کد خبر: ۲۶۹۰۲۶
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۵
اگر می خواهید دستگاه گوارش سالم داشته باشید باید بدترین و بهترین مواد غذایی برای معده و روده را بشناسید و یک برنامه غذایی خوب و مناسب داشته باشید.
ناطقان: در ابتدا لیست بدترین ها و مضرهای مواد غذایی برای معده و گوارش

مواد غذایی برای معده


غذاهای چرب :

غذا با چربی بالا می تواند به افزایش استحکام انقباضات روده ها کمک کند که از طریق واکنش طبیعی معده ناشی می شود. اگر سیستم گوارشی حساسی دارید، باید از گوشت چرب و غذای سرخ شده اجتناب کنید. مثلا:

    پیتزا
    سیب زمینی های سرخ شده
    مرغ یا ماهی سرخ شده
    استیک و همبرگر:بسیاری از افراد مبتلا به سندروم روده تحریک پذیر عوارض خود را با گوشت قرمز تشخیص می دهند.

محصولات لبنی:

تعداد زیادی افراد به لاکتوز حساسیت دارند که بدن قادر به هضم لاکتوز نیست و شکر در محصولات لبنی یافت می شود. عدم تحمل لاکتوز می تواند منجر به علائم هاضمه نفخ، اسهال و گرفتگی شود. محصولات لبنی متداول عبارتند از:

    شیر
    پنیر
    بستنی

مواد غذایی برای معده
لبنیات از مواد غذایی مضر برای معده
بدترین مواد غذایی برای معده و روده

گندم :

اگرچه رژیم غذایی با فیبر بالا برای سلامت کلی مهم است اما برخی از غذاها با فیبر بالا ممکن است مشکل ساز باشند برای افراد مبتلا به بیماری سلیاک،هضم پروتئین به نام گلوتن که در برخی از دانه های کامل یافت می شود (گندم، چاودار، جو)باعث می شود سیستم ایمنی به روده کوچک حمله کند.

متاسفانه، غذاهای حاوی گلوتن شامل مواردی از قبیل پاستا، نان، و محصولات پخته شده هستند. خوشبختانه، یافتن گزینه های عاری از گلوتن بسیار آسان تر است.

میوه ها با FODMAP بالا:

محققان دانشگاه استرالیا بطور سیستماتیک میوه های گوناگون را مورد آزمایش قرار داده اند. اینها غذاهایی با زنجیره کوتاه کربوهیدرات مثل فروکتوز در میوه ها هستند که برخی افراد به سختی آن را جذب می کنند. غذاهایی که FODMAP بالاتری دارند ممکن است برای افرادی که سندروم روده تحریک پذیر دارند مشکل ساز باشد میوه های زیر بالایی دارند:

    سیب
    زرد آلو
    توت سیاه
    گیلاس
    گریپ فروت
    انبه
    گلابی
    هلو
    آلو
    انار
    طالبی

همچنین بسیاری از افراد مبتلا به سندروم روده تحریک پذیر و درگیر مشکلات گوارشی به سختی میوه های خام می خورند پختن میوه ها ممکن است برای هضم در سیستم بدن راحت تر باشد.

لوبیا و حبوبات:

احتمالا شنیده اید لوبیا اصلا برای بیماران مبتلا به سندروم روده تحریک پذیر خوب نیست و چنانچه پیش از این هم بارها در بخش سلامت  اشاره شد به این دلیل است که لوبیا و حبوبات حاوی کربو هیدرات ها هستند که به طور ضعیف هضم شده اند و در نتیجه در دسترس باکتری های شکمی برای تخمیر هستند، که محصول جانبی آن گاز روده است. این شامل موارد زیر است:

    لوبیا پخته
    نخود سیاه
    لوبیا
    نخود
    عدس

غذاهای ادویه دار:

مطالعه نشان می دهد غذای تند ممکن است باعث درد شکم شود بیماران مبتلا به سندروم روده تحریک پذیر نوع خاصی از فیبر عصبی دارند که با ماده ای در داخل فلفل چیلی واکنش می دهند فلفل چیلی یکی از ترکیبات معمول در غذاهای پر ادویه است که دهان را می سوزاند.

شیرین کننده های مصنوعی:

شیرین کننده های مصنوعی که معمولا در بسیاری از غذاها یافت می شوند، اغلب بیماران نمی توانند تحمل کنند و منجر به نشانه هایی مثل گاز و باد کردگی می شود

    آدامس بدون قند
    بستنی بدون قند

نوشابه :

اگرچه ممکن است نوشابه را دوست داشته باشید، اما نوشابه می تواند مشکلات گاز روده و باد کردگی ایجاد کند مقدار بالای شکر در نوشابه ممکن است باعث عدم تعادل در باکتری شکم و گاز بیشتر شود. نوشابه خوب نیست چون قلب به شیرین کننده های مصنوعی واکنش منفی نشان می دهد. آب، چای ، یا آب پرتقال رقیق، گزینه های بهتری هستند.

نوشابه برای معده
نوشابه از بدترین نوشیدنی ها برای معده و گوارش
مضرترین خوراکی ها و مواد غذایی برای معده و گوارش

قهوه و نوشیدنی های دیگر کافئینی:

زندگی بدون نوشیدن قهوه ممکن است دشوار باشد اما می دانید کافئین محرک سندروم روده تحریک پذیر برای برخی از افراد است اگر از کافئین استفاده می کنید، احتمالا برای چند روز آن را کنار خواهید گذاشت

وعده های غذایی زیاد :

تنها چیزی نیست که می خورید، بلکه مقدار آن نیز مهم است اجتناب از وعده های غذایی بزرگ می تواند بخشی از استراتژی برای حذف محرک ها باشد به جای آن وعده های غذایی کمتری بخورید.

کربوهیدرات تصفیه شده :

از آرد سفید فرآوری شده، برنج و قند سفید دوری کنید چون به سرعت هضم می شوند و باعث افزایش قند خون و انسولین می شوند افزایش انسولین در بدن می تواند باعث افزایش ذخیره چربی در ناحیه شکم شود نان سفید و برنج را کنار بگذارید و به جای آن دانه های کامل را انتخاب کنید مانند 100 % کل نان گندم، و برنج قهوه ای.

غذاهای شور:

آیا تا به حال به این فکر کرده اید که چرا بعد از خوردن چیپس یا سوشی با سس سویا خیلی احساس نفخ دارید؟ خوردن غذاهایی که سدیم زیادی دارند می تواند منجر به حفظ مایعات شود. وقتی مایعات را حفظ می کنیم، مایعات می تواند باعث شود شکم متورم شود.

ذرت:

مقدار زیادی از هر چیزی برای هضم بد است، اما ذرت در مقادیر زیاد به خاطر محتوای سلولزی بالای آن می تواند منجر به علایم معده درد شود سلولز نمی تواند در دستگاه گوارش انسان بشکند ذرت در سیستم هضم نشده و به این ترتیب می تواند باعث گرفتگی عضلات، شکم درد و گاز در این فرآیند شود.

غذای فرآوری شده:

کربو هیدرات ها در مواد غذایی تصفیه شده - مانند چیپس، سودا و نان سفید - از طریق سیستم گوارشی به سرعت حرکت می کنند و منجر به علائمی نظیر نفخ، شکم و گاز می شوند.

شکلات:

بله این شیرینی بیش از اندازه شما را تحت تاثیر قرار می دهد شکلات می تواند علائم گوارشی مانند سوزش معده را تحریک کند، به خصوص اگر اختلالی ایجاد شود می تواند باعث اسهال و مدفوع شود.

غذاهای سرخ شده:

همه ما می دانیم غذاهای سرخ شده خوب نیستند. غذاهایی مثل مرغ سرخ شده، حلقه های پیاز و غیره می توانند موجب آسیب زیادی به بدن و معده شوند و هنگامی که معده از کار می افتد نمی تواند به راحتی غذا را پردازش کند این به این معنی است که سوخت و ساز نیز کاهش می یابد. اگر پس از خوردن غذاهای سرخ شده، برگشت اسید یا سوزش معده را تجربه کنید، بهتر است از خوردن آن اجتناب کنید .

بهترین مواد غذایی برای معده و گوارش و بیماران درگیر سندرم روده تحریک پذیر



ماست یونانی ساده

پروبیوتیک باکتری "خوب" در بیشتر ماست ها سیستم گوارشی را سالم نگه می دارد به این معنی گاز کم تر، نفخ و یبوست می تواند به صاف نگه داشتن شکم کمک کند. طرفدار لبنیات نیستید ؟ به جای آن، مصرف روزانه کامبوچا را امتحان کنید این نوشیدنی تخمیر شده، که در اکثر فروشگاه های مواد غذایی موجود است، حاوی باکتری های مفید و پروبیوتیک ها می باشد.

بادام :

این آجیل خوش مزه غنی از پروتیین و فیبر و ویتامین ایی و آنتی اکسیدان قوی است آن ها همچنین منبع خوبی از منیزیم هستند یک ماده معدنی ضروری برای بدن که انرژی تولید می کند و بافت عضلانی را حفظ و قند خون را تنظیم می کند قند خون ثابت به جلوگیری ازپرخوری و افزایش وزن کمک می کند.

کیمیچی :

غذایی است که بسیاری از افراد هنوز امتحان نکرده اند، اما خوش مزه است. آن شامل کلم، تربچه و پیاز است و معمولا ترکیبات دیگری نیز وجود دارد که آن را حتی خوشمزه تر می سازد کلم نوعی فیبر است که به رشد حرکات روده کمک می کند کیمیچی تند می تواند باعث ایجاد مشکلات شکمی برای برخی افراد شود. با این حال، برای دیگران می تواند برعکس عمل کند و در واقع معده را آرام کند.

سالمون:

غذاهای دریایی، به ویژه ماهی چرب مثل ماهی قزل آلا و ماهی تن منبع عالی اسیدهای چرب امگا 3 هستند. این چربی های سالم ممکن است به افزایش سوختن چربی کمک کنند.

مواد غذایی مفید برای معده
ماهی سالمون از بهترین مواد غذایی برای معده ودستگاه گوارش
مواد غذایی و میوه های مفید برای معده و روده

موز:

موز غذایی غنی است آن ها به سیستم روده کمک می کنند که به شیار برگردد و الکترولیت ها (الکترولیت ها)را مجددا احیا کند. بسیاری از افراد فکر می کنند که میوه به دلیل قند موجود در آن بد است، اما موز برای آن ها فواید زیادی دارد. آن ها هم چنین به برگشت اسید و ناراحتی معده کمک می کنند.

مواد غذایی سبوس دار:

غلات سبوس دار به دلیل فیبر، شگفت انگیز هستند، و این چیزی است که همه ما نیاز داریم فیبر می تواند در انواع غذاها وجود داشته باشد، با این حال تمام غلات مانند برنج قهوه ای، جو و نان سبوس دار به احتمال زیاد ساده ترین راه برای تامین فیبر رژیم غذایی هستند.

البته اگر بعد از خوردن آن نفخ و یا احساس ناراحتی داشتید، ممکن است نسبت به آن ها حساس باشید اگر مبتلا به ناراحتی گلوتن و یا بیماری سلیاک هستید، ضروری است از آن اجتناب کنید.

دانه چیا :

دانه چیا نه تنها حاوی اسیدهای چرب امگا 3 هستند بلکه برای مغز ضروری است، همچنین دارای آنتی اکسیدان ها و مواد معدنی هستند. فقط دو قاشق سوپ خوری بذر حاوی 10 گرم فیبر است که عملکرد شکم را تنظیم می کند راهی عالی برای گنجاندن دانه در رژیم غذایی این است آن ها را در آب قرار دهید و یا حتی از آن ها به عنوان جایگزینی تخم مرغ استفاده کنید.

زنجبیل:

زنجبیل معده درد را تسکین می دهد و می تواند به تسکین حالت تهوع، گاز، بیماری شکم و غیره کمک کند.

 
برچسب ها: مفید ، مضر ، ناطقان ، معده
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین