کد خبر: ۲۶۸۳۱۱
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۸
وزارت امور خارجه چین ضمن تکذیب ادعاهای آمریکا درخصوص عواقب سیاسی‌سازی بازی‌های المپیک هشدار داد.
ناطقان: وزارت امور خارجه چین، روز چهارشنبه تلاش آمریکا برای سیاسی کردن بازی‌های المپیک زمستانی ۲۰۲۲ را محکوم کرد.

به نوشته روزنامه «ایندیپندنت»، «ژائو لیجیان» سخنگوی دستگاه دیپلماسی چین ضمن تکذیب ادعاهای حقوق بشری آمریکا، درخصوص «پاسخ قاطع چین» به تحریم بازی‌های المپیک زمستانی چین از سوی آمریکا و متحدانش هشدار داد.

لیجیان در ادامه گفت: «سیاسی کردن ورزش به روح منشور المپیک و منافع ورزشکاران تمام کشورها لطمه وارد می‌کند. جامعه جهانی و کمیته المپیک ایالات متحده چنین اقدامی را نخواهد پذیرفت».

«ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در کنفرانس خبری روز سه‌شنبه خود گفت که این کشور درباره تحریم مشترک بازی‌های المپیک زمستانی ۲۰۲۲ در چین با متحدان و شرکایش گفت‌وگو خواهد کرد.

بعد از آن، یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا به وبگاه خبری «آکسیوس» گفت: موضع ما در خصوص المپیک ۲۰۲۲ تغییر نکرده است. ما با متحدان و شرکای خود درباره هیچ تحریم مشترکی صحبت نکرده و در حال بحث نیستیم. سخنگوی وزارت خارجه هم خلاف برخی گزارش‌ها، نگفت که ما در این خصوص صحبت کرده‌ایم.

طبق این گزارش، ماه گذشته میلادی «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا هم گفته بود که این کشور مایل است از بازی‌ها کناره‌گیری کند.

وی برای توجیه این موضع واشنگتن، اتهاماتی را علیه چین مطرح کرده و مدعی شده بود: چین با زورگویی و تجاوز به طور نظام‌مند خودمختاری هنگ‌کنگ را از بین می‌برد، دموکراسی در تایوان را تضعیف و از حقوق بشر در سین‌کیانگ و تبت سوءاستفاده می‌کند و ادعاهای دریایی را درباره دریای جنوبی چین مطرح می‌کند که ناقض قوانین بین‌المللی است.

در صورت تحریم المپیک زمستانی ۲۰۲۲ در چین، این اولین تحریم المپیک از سوی آمریکا بعد از المپیک تابستانی سال ۱۹۸۰ در مسکو خواهد بود که در میانه فشارها بر پکن از سوی غرب صورت خواهد گرفت.
منبع: فارس
برچسب ها: هشدار ، پکن ، واشنگتن
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین