کد خبر: ۲۶۸۲۸۹
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۴:۰۰
دزفول شهری در جنوب غربی ایران است، که یکی از شهر های پر جمعیت کشور محسوب می‌شود و در کنار رودخانه دز، در بخش‌های جلگه‌ای استان خوزستان واقع شده‌ است. دزفول دارای غذاهای محلی لذیذ و رنگینی است که در ادامه چند نمونه از آن ها را معرفی می کنیم.
ناطقان:


غذاهای محلی دزفول, غذاهای اصیل و سنتی دزفول, غذای محلی دزفول, سوغات دزفول

 اشکنه از غذاهای محلی دزفول است

مواد مورد نیاز : پیاز ، نان خشک ، دانه های خشک انار ،ادویه های فلفل، نمک و زردچوبه

دستور پخت : در ابتدا پیاز را خرد کرده و سپس آن را در روغن سرخ می کنیم، زمانی که پیازمان سرخ شد به آن آب و ادویه های مرتبط با این غذای محلی اضافه خواهیم کرد. نان خشک را به تکه های ریز و قابل میل تقسیم می کنیم و نان ها هم به مواد قبلی می پیوندند و تا در کنار هم پخته شده و  جا بیفتند. باید بیان کرد که وجود دانه های خشک انار الزامی نیست و می توان رب انار را جایگزین آن کرد .

 

• برونی ( صندلی سلطون )

مواد مورد نیاز : باقلا، سیر، لیمو عمانی، فلفل ، زرد چوبه 

دستور پخت : برای پختن این غذای محلی نخستین عمل ، جدا کردن باقالی های خشک از پوستشان است ، قدم دوم ریختن آن ها در قابلمه ی آب می باشد . در مرحله سوم به اندازه ی دلخواه سیر ، فلفل و زردچوبه و مغز لیمو عمانی به مواد اضافه می کنیم و پس از هم زدن اجازه می دهیم کامل پخته شوند . قبل از سرو کردن ، این غذا را باید به وسیله گوشتکوب صاف کرد و بعد از این عمل در سفره قرار داد.

 

• برشک

 

برشک از غذاهای سنتی دزفول

 

مواد مورد نیاز : آرد ، روغن ، شکر ، زعفران

دستور پخت : ابتدا آرد را به روغن از قبل داغ شده اضافه می کنیم تا سرخ شود ، زعفران ، آب و شکر هم در مرحله ی بعد به آن ها افزوده می شود . این غذای محلی بیشتر مخصوص زنان فارغ شده مناسب است .

 

• حمیس توله

مواد مورد نیاز : توله ، دانه های انار خشک شده ، رب انار ، پیاز و ادویه

دستور پخت : در نخستین عمل توله را خرد کرده و سپس آن را در آب میریزند تا پخته شود . بعد از پختن توله آب ظرف را خالی می کنند و  پیاز های از قبل خرد شده را سرخ می کنند ، در قدیمی جلو تر دانه های انار به مواد اضافه می شود . و آخرین کار سرخ کردن توله ی پخته شده با چاشنی رب انار می باشد.

 

• بنگو ( ماست و خیار )

 

بنگو یا ماست و خیار از پیش غذاهای سنتی دزفول

 

مواد مورد نیاز: خیار ، ماست، نمک، پیاز، پونه

دستور پخت: خیار و پیاز را با تکه کردن خرد می کنیم و پس از انجام کار، به مقدار مورد نیاز نمک به آن ها افزوده می شود. با اضافه کردن ماست و پونه مواد تکمیل می شوند و پس از ترکیب کردن به مرحله ی خوردن منتقل می شود.

 

• ماسووا

 

ماسووا از غذاهای پر طرفدار دزفول

 

مواد مورد نیاز : گوشت ، نخود ، برنج ،  شوید ، شمبلیله ، ماست

دستور پخت : نخود و گوشت را با هم می پزیم و پس از  آن به مقدار یک پیمانه ، برنج داخل موادمان میریزیم تا در کنار هم جا بیفتند . پس از آماده شدن مواد را میکوبیم و شوید و شمبلیله را پس از خرد کردن اضافه می کنیم  ، در مرحله ی بعدی ماست به مقدار یک کیلو یا بیشتر به ظرف مواد پیوسته می شود و دوباره  روی شعله قرار میگیرند و سپس سیر و پیاز سرخ شده غذایمان را کامل میکند. 

• آش ارده

 

آش ارده غذای محبوب در دزفول

 

مواد مورد نیاز : برنج، ماش، شیره کنجد یا ارده ، شیره خرما

دستور پخت : ابتدا ماش ها را میپزیم و برنج را بعد از  آبکشی کردن داخل ماش ها میریزیم تا بت یکدیگر دم بکشند. پس از پخته شدن برنج آن را از قابلمه به ظرف یا سینی بزرگی متنقل میکنند و سپس ارده را به آهستگی روی آن میریزند و هم میزنند . غذای آماده شده به همراه شیر خرما صرف می شود.

 

• شلی ارده

مواد مورد نیاز: برگ چغندر، چغندر، ماش، برنج، روغن، شیره کنجد یا ارده

دستور پخت : در اولین قدم چغندر و برگ چغندر را خرد می کنیم و سپس اجازه می دهیم آب پز شوند ، ماش و برنج را به آن ها اضافه می کنیم و در کنار هم به طور کامل پخته شوند. بعد از پختن مواد به ظرف منتقلشان می کنیم . در گام بعدی بر سطح غذا شیره کنجد یا همان ارده ریخته می شود تا آماده برای صرف کردن شود.

 

• شوربا

 

شوربا غذای محلی محبوب در دزفول

 

مواد مورد نیاز : برنج، مرغ، گوجه، سیب زمینی

دستور پخت : برای طبخ شوربا اول باید مرغ را آب پز کرده و سپس مواد دیگر را به آن اضافه کنیم، مقدار برنج به کار رفته در شوربا باید نسبتا کم باشد و چون این غذا به صورت رقیق تهیه می شود و ظاهری شبیه به سوپ دارد. این غذای محلی در هنگام سرما خوردگی برای خوراک بیمار مناسب می باشد.

 

• حریسه (حلیم )

مواد مورد نیاز : گندم حلیمی ، گوشت، چربی دمبه ی گوسفند

دستور پخت : برای تهیه حلیم دزفولی ابتدا گندم دو تکه شده را در آب می خیسانیم و اجازه می دهیم یک الی دو ساعت در همان جا بماند، سپس آب گندم ها را خالی کرده و به همراه گوشت و دمبه در ظرف قرار می دهیم تا بپزند، وقتی که موادمان پخته شد به میزان لازم نمک به آن اضافه می کنیم و با گوشت کوب یا همزن آن را  کوبانده و هم می زنیم، اگر آب مواد کم بود باشد سفت می شود پس در این شرایط مقداری شیر یا آب به آن افزوده می شود، مواد حلیم باید به میزانی با هم زدن ترکیب شوند که گندم ها در آن مشخص نباشند . بعد از آماده شدن غذا  با توجه به علاقه آن را با دارچین ، روغن یا شکر میل می کنند.

 

• قلیه ماهی 

 

قلیله ماهی غذای مقوی و پرطرفدار در دزفول

 


مواد مورد نیاز : ماهی ( شوریده، سنگسر،هامور ،حلوا سیاه ) ، سبزی شنبلیله ، سبزی گشنیز ، پیاز ، تمر هندی ، رب گوجه فرنگی

دستور پخت : با انتخاب یک ماهی که در گوشت آن تیغ های ریز وجود نداشته باشد کار خود را آغاز می کنیم ، برای تهیه قلیه ماهی ، بایر ماهی را به قسمت های کوچک  تقسیم کنیم و کاملا  آن را بشوییم تا از هر گونه آلودگی ای ، تمیز شود.

 

 بعد از خرد کردن پیاز  آن را با مقداری روغن تفت می دهیم. سپس سیر و شنبلیله و گشنیز خرد شده  را با آن اضافه می کنیم. در مرحله ی بعدی ماهی را به همراه سبزی ها و مقداری زردچوبه و نمک ترکیب می کنیم و سپس شیره تمر هندی و رب گوجه فرنگی را اضافه می کنیم و فرصت می دهیم مواد به مدت ۳۰ دقیقه پخته شوند. قلیه ماهی را می توان به تنهایی و یا به همراه نان نوش جان کرد ولی مدل مرغوب سرو کردن قلیه ماهی به صورت پلو و خورشت می باشد.  

• حشو

 

حشو از دیگر غذاهای دریایی پرطرفدار دزفول

 

مواد مورد نیاز: ماهي‌ صبور ،سبزي‌ پلويي‌، گشنيز ،شنبليله ، پياز، سير ، آب‌ تمر هندي‌ ، ادویه شامل نمك‌ و فلفل‌ سياه ،  رب‌ گوجه‌فرنگي‌

 

دستور پخت: ابتدا درون شكم‌ ماهي‌ را تميز كرده‌ و آن‌ را مي‌جوشانيم‌. فلس‌ ماهي‌ را لازم نيست تميز كنيم و بهتر است مقداري شيره خرما بر روي آن بماليم تا از سوخته شدن پوستش به هنگام كباب كردن بر روی حرارت جلوگيري شود . ‌مقداري‌ آب‌ تمر هندي‌ داخل‌ شكم‌ ماهی ‌می ريزيم‌ تا جذب‌ گوشت ماهي‌ شود. سپس‌ سبزی ‌ها‌ و پياز ها را خرد می ‌كنيم‌. بهتر است به جای خرد کردن سیر آن را رنده‌ کنیم‌ و آن را به سبزی ها اضافه کنیم.سير داغ و پياز رنده شده را سرخ کرده و به مقداری تمر هندی بدون آب اضافه می کنیم ، در گام بعدی فلفل‌ ، نمک‌ ، آب ‌تمرهندی و رب‌ گوجه‌ فرنگي‌ را مخلوط نموده و در داخل‌ شكم‌ ماهی قرار می دهیم‌. حال ماهی را به وسیله فر یا آتش و حرارت کباب می کنیم البته می شود در روغن هم آن را سرخ کرد اما مدل رایج کباب کردن ماهی است. بعد از پخته شدن گوشت ماهی ، حشو آماده ی خوردن است.

 

معرفی معروف ترین غذای های سنتی در دزفول و آبادان به همراه عکس: 

 

• خوراک بامیه


خوراک بامیه از غذاهای سنتی دزفول

 

• دسر مهلبیه

 

دسر مهلبیه از خوراکی های سنتی دزفول

نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین