کد خبر: ۲۶۸۳۲۲
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۲
موج و خیز چهارم بیماری کرونا آغاز شده و نکته مهم در مورد این موج این است که به گفته متخصصان قدرت سرایت آن فوق العاده بالا است.
ناطقان: پس از شیوع بیماری کرونا در بین مردم و سیل عظیم بیماران که روانه مراکز درمانی شدند کادر درمان به خصوص در تخصص‌های مرتبط با این بیماری، ایثارگرانه وارد عرصه خدمت شدند و نجات جان بیماران برای آنها اولویت اول و آخر شد، در این بین افرادی بودند که با سپری کردن دوران بیماری، پس از بهبود، مجددا برای درمان بیماران داوطلب شدند.

همزمان با روز جهانی سلامت که مزین به شعار مدافعان سلامت است، لحظاتی را در کنار یکی از مدافعان سلامت سپری کردیم تا از سختی کار و لحظاتی که هر روز برای درمان بیماران کرونایی سپری می‌کنند با خبر شویم. دکتر رزیتا خداشاهی، فوق تخصص عفونی و عضو هیئت علمی  دانشگاه علوم پزشکی مشهد، رئیس بخش عفونی بیمارستان امام رضا (ع) از جمله این افراد است که لحظاتی را با یکدیگر سپری کردیم.

خداشاهی که از سال ۹۸ عضو هیئت علمی گروه عفونی  دانشگاه علوم پزشکی مشهد شده و از چند ماه پس از ورود به دانشگاه، درگیر ویزیت بیماران ناشی از پاندمی کرونا است؛ عنوان کرد: در آن زمان  درباره این بیماری اطلاع جامعی وجود نداشت و نگرانی بسیاری در بین مردم و کادر درمان وجود داشت.

فوق تخصص عفونی و عضو هیئت علمی  دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: با وجود تمام مشکلات، کادر درمان، پزشک، پرستار وپرسنل، در عرصه خدمت به بیماران حضور پیدا کردند؛ با تمام  سختی‌ها و نگرانی‌های موجود کادر درمان لباس رزم پوشیدند و مشغول ویزیت بیماران کرونایی شدند.

خداشاهی ابراز کرد: از ابتدای پاندمی نگرانی‌های متعددی شامل تهیه اقلام دارو،کیت‌های حفاظت شخصی و... وجودداشت  اما به لطف و پیگیری‌های رئیس دانشگاه و همکاران بزرگوارشان از این بحران رد شدیم.

 کم کم به سمت فروردین ماه که نزدیک شدیم، باورها بر این بود که کرونا مختص فصل سرما است اما متاسفانه علی رغم این باور، شاهد پیک دوم بیماری در تابستان بودیم که با حجم زیادی از بیماران روبرو شدیم.

عضو هیئت علمی گروه عفونی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه بعد از پیک دوم پیش بینی می‌شد که پیک سوم در زمستان و پاییز سخت تر خواهد بود، گفت: در پیک سوم قدرت سرایت بیماری بالاتر بود و تعداد مبتلایان نیز افزایش یافت، به شکلی که در اواخر پیک سوم کرونا، من نیز به نوع شدید این بیماری مبتلا شدم که منجر به بستری ای سی یو و جراحی شد.

خداشاهی با بیان اینکه به علت این بیماری چند ماهی در استعلاجی بودم ولی دوباره به کار برگشتم، عنوان کرد:  من  به عنوان یک عضو از کادر درمان درگیر در خط اول کرونا مبتلا شدم، عوارض زیادی را تجربه کردم و متاسفانه نگرانی‌های بسیاری برای من و افراد خانواده من همچنان وجود خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه از اوایل فروردین سال جدید متاسفانه به دلیل عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و مسافرت‌های نوروزی بیماری کرونا به سمت پیک چهارم خیز برداشت، ابراز کرد: پیک چهارم  آغاز شده و در هر پیک ویروس جهش خاص خود را دارد و مشابه قبلی نیست.

خداشاهی گفت: در گذر زمان در هر نوع عفونت ویروسی احتمال جهش وجود  دارد به نحوی که سرایت بالاتر از عفونت قبلی است. در حال حاضر به دلیل جهش‌هایی که صورت گرفته سرایت بالاست و اگر فردی مبتلا باشد تمام افراد در تماس با او، به طور قطع مبتلا می‌شوند.

رئیس بخش عفونی بیمارستان امام رضا (ع) با بیان اینکه در بین بیماران کسانی که سفر رفته بودند و دید و بازدید عید نوروز را انجام دادند، حضور دارند، گفت: متاسفانه برخی از مردم تصور می‌کنند که احتمال ابتلا وجود ندارد در حالی که به واسطه کوتاهی این افراد، کادر درمان و افراد با بیماری زمینه ای در معرض خطر هستند.

عضو هیئت علمی گروه عفونی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: از مردم درخواست می‌کنم که این بیماری را ساده نگیرند تا حجم بیماران بستری  زیاد نگردد زیرا کادر درمان در شرایطی که تعداد بیماران افزایش می یابد خدمات مراقبتی کمتری به دلیل کمبود تجهیزات و امکانات و نیروی انسانی می‌توانند به بیماران ارائه دهند و آنها نیز در معرض آسیب بیشتری قرار می‌گیرند.

رئیس بخش عفونی بیمارستان امام رضا(ع) با اشاره به اینکه درست است که مردم از این شرایط  و محدودیت‌ها خسته شده‌اند اما بازهم برای جلوگیری از ایجاد شرایط بدتر و مرگ و میر چاره‌ای جز رعایت پروتکل‌ها و محدودیت‌ها نیست.در شرایط پاندمی کرونا دانشگاه اساتید و همکاران و پرسنل عزیزی را از دست داد که متاسفانه جبران‌ناپذیر بود.

وی با اشاره به اینکه بیماران باید در اولین مراحل تشخیص برای درمان مراجعه کنند زیرا در شرایط وخامت و پیشرفت بیماری، کار زیادی برای بیماران نمی‌توان انجام داد، گفت: علت اصلی فوت بیماران و تعداد بالای بیماران در جامعه این است که ویروس در گردش است و بیماران مراجعه دیرهنگام به مراکز است.  

خداشاهی با بیان اینکه یکی از  بیماران من دچار نقص ایمنی مادر زادی بود و ۳ بار بستری به علت کرونا و عوارض آن داشت اما بیمار قوی و مقاومی بود و توانست هر ۳ بار بیماری را شکست دهد زیرا حفظ روحیه بیمار یکی از مهم ترین ارکان سلامتی بیماران است، عنوان کرد: هنگام ترخیص بیمار پدرش اشک شوق می‌ریخت و به من حرف قشنگی زد که برایم به یادگار مانده، به من گفت "من را خوشحال کردی امیدوارم خدا خوشحالت کند".

وی اظهار کرد: به جز دعای خیر خانواده و دوستان، سلامتی امروز خود را مدیون دعای خیر بیمارانم می‌دانم که ارزش وصف نشدنی دارد.
منبع: مشرق
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین