کد خبر: ۲۶۸۳۱۵
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۳:۳۰
یک متخصص زنان و زایمان گفت: برای داشتن یک بارداری بی دغدغه انجام مشاوره و مراقبت‌های قبل از بارداری برای همه بانوان لازم و ضروری است.
ناطقان: شیرین نیرومنش جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی و فلوشیپ پریناتولوژی (حاملگی‌های پرخطر) در خصوص اهمیت انجام مراقبت های قبل از بارداری اظهار کرد: بارداری یکی از مهم‌ترین مراحل زندگی است که همه بانوان می‌خواهند این مرحله را بدون دغدغه پشت سر بگذارند به همین علت برای داشتن یک دوران بارداری راحت باید ۳ ماه قبل از بارداری برای انجام برخی آزمایشات به پزشک متخصص مراجعه شود تا مشاوره‌های قبل از بارداری به بانوان ارائه داده شود.

او افزود: ارائه مشاوره و مراقبت‌های قبل از بارداری برای همه بانوان لازم وضروری است، اما پشت سر گذاشتن این مراحل برای خانم‌هایی که به بیماری‌های زمینه‌ای از قبیل دیابت، فشارخون، سنگ کیسه صفرا، بیماری‌های کلویی و کبدی، چاقی شدید و عفونت‌های داخل رحمی ام اس و بیماری‌های گوارشی مبتلا هستند بسیار حائز اهمیت خواهد بود. زیرا در این جلسات مشاوره و انجام آزمایشات برای ادامه، جایگزین شدن و یا قطع دارو‌های مصرفی مادر در دوران بارداری تصمیم گرفته خواهد شد. زیرا مصرف برخی از دارو‌ها در دوران بارداری می‌تواند سلامت مادر و جنین را به خطر بی اندازد.

این متخصص زنان و زایمان بیان کرد: انجام سونوگرافی رحم، تخمدان و گرفتن شرح حال از مادر و بیماری های زمینه ای از جمله خدماتی است که در مشاوره های قبل از بارداری ارئه داده می شود.

این متخصص زنان و زایمان در خصوص دارو‌هایی که قبل از بارداری باید استفاده شوند تصریح کرد: برخی از بانوان لازم است قبل از بارداری  دارو‌هایی را مصرف کنند که قرص اسید فولیک از جمله این دارو‌هاست که مصرف آن برای همه بانوان قبل از بارداری لازم و ضروری است.

پنیرومنش در خصوص بیماری‌های دهان و دندان گفت: لازم است تا بانوان قبل از اقدام به بارداری حتما به دندان پزشک مراجعه کنند تا درصورت نیاز خدمات دندان پزشکی دریافت کنند، زیرا انجام برخی از خدمات درمانی دندان پزشکی دردوران بارداری برای مادی مضر خواهد بود.

او بیان کرد: زمانی که افراد با پشت سر گذاشتن این مراحل اقدام به بارداری کنند قطعا دوران بارداری بسیار راحت تری را پشت سرخواهند گذاشت و احتمال زایمان زودرس تولد نوزادانی با نقایص مادرزادی تا حد بسیار زیادی کاهش می‌یابد. زیرا عدم کنترل دیابت قبل از بارداری منجر به سقط جنین خواهد شد. به عنوان مثال خانمی که به دیابت مبتلا است حتما باید سه ماه قبل از بارداری دیابتش کنترل شده باشد و از دارو‌هایی استفاده کند که در دوران بارداری مصرف آن‌ها بلامانع است تا همراه با مصرف قرص آهن وارد مرحله بارداری شود.

او گفت: بانوانی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند به مراقبت‌های بیشتری در حین بارداری نیاز دارند و ممکن است در حین بارداری بیشتر به پزشک معالج مراجعه کنند.

نیرومنش افزود: در برخی موارد احتمال دارد که مادران بارداری که فشار خون مضمن و بیماری‌های کلیوی دارند به مسمومیت بارداری مبتلا شوند و یا فشارخونشان افزایش پیدا کند و بیماری قلبی شان تشدید شود، درحالی که با تحت نظر بودن و انجام مراقبت‌های قبل از بارداری می‌تواند بارداری بی خطری را پشت سر بگذارد.

او در خصوص عدم درمان بیماری‌های زمینه‌ای قبل از بارداری تصریح کرد: عدم درمان هرکدام از بیماری‌های زمینه‌ای عوارض خاص خود را دارد، اما بطور کلی تولد نوزادان با وزن بسیار زیاد یا نقایص مادرزادی، سقط جنین، زایمان روزدرس از جمله عوارض عدم کنترل و درمان بیماری‌های زمینه در دوران قبل از بارداری خواهد بود.

او در نهایت افزود: بنابراین لازم است تا مادران قبل از اقدام به بارداری بخصوص آن هایی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند مراقبت‌های قبل از بارداری را انجام دهند تا در حین بارداری مشکلی برای خودشان و یا جنین رخ ندهد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین