کد خبر: ۲۶۸۳۶۹
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۸
رئیس مرکز خشکسالی گفت: مدل ها نشان می دهد که از لحاظ هواشناسی هیدرولوژی و کشاورزی با کم بارشی و خشکسالی در برخی نقاط روبرو هستیم.
ناطقان: احد وظیفه رئیس مرکز خشکسالی درباره آخرین وضعیت بارش های کشور اظهار کرد: علی رغم آنکه بارش عمده ایران مربوط به فصول پاییز، زمستان و بهار است و هم اکنون بهترین زمان از بهار گذشته است، اما بارش چندانی پیش رو نیست.

وی افزود: میزان بارش ها در مقایسه با میانگین اقلیمی و مدت مشابه سال قبل نشان می دهد که فرصت زیادی برای آمدن باران نیست چرا که در اواخر فصل بارش کشور هستیم و حداکثر تا اردیبهشت می توان امیدوار به بارش در مرکز و غرب کشور بود و در خرداد تنها بارش به شمال غرب، شمال شرق و نوار شمالی کشور معطوف می شود.

وظیفه با بیان اینکه با پایان فصل بهار پنجره فرصت بارش برای مرکز و جنوب کشور تمام می شود، گفت: مدل های اقلیمی نشان می دهد که از ابتدای مهر تاکنون در بسیاری از استان های نیمه شرقی کشور همچون خراسان شمالی، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، سمنان، گلستان، کرمان، اصفهان، یزد، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، فارس و حتی بوشهر بارش ها ۵۰ تا ۹۰ درصد کمتر از نرمال بوده است. همچنین با توجه به پایان بارش در جنوب کشور در دوره خشکی قرار داریم‌.

رئیس مرکز خشکسالی با بیان اینکه اثرات کم بارشی در نوار غربی کشور ۱۵ تا ۴۰ درصد است، گفت: بنابر آمار بارش در کرمانشاه ۴۲ درصد، کردستان ۱۹ درصد، آذربایجان شرقی ۱۴ درصد، آذربایجان غربی ۱۳ درصد، اردبیل ۸ درصد، البرز ۱۰ درصد و تهران ۱۵ درصد کمتر از نرمال است و برای ماه های پیش رو بارش های کمتر از نرمال خواهیم داشت به طوریکه در شرق، شمال شرق و بخش های جنوبی کشور بالای ۹۰ درصد بارش ها کمتر از نرمال است.

وی ادامه داد: مدل ها نشان می دهد که از لحاظ هواشناسی کشاورزی و هیدرولوژی با کم بارشی و خشکسالی مواجه هستیم که در مناطق مرکزی، شرقی و جنوبی خشکسالی بسیار شدید است که در کاهش برداشت، از بین رفتن دیم زارها و کاهش عملکرد محصولات باغی اثر گذار است، همچنین در بخش های جنوبی و شرقی کشور حتی ممکن است در آب شرب هم اثر بگذارد.

وظیفه در پایان از افزایش دمای بالای نرمال در برخی نقاط خبر داد و گفت: در فصل بهار و تابستان، دما ۱.۵ تا ۲ درجه بالاتر از نرمال است که کمبود رطوبت ناشی از کاهش بارندگی در روزهای گرم تابستان منجر به وقوع آتش سوزی در جنگل ها خواهد شد، به همین خاطر در مدیریت منابع و حفاظت از جنگل ها باید دقت بیشتری به عمل آید.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین