کد خبر: ۲۶۸۰۳۶
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۰
دولت ترکیه می گوید نامه سرگشاده جمعی از بازنشستگان نیروی دریایی در انتقاد از احداث کانال استانبول رنگ و بوی توطئه دارد و تاکنون ۱۰ نفر را در این زمینه بازداشت کرده است.
ناطقان: به نقل از راشاتودی، پلیس ترکیه ۱۰ افسر بازنشسته را که در همراهی با ۱۰۰ نظامی سابق نیروی دریایی این کشور از بابت طرح حفر کانال جدیدی میان دریای سیاه و دریای مرمره ابراز نگرانی کرده اند؛ بازداشت کرد.

همچنین به ۴ فرد دیگر نیز دستور داده شده ظرف مدت سه روز، خود را به دادستانی آنکارا معرفی کنند.

این بازداشت ها و بازجویی ها  به دنبال انتشار نامه سرگشاده ای از جانب نظامیان سابق نیروی دریایی ترکیه است که محتوای آن نگرانی از بابت سیاست احتمالی آنکارا مبنی بر کنار گذاشتن پیمان ۱۹۳۶ «مونترو» است که حفظ حاکمیت ترکیه بر دو تنگه ارتباطی میان دریای سیاه و مرمره را تضمین می کند.

دولت ترکیه از این نامه به خشم آمده و می گوید یادآور کودتاهای متعددی است که در تاریخ معاصر این کشور رخ داده و می تواند تهدیدی برای دولت غیرنظامی باشد.

در قلب این پروژه آبی، کانال ۵۰ کیلومتری استانبول است که به موازات کانال بسفر قرار دارد و احداث آن از حمایت رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه برخوردار است.

منتقدان می گویند این کانال در پیمان مونترو لحاظ نشده و می تواند مقدمه تقابل نیروهای دریایی قدرت های بزرگ را فراهم کند.

طبق پیمان مونترو، شناورهای غیرنظامی حق عبور از دو تنگه موجود در حد فاصل دریای سیاه و مرمره را دارند حال آنکه رزم ناوهای کشورهایی که به حوزه دریای سیاه تعلق ندارند مشمول محدودیت هایی هستند.

اردوغان گفته بود که پیمان مونترو شامل کانال استانبول نمی شود که این به معنای تمایل احتمالی ترکیه برای خروج از پیمان تلقی شده است.
منبع: مهر
برچسب ها: نگرانی ، کودتا ، ترکیه
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین