کد خبر: ۲۶۸۶۰۹
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۶:۰۰
فیزیوتراپی در منزل روشی است که برای درمان بیماری ها و مشکلات عصبی-ماهیچه ای یا استخوانی به کار می رود. بدین منظور می توان از تجهیزات مکانیکی، جریان های الکتریکی یا مانورهای دستی و تمرینات ورزشی استفاده کرد. در ادامه جهت آموزش انجام فیزیوتراپی در منزل همراه ما باشید.
ناطقان:  فیزیوتراپی علمی پرکاربرد برای بهبود کیفیت زندگی افراد در دوره های مختلف و جلوگیری از آسیب دیدن بدن و حفظ سلامتی می باشد. از آنجایی که بیماران نیازمند به فیزیوتراپی ممکن است با مشکلات حرکتی روبرو شوند یا برخی دلایل دیگر مانند تمایل به حضور سایر افراد خانواده و... باعث شده است موسسات بسیاری به ارائه خدمات در منزل بپردازند.

علاوه بر مورد قبل یعنی انجام تمرین ها و.. با حضور پزشک، ممکن است فیزیوتراپیست اقدام به تجویز تمرین هایی بکند که در خانه انجام دهید.

 

پس مراجعه به پزشک او طبق نیاز و وضعیت بدن یا شرایط جسمی او حرکاتی جهت کشش و حرکت مفاصل به فرد آموزش می دهد که باید با دقت انجام شوند. در ادامه نکات بیشتری برای آشنایی و آموزش انجام فیزیوتراپی در منزل ذکر شده اند

 

شما می توانید به صورت آنلاین وقت فیزیوتراپی را مشخص یا آموزش ببینید

 

آموزش انجام فیزیوتراپی در منزل 

فیزیوتراپی نزد متخصص مزایایی دارد اما امروزه معطلی در صف های طولانی، ترافیک و مشکلات رفت آمد و... باعث شده اند بیشتر افراد این تمرین ها را در خانه انجام دهند. برخی از تمرینات فیزیوتراپی در منزل عبارتند از:

 

• کشش عضلات شکم

برای انجام این تمرین در اولین قدم به پهلو دراز بکشید. پس از آن پاهای خود را به صورت موازی روی یکدیگر قرار دهید و وضعیت بدن خود را حفظ کنید. در همین حالت سعی کنید پای بالا را به سمت عقب بکشید.

 

آموزش کشش عضلات شکم برای فیزیوتراپی در منزل

 

حتما توجه کنید که حین انجام این تمرین تنها ساق پای بالا را به سمت عقب ببرید و دقت کنید بدن خود را جا به جا نکنید.

 

• تمرین اسکات یا جمع کردن بدن

یکی از تمرین های رایج است که مزایای بسیاری دارد. برای انجام این تمرین ابتدا پاهای خود را به اندازه عرض شانه باز کنید. بهتر است دست های خود را در جلوی بدن و صاف نگه دارید یا وسیله ای مانند میله هالتر را در دست بگیرید. سپس زانو های خود را خم کنید تا جایی که ران پا با سطح زمین موازی باشد. در این زمان باید حالتی مشابه نشستن روی صندلی داشته باشید اما بدن در وضعیتی تقریبا راحت قرار داشته باشد. 

خم شدن زانوها باید تا حدی باشد که بتوانید به راحتی انگشتان خود را ببینید و زانو مانع دیدن آنها نشود.

 

آموزش حرکت اسکات کنار دیوار

 

توجه کنید که برای انجام اسکات کمر خود را صاف نگه دارید. برای اطمینان از این موضوع که بدنتان صاف و حالتی درست دارد می توانید تمرین ها را کنار دیوار انجام دهید. بدین منظور شانه، کمر و باسن خود را به دیوار چسبانده و زانوها را تا تشکیل زاویه ای نود درجه خم کنید.

هربار ده الی پانزده ثانیه در این وضعیت بمانید و سپس بلند شوید.

  

•  تمرین افزایش انعطاف لگن

 

آموزش ورزش برای انعطاف لگن

 

ابتدا روی زمین دراز بکشید و بی حرکت بمانید. در این وضعیت شکم خود را منقبض کرده و سپس مانند تصویر زانوی خود را نود درجه خم کنید. در همین حین زانو را به سمت بالا آورده و با دست آن را به سمت مخالف فشار دهید. این وضعیت را سه الی پنج ثانیه حفظ کنید. پس از آن دست خود را رها کرده و تمامی مراحل را از اول انجام دهید.

 

• تمرین برای بهبود درد کمر

این تمرین مشابه حالت چهار دست و پا راه رفتن کودکان است. بدین منظور باید کف دست و زانوهای خود را روی تشکی نرم قرار دهید. در اولین بار بهتر است کمر را به صورت موازی با تشک، صاف و کشیده نگه دارید. به مرور می توانید کمی کمرتان را قوس دهید تا از کمر درد پیشگیری کرده یا آن را بهبود ببخشید.

 

•  تمرین کششی

 

آموزش تمرین فیزیوتراپی با کش در منزل

 

برای انجام تمرین کششی یک پارچه نواری شکل نیاز دارید؛ پس از تهیه روز زمین نشسته و پاهای خود را به جلو دراز کنید. سپس آن را به دور کف پای خود انداخته و پارچه را با دست خود محکم نگه دارید. در همین حین که کمی آن را به عقب می کشید پای خود را به جلو فشار دهید.

 

• تمرین برای تقویت عضلات همسترینگ

برای انجام این تمرین ابتدا به کمر دراز بکشید و زانویی که آسیب دیده است را با زاویه ی چهل و پنج درجه خم کنید. پاشنه ی پا را روی زمین بگذارید و سه الی پنج ثانیه در این وضعیت نگه دارید. 

 

• تمرین کششی زانو

 

تمرینات فیزیوتراپی در منزل, آموزش انجام فیزیوتراپی در منزل, فیزیوتراپی در منزل

این تمرین برای بهبود دردهای زانو مناسب است

 

برای انجام این تمرین ابتدا روی یک صندلی صاف بنشینید و سپس زانویی که آسیب دیده است به سمت عقب ببرید. زانو را زیر صندلی کشیده و هول دهید و چند ثانیه در همین حالت نگه دارید. سپس به حالت اولیه بازگشته و تمامی مراحل را از اول انجام دهید.

 

• تقویت عضله چهار سر ران

برای انجام این تمرین به توپ یا حوله ی گرد گرم شده نیاز دارید. پس از تهیه وسایل مورد نیاز پای آسیب دیده خود را صاف نگه داشته و زانو را روی توپ قرار دهید. سپس ماهیچه ران خود را برای سه الی پنج ثانیه منقبض کنید و به حالت اولیه بازگردید. مراحل گفته شده را با چند ثانیه استراحت از اول انجام دهید.

 

چه کسانی به فیزیوتراپی در منزل نیاز دارند؟

امروزه افراد بسیاری به فیزیوتراپی نیازمند هستنند اما شرایط آنها طوری نیست که بتوانند هرروز به پزشک مراجعه کرده یا بیرون از خانه تحت درمان قرار بگیرند. بدین ترتیب از خدمات فیزیوتراپی در منزل یا تمرین ها با مشاوره از متخصص بهره مند می شوند.

 

افراد آسیب دیده می توانند از آموزش یا انجام فیزیوتراپی در منزل استفاده کنند

 

از آنجایی که این تمرین ها در محیط خانه انجام می شوند پس برای اکثر گروه ها مناسب هستند و می توان با استفاده از آن از بروز مشکلات بسیاری جلوگیری کرده و درد و بیماری ها را بهبود بخشید.

از فیزیوتراپی در منزل با اهداف و دلایل مختلفی مانند این موارد استفاده می شود:

 

• کاهش دردهای عضلانی یا اسکلتی

• بهبود توانایی های حرکتی افراد

• پیشگیری از آسیب های جسمی هنگام ورزش یا ترمیم آنها

• پیشگیری و درمان عوارض پس از جراحی

• توان بخشی پس از سکته مغزی، تصادف یا جراحی


• جلوگیری از ابتلا شدن به بیماری های واگیردار (به دلیل ارتباط با افراد کمتر)

• کاهش نیاز به جرحی

• کاهش نیاز به دارو درمانی های طولانی مدت

• روشی موثر و ماندگار

• یادگیری چگونگی استفاده از عضو مصنوعی یا وسایل کمکی مانند واکر

 

یادگیری استفاده از وسایل کمکی با آموزش فیزیوتراپی در منزل

 

مزایای استفاده از فیزیوتراپی در منزل

همانطور که متوجه شدید فیزیوتراپی علمی کاربردی و مفید است و استفاده از آن مزایای بسیاری دارد اما در صورتی که بخواهید این تمرین ها یا جلسات را در خانه خود برگذار کنید از این موارد نیز بهره مند می شوید:

 

• هماهنگی بیشتر

از آنجایی که این تمرین ها در محیط منزل انجام می شوند در نتیجه می توانند بیشترین هماهنگی را با برنامه ها و سبک زندگی شما داشته باشند. بدین ترتیب نیازی نیست به صورت مداوم وقت با کلینک ها و مراکز وقت هایی تعیین کنید.

 

• استفاده از نظر متخصص برای محیط منزل

پس از اینکه فیزیوتراپیست در منزل شما حضور یافت می تواند محیط مورد استفاده را ارزیابی کرده و نظراتی در رابطه با تغییرات در محیط و وسایل مورد استفاده مطرح کند تا از پدید آمدن مشکلات بیشتر جلوگیری کند. برای مثال ممکن است او روشی جدید برای آشپزی در آشپزخانه را برایتان شرح دهد که فشاری به کمرتان وارد نکند

 

• راحتی بیشتر نسبت به بیرون

در صورتی که تمرین ها را در منزل خود انجام دهید به راحتی می توانید به ریکاوری بدن بپردازید یا استراحت کنید درحالی که مراجعه به مطب پزشک می تواند زمان گیر باشد و باعث خستگی بیشتری شود.

 

مهم ترین نکات آموزش انجام فیزیوتراپی در منزل

پیش از هرچیز به این نکته توجه کنید که تشخیص درست و اصولی تمرین های مورد نیاز و آموزش کامل آن ها به عهده تراپیست بوده و قبل از هر اقدامی باید با یک فیزیوتراپیست مشورت کنید. دیگر نکاتی که باید به آن توجه داشته باشید:

 

• مهم ترین موضوع کیفیت تمرین هاست؛ به جای تمرکز روی دفعات و کمیت به کیفیت و نحوه انجام تمرینات توجه کنید و سعی کنید آنها را به درستی انجام دهید

 

• پیش از تمرین برای هر ناحیه، روی آن قسمت تمرکز کنید

 

• برای انجام تمرین ها عجله نکنید و در کمال آرامش و هرچه آهسته و راحت تر به انجام تمرینات بپردازید

 

• در ابتدا هرکدام از تمرین ها را حدودا پنج بار انجام دهید. پس از گذشت مدتی می توانید به تعداد آنها اضافه کنید. بهتر است این افزایش نیز به صورت مرحله ای صورت بگیرد و تعداد آنها را بی مقدمه و زیاد افزایش ندهید.

 

• پیش از انجام هر تمرین جدید با تراپیست خود مشورت کنید و از انجام تمرین هایی که فیزیوتراپیست تجویزن کرده است دوری کنید

 

• دقت کنید در صورتی که با انجام هریک از تمرین ها با افزایش درد در ناحیه مرتبط مواجه شدید آن را قطع کرده و فیزیوتراپیست خود را مطلع کنید

 

جمع بندی

فیزیوتراپی در منزل روشی آسان و محبوب است که آموزش آن توسط تراپیست صورت می گیرد. با این حال ممکن است نیاز باشد تا اولین جلسه های خود را به یک کلینیک معتبر مراجعه کنید گرچه برخی موسسه ها تمامی خدمات را در منزل ارائه می کنند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین