کد خبر: ۲۶۸۴۷۸
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۳
یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی درباره رعایت مصرف و میزان مواد غذایی سالم در زمان بارداری توضیح داد.
ناطقان: نرگس جوزدانی، متخصص تغذیه و رژیم درمانی درباره تغذیه سالم پیش از بارداری اظهار کرد: بانوان حداقل از سه ماه قبل از بارداری باید از نظر وضعیت جسمانی و هورمونی چکاپ را انجام دهند و حتما مکمل اسید فولیک یک میلی گرم مصرف کنند.

او افزود: رژیم غذایی از سه ماه قبل از بارداری باید رعایت شود و به هیچ عنوان از مشروبات الکی استفاده نشود، همچنین کاهش وزن در صورت اضافه وزن یکی از الزامی‌ترین موارد برای این زمان است و از نظر ویتامین D باید بدن بانوان مورد بررسی قرار بگیرد چرا که این موضوع در بارداری امری  حیاتی است.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی درباره باردارشدن بانوان با وزن متعال گفت: اینگونه بانوان تا ۳ ماه اول بارداری به هیچ عنوان نیازی به افزایش حتی یک گرم وزن ندارند، اکثر مادران در زمان بارداری به اشتباه فکر می‌کنند که جنین از ابتدا در حال رشد است بنابراین مصرف زیاد مواد غذایی برای تامین انرژی بدن کودک را مهم تلقی می‌کنند، برای مثال اگر مادری با وزن ۶۰ کیلو گرم باردار می‌شود تا پایان ماه سوم نباید وزن خود را به ۶۰ کیلو و ۱۰۰ گرم برساند.

جوزدانی با اشاره به زمان مناسب افزایش وزن در طول بارداری اظهار کرد: بعد از پایان ماه سوم بارداری لازم است که بانوان هفته‌ای ۲۵۰ تا ۳۰۰ گرم به افزایش وزن و تا پایان سه ماهگی دوم به حاملگی اقدام کنند همچنین ماه‌های آخر بارداری تقریبا روزانه افزایش وزن ۳۰ گرمی جنین لازم است بنابراین افزایش وزن مادر در سه ماهه آخر برای پزشکان اهمیت دارد.

او درباره بانوانی که با وزن کم باردار می‌شوند، تاکید کرد: اگر مادری با وزن ۴۰ کیلو گرم باردار می‌شود باید از همان ابتدای بارداری یعنی سه ماهه اول حتما وزن خود را تحت نظر مشاور تغذیه افزایش دهد و در مقابل مادرانی که دارای اضافه وزن هستند با نظر مشاوران خود به هیچ عنوان نباید تا پایان سه ماهه دوم حاملگی وزن اضافه کنند؛ این قبیل بانوان تا پایان ۹ ماهگی باید تنها ۶ کیلو افزایش وزن داشته باشند.
لزوم مصرف اسید فولیک برای مادران در ماه اول بارداری

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی اضافه کرد: از آن جایی که سه ماه اول بارداری زمان طلایی برای حفظ و نگهداری جنین است بنابراین مصرف اسید فولیک تا ماه اول بارداری اهمیت دارد چرا که در روز ۲۸ یا ۲۹ بارداری دوره عصبی جنین تکمیل می‌شود و کمبود اسید فولیک باعث  نقص در لوله اعصاب جنین خواهد شد.

جوزدانی تصریح کرد: تنوع و تعادل در دریافت مواد غذایی مادران باردار باید لحاظ شود و مصرف روزانه کباب یا جگر توصیه نمی‌شود و باید از همه گروه‌های مواد غذایی مانند لبنیات، غلات، مغز‌های مفید و ماهی‌های ساده و کم جیوه انرژی تامین کنند؛ حتما مصرف هفتگی یک وعده ماهی برای مادران مهم است و در صورت صلاحدید متخصص زنان و تغذیه خود حتما از مکمل امگا ۳ استفاده کنند.

او گفت: مادران باردار نباید بیش از ۳۰ گرم امگا ۳ مصرف کنند چرا که باعث افزایش وزن بیش از اندازه آن‌ها می‌شود و جگر همانطور که منبع خوبی از آهن و روی و خیلی از مواد مغذی دیگر است بنابراین به همان میزان هم منبع بسیار زیاد تجمع سموم در کبد محسوب می‌شود که اگر مادران دچار کم خونی نبودند نباید از مصرف ماهانه یک بار جگر در زمان بارداری استفاده کنند چرا که در این زمینه استفاده از مکمل‌ها فایده بیشتری دارد.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی افزود: در طول بارداری باید از مصرف شکر و مواد غذایی که شیرینی زیادی دارند پرهیز شود و از آن جایی که بانوان در این زمان خیلی زیاد گرسنه می‌شوند بنابراین باید از طریق میوه یا مغز‌ها و نان پنیر و مواد غذایی سالم گرسنگی خود را رفع کنند. چرا که مصرف زیاد شیرینی جات ارزش غذایی ندارد و از آن جایی در دوران بارداری جنین از بدن مادر تغذیه می‌کند پس بهترین الگوی غذایی اهمیت ویژه‌ای دارد.

صفر تا صد تغذیه سالم در زمان بارداری/ مواد غذایی تاثیری بر زیبایی جنین ندارند
سقط جنین با مصرف زیاد قهوه در سه ماهه اول بارداری

جوزدانی گفت: اگر مادران قبل از بارداری قهوه مصرف می‌کردند در زمان بارداری هم می‌توانند آن را ادامه بدهند و هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد، اما اگر قبل از آن استفاده نمی‌شد نباید در زمان بارداری هم مصرف شود چرا که مطابق آمار استفاده زیاد از قهوه به خصوص در سه ماهه اول بارداری تاثیر زیادی بر سقط جنین دارد.

او افزود: خیلی از افراد خاکشیر، گلاب، شربت کاسنی را قبل از بارداری استفاده می‌کردند که در این صورت ادامه یافتن آن حتی در زمان  بارداری توصیه می‌شود، اما در غیر این‌صورت نباید آن‌ها را مصرف کرد چرا که تاثیر زیادی بر سقط جنین خواهند گذاشت.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی اضافه کرد: مادران باردار باید مصرف زیاد چربی‌ها را تا مقدار بسیار زیادی کنترل کنند چرا که عامل اضافه وزن هستند و باعث به خطر افتادن سلامت مادر و جنین می‌شود همچنین احتمال توقف رشد داخل رحمی را برای مادران بالا می‌برد و رشد جنین را در سه ماهه آخر بارداری دچار اختلاف خواهد کرد علاوه بر آن مصرف زیاد شکر، انگور و موز باعث ایجاد دیابت بارداری در برخی مادران خواهد شد.

جوزدانی گفت: برخی مادران به هیچ عنوان قبل از بارداری برخی میوه جات را مصرف نمی‌کنند، اما در زمان بارداری تا حد امکان آن را استفاده می‌کنند که در اینصورت دچار دیابت بارداری می‌شوند و این موضوع روی تاریخ زایمان و وضعیت نوزاد اثر می‌گذارد بنابراین میزان مصرف تمام مواد غذایی و مواد خوراکی در طول بارداری بسیار مهم است.

او ادامه داد: از آن جایی که میزان مصرف پروتئین و آهن برای مادران باردار افزایش می‌یابد بنابراین قرار دادن گوشت در برنامه غذایی آن‌ها یعنی ناهار و شام مهم است چرا که کیفیت آهن موجود در محصولات پروتئینی خیلی بالاست و به علت بالا‌تر بودن جذب و نیاز آن‌ها در دوران بارداری باید از گوشت استفاده شود و رعایت برنامه ایده آل در این زمان مهم است.

جوزدانی اضافه کرد: مصرف سبزیجات تازه، آب پرتقال و آب هویج به علت اینکه حاوی مقدار زیادی ویتامین C هستند امری ضروری است و در این میان برخی مادران روزانه آبمیوه مصرف می‌کنند که در اینصورت مصرف روزانه آب هویج به علت رنگدانه‌های موجود در آن باعث تغییر رنگ پوست نوزادان خواهد شد بنابراین هفته‌ای یک الی دو و نهایت سه لیوان آبمیوه در زمان بارداری توصیه می‌شود.

صفر تا صد تغذیه سالم در زمان بارداری/ مواد غذایی تاثیری بر زیبایی جنین ندارند

او درباره تاثیر مواد غذایی بر زیبایی جنین گفت: هیچ ماده غذایی بر زیبایی و رنگ پوست، رنگ چشم جنین تاثیر گذار نیست و تعادل و تنوع در دوران بارداری بسیار مهم است، از آن جایی که تست هر ماده غذایی در دوران شیردهی برای برخی مادران به علت حساسیت زا بودن کودکانشان توصیه نمی‌شود، اما در دوران بارداری بهتر است تا مادران هر ماده غذایی را مصرف کنند.


این متخصص تغذیه و رژیم درمانی یادآوری کرد: مصرف بادام زمینی در دوران بارداری امری لازم است و برخی از مطالعات نشان داده است که مصرف مواد غذایی آلرژی زا در دوران بارداری باعث می‌شود تا جنین بعد از بارداری حساسیت و واکنش کمتری نسبت به آن نشان دهد چرا که آنتی بادی این ماده خوراکی یا غذایی در بدن آن‌ها وجود دارد و در اینصورت با مشکل مواجه نخواهند شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین