بر بهداشت و درمان مسائل مربوط به آن حوزه مسلط باشد، وزیر جهاد کشاورزی هم حتماً باید برترین مدیر آن بخش باشد. اگر ما برترین‌ها را در دولت جمع نکنیم آن دولت به کارآمدی نمی‌رسد.
منبع: ایرنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین